Køb af gigabit router, men hvilken?

  • Hej Tweak im back...



    Jeg har kigget på følgende 2 routere til mit hjem:



    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=315923


    http://www.edbpriser.dk/Produc…+router&sp=all&pid=496092



    hvilken en af disse ville i selv vælge, og hvorfor?


    har i evt. andre routere til forslag, i prisklassen 400-550kr ?


    Den skal bare bruges herhjemme hvor vi har 6 computere i alt, hvoraf 2 er på det trådløse. Og så SKAL den understøtte gigabitnetværk op det kablede netværk (hvis i har andre forslag)



    på forhånd tak for hjælpen



    mvh. JohannesTN

  • Hvis du bare skal have noget som virker uden at du vil ind og rode for meget med det, vil jeg anbefale at du tager den dir-655, jeg kender (og har læst om ) en del der er glade for den, den router rimeligt fornuftigt og d-links firmwares er ikke dårlige.


    Jeg har ikke så meget erfaring med belkin, men har aldrig rigtigt hørt godt om dem, så vil ikke umiddelbart anbefale den.


    Et alternativ hvis du er lidt mere frisk på at rode med det, kunne være TP-Links TL-WR1043ND, men ikke med standard firmwaren(som sandsynligvis er OK, men ikke så god som en firmware fra en større fabrikant), det burde være muligt at installere tredjepartsfirmwares på den (ved f.eks. at OpenWRT understøtter den, dog kan wifi godt være knapt så robust som med en standard firmware endnu, men det bliver kun bedre med tiden).


    Den koster ikke så meget i hvert fald og har rimelige specs(gigabit switch, 400MHz MIPS CPU, 32MB RAM og USB port).


    Offtopic: Nu kom jeg sgu til at købe en selv :O, 436kr er for billigt til at lade være.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Godaften RTM


    Jeg har kigget på d-link's længe og ser den også som et godt valg. Men nu fandt jeg så den Belkin til meget billige penge, så ville jeg bare høre hvad andre synes ;)


    tp-link er nyt for mig, jeg har aldrig hørt om mærket eller leget med deres produkter før. Hvad synes du om dem mht. Kvalitet, service og brugervenlighed mm.?


    Jeg har ingen problemer i overhovedet at opsætte og rode med indstillinger, det har jeg rimeligt godt styr på. Og kommer jeg i knibe har jeg en bekendt der er stærk indenfor området!



    tak for hjælpen indtil videre

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JohannesTN
    Godaften RTM


    Jeg har kigget på d-link's længe og ser den også som et godt valg. Men nu fandt jeg så den Belkin til meget billige penge, så ville jeg bare høre hvad andre synes ;)


    Af de tre routere vi har haft indeover indtil videre, er dir-655 nok det jeg vil betegne som det sikre valg.


    Du kan prøve at læse denne test hos smallnetbuilder.com for en anmeldelse af belkin routeren, bemærk at Tim i konklusionen skriver at han vil hellere anbefale en dir-655 over den.


    Med hensyn til TP-linken, så skal du ikke regne med at firmwaren er noget specielt, sandsynligvis et sted i midten.


    Jeg nævner kun TP-linken hvis du skulle have interesse i at prøve tredjeparts firmwares, umiddelbart hvis jeg tyder dig rigtigt, tror jeg det er fornuftigt at holde sig lidt fra det (ikke fordi det er svært nødvendigvis, men resultatet vil sandsynligvis ikke være lige så poleret som du gerne vil have det ;) )



    Generelt så skal du ikke regne med at kvaliteten er noget særligt, uanset hvilken router du vælger, de er generelt billigt hardware solgt billigt, det samme gælder sådan set service (hvor du dog nok vil være bedre af med at vælge et større mærke end et småt, pga de måske har tilstedeværelse i landet og evt. hotline).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.