Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 2. februar 2011, 20:02

Lidt i tvivl om jeg har ramt det rigtige forum, men det kan vel flyttes hvis det ikke er her.
Anyway, jeg skal hen og til at bygge en ny PC for første gang. Tidligere har jeg bare købt en færdigbygget PC og taget den derfra. Eventuelt smidt lidt flere RAM i hen ad vejen, eller et nyt GFX.

Jeg skal bruge PC'en til at spille WoW på for det meste. Det jeg ville høre om, er om det setup jeg har siddet og kigger på er fint. Det skal siges at jeg genbruger mit "gamle" GFX jeg købte tilbage i Oktober 10' og det gamle dvd-drev jeg har siddende i min maskine.
Formålet var at bygge en maskine til en rimelig penge, men samtiding få en basis hvorfra jeg eventuelt en gang i fremtiden kan købe nyt GFX til den, SSD og Bluray drev.

Case: Cooler Master Centurion 5 II
PSU: Corsair TX650W
CPU: Intel i5 2500k
Motherboard: Asus P8P67 Pro
Memory: 4 GB G.Skill Ripjaws F3 12800 DDR3
HD: Western Digital 1TB Caviar Black

Ifølge den guide jeg har fulgt skal jeg også bruge en Heatsink, men mit engelske er lidt rustent på det punkt.
Og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal kigge efter her.

Jeg har en kammerat til at hjælpe mig med at sætte den sammen, så jeg ikke faldet igennem på det punkt.

Denne setup løber op i ca. 5100 kr ifølge mine egne beregninger. Mid budget er ca. 6000, men hvis det er muligt at spare lidt, så er det jo altid fint.

EDIT: Mit GFX er et Asus EN9500GT 1GB
EDIT2: Jeg tager en Cooler Master Hyper 212 som CPU køler
EDIT3: Endelig setup:

CPU: AM3 AMD Phenom II X6
Motherboard: Asrock 890FX DELUXE4
Memory: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Dette indlæg er blevet redigeret 3 gange, senest redigeret af "Zeranor" (12.02.2011, 21:09)

2

onsdag, 2. februar 2011, 20:23

Hey mate, som jeg udmidelbart ser det, kan den Intel i5 core, kun køre 1 2.0 PCI-E, det vil sige du kun kan smide et GPU-kort i og ikke køre SLI eller andet, det virker lidt uklart om det er det du vil.
Der plejer i de fleste tilfælde at være CPU køler med fra producenten af CPUen, og hvis CPUen passer i socklen på Mobo, så skulle CPU-køleren også passe på socklen

Ellers er det et kæmpe overkill at smide 1600 MHz ram i (DDR3-12800), CPU ikke kan regne på mere end 1333 MHz (DDR3-10666).
Når vi snakker om PSU, er det en super god PSU, men da jeg kan se at CPU kan køre SLI/X-fire kan jeg ikke helt se hvad du skal bruge 650 W til, i dit tilfælde kan du få stabilt system med en PSU på 450-550 W, og stadig have et heftigt OC/køling.

Jeg har personligt i mit system valgt at have en PSU på 650W, da jeg senere hen vil gøre X-fire, og da at PSU bliver slidt med tiden, sådan at taber noget af deres kapacitet.

Håber du kan bruge det til noget, ellers stil spørgsmål. Jeg har samlet stationære flere gange, og det største arbejde er at finde komponenter der passer sammen også bestille dem hjem, og hvis du kommer i tvivl når du sættet Mobo op og alt det andet, så er Google og Youtube et super redskab.

Held og lykke med projektet :cheers:

- AMD Phenom II x4 965BE, clocked 4 GHz
- Noctua NH-D14
- Asus Crosshair IV Formula
- 2x HD Radeon 6870 Oc'ed
- 500 GB Windows HDD
- 2 TB Opbevarings HDD
- CM GX 650W
- 8 GB 1333 MHz ram
- CM Cosmos II

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Bettemartin" (02.02.2011, 20:24)

3

onsdag, 2. februar 2011, 20:23

Citeret

Oprindeligt indlæg af Zeranor
Lidt i tvivl om jeg har ramt det rigtige forum, men det kan vel flyttes hvis det ikke er her.
Anyway, jeg skal hen og til at bygge en ny PC for første gang. Tidligere har jeg bare købt en færdigbygget PC og taget den derfra. Eventuelt smidt lidt flere RAM i hen ad vejen, eller et nyt GFX.

Jeg skal bruge PC'en til at spille WoW på for det meste. Det jeg ville høre om, er om det setup jeg har siddet og kigger på er fint. Det skal siges at jeg genbruger mit "gamle" GFX jeg købte tilbage i Oktober 10' og det gamle dvd-drev jeg har siddende i min maskine.
Formålet var at bygge en maskine til en rimelig penge, men samtiding få en basis hvorfra jeg eventuelt en gang i fremtiden kan købe nyt GFX til den, SSD og Bluray drev.

CPU: Intel i5 2500k
Motherboard: Asus P8P67 Pro
Memory: 4 GB G.Skill Ripjaws F3 12800 DDR3

Ifølge den guide jeg har fulgt skal jeg også bruge en Heatsink, men mit engelske er lidt rustent på det punkt.
Og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal kigge efter her.

Jeg har en kammerat til at hjælpe mig med at sætte den sammen, så jeg ikke faldet igennem på det punkt.

Denne setup løber op i ca. 5100 kr ifølge mine egne beregninger. Mid budget er ca. 6000, men hvis det er muligt at spare lidt, så er det jo altid fint.

EDIT: Mit GFX er et Asus EN9500GT 1GB

Ville helt sikkert få opgraderet dit grafikkort hvis du har råd på budget, 9600 kommer til at halte gevaldigt i det setup

f.esk. http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=619153

1x ASUS Maximus IV Extreme-Z
1x Intel® Core™ i7-2600K Processor @ 4.430 mhz - Corsair H60
2x Gainward GeForce GTX 570 1280MB
1x Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules
1x Corsair TX V2 850W PSU

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Jaiz" (02.02.2011, 20:23)

4

onsdag, 2. februar 2011, 20:27

Planen var at opgradere mit GFX senere hen, når min budget tillader det. Jeg har specifikt valgt at spare på det område, da kortet ikke er så gammelt.

Hvad angår CPU'en - Hvilke andre muligheder inden for samme prisgenra og med 4 kerner ville jeg have, hvis jeg skulle kunne bruge begge PCI slots?

5

onsdag, 2. februar 2011, 22:23

Hej, jeg står i samme situation som dig, eller har lige gjort. Først og fremmest: Du burde få en køler med i boxen med CPU'en som du bare kan bruge, men hvis du skal hen og overclocke skal du nok få en bedre køler (f.eks. Zalman CNP S9900 MAX eller endda Corsair H50/70).
Det skal dog lige siges at du højst sandsynligt ikke kan få nogle passende bundkort til nogen som helst Sandy Bridge computer i øjeblikket, da man fornylig har fundet en designfejl der vil hæmme bundkortets SATA port- ydelse iløbet af nogen tid, og alle bundkort derfor ikke kan købes mere i det meste af landet, og frarådes også selvfølgelig. Så du skal nok på udkig efter et andet bundkort, og derfor også en anden CPU.

Dit setup er fint til wow, men grafikkortet skal du ikke forvente for meget af. Jeg ville spare op hurtigt til et kort som GTX 460 eller endda 560Ti.

Vil anbefale Intel Core i5 760/760 som erstatning af din cpu, der ligger i samme prisleje.

i5 3570k@ 4.3GHz
ASUS P8Z77-V
2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
Western Digital Caviar Blue 750GB
BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
Corsair HX 850

3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
Razer Blackwidow Ultimate
Logitech G600
Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

6

onsdag, 2. februar 2011, 22:26

Citeret

Planen var at opgradere mit GFX senere hen, når min budget tillader det. Jeg har specifikt valgt at spare på det område, da kortet ikke er så gammelt.

Hvad angår CPU'en - Hvilke andre muligheder inden for samme prisgenra og med 4 kerner ville jeg have, hvis jeg skulle kunne bruge begge PCI slots?

Tror ikke helt jeg forstår dit spørgsmål, men du behøver jo ikke brige begge PCIe slots? Tyder heller ikke på at WoW udnytter to grafikkort i SLI/crossfire bedre en et enkelt så det ville være spild af penge.

i5 3570k@ 4.3GHz
ASUS P8Z77-V
Corsair HX 850

Logitech G600

7

onsdag, 2. februar 2011, 22:44

Bettemartin: Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med i5, der kun kan køre 1x PCI-E, da dette er bundkortet og ikke cpuen der afgør dette.

Du skal være opmærksom på at Intels P67 og H67 har en fejl og de derfor ikke er lige til at støve op den næsten måned til to, uden risiko for at du får et fejlbehæftet et.

På baggrund af dette og at du måske vil have et billigere setup, som sagtens kan klare dine krav og måske få råd til et gfx også.

ASRock 890FX Deluxe4 1165kr

Phenom II X6 1075T 1398kr
eller en Phenom 965 til omkring 1000kr

Corsair XMS3 2 x 2 GB 364kr

Corsair TX650W 620kr

Så kan du så selv finde noget HDD og chassis.

Måske er der så lidt mere rum til at gfx, hvis du vælger AMD setup.

HD6850 eller gtx460 ville nok være gode bud til en pris under 1500kr.

Silverstone ML08 - Silverstone SFX-L 700W - i5-6600K - Gigabyte GA170N-WIFI - 16gb DDR4-3000MHz - EVGA GTX 1080 SC - Samsung 850 EVO 512GB - Asus 27" IPS 1440p MG279Q - Razer Mamba TE

8

onsdag, 2. februar 2011, 23:02

Hvis du smutter ind på Intels hjemmeside, og kigger på stats på den CPU, siger den specifikt, at den ikke kan håndtere mere end 1 2.0 PCI E x 16.
Og da han skrev om han ville opgradere hans GPU, med et nyt kort, kig jeg udfra han vil smide det i SLI/X-Fire

- AMD Phenom II x4 965BE, clocked 4 GHz
- Noctua NH-D14
- Asus Crosshair IV Formula
- 2x HD Radeon 6870 Oc'ed
- 500 GB Windows HDD
- 2 TB Opbevarings HDD
- CM GX 650W
- 8 GB 1333 MHz ram
- CM Cosmos II

9

torsdag, 3. februar 2011, 08:40

hvad jeg er kommet frem til med de pci-e porte:
sandy bridge socket 1155 kan kun køre med 1 16x eller køre med 2 8x hvis du kører med flere grafik kort så vidt jeg har hørt skulle dette dog ikke give en egentlig ydelses forskel på meget mere end ca 3% så burde ikke være noget man for alvor lagde mærke til...
at denne regel vidst ikke gælder for asus maximus bundkortet er så hvad det er

10

torsdag, 3. februar 2011, 10:14

Men op har vist ikke tænkt sig at køre med to kort, og han skal da slet ikke køre med to 9500gt, da det simpelthen er alt for sløvt et kort.

Igen - Det er bundkortet og ikke cpu'en der afgør om hvor mange gfx og med hvor stor båndbredde de får.

Det er rigtigt at 8x pcie ikke giver voldsomt forringet ydelse, da de fleste kort ikke udnytter den fulde båndbredde ved 16x alligevel.

Det setup jeg ubevidst til fra AMD skulle meget gerne kunne køre 2x pcie x16, hvis det skulle blve relevant.

Silverstone ML08 - Silverstone SFX-L 700W - i5-6600K - Gigabyte GA170N-WIFI - 16gb DDR4-3000MHz - EVGA GTX 1080 SC - Samsung 850 EVO 512GB - Asus 27" IPS 1440p MG279Q - Razer Mamba TE

11

lørdag, 5. februar 2011, 21:16

Jeg takker for alle rådene.

Jeg spiller for det meste kun WoW - Det hænder at jeg prøver andre spil, men jeg har en guild jeg raider rimelig meget med, så det meste af min tid bliver brugt på WoW.

Er der nogen spil der pt. KRÆVER at man har CrossFire/SLi?

Overclocking er nok ikke noget jeg bevæger mig ud i. Jeg tror ikke min erfaring med hardware er stor nok til det.

Så, alt hvad der har med Intel at gøre kan jeg ikke få noget af indtil sidst i Februar? Det er lige lovlig "lang" tid at vente. Så gerne at jeg kunne bestille delene snarest.
Nogen chance for at jeg kan vælge et ældre Motherboard fra intel, eller vil det sætte mig tilbage i hvilken slags processerkraft jeg kan få fat i så?

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Zeranor" (05.02.2011, 21:24)

12

lørdag, 5. februar 2011, 21:42

Citeret

Jeg takker for alle rådene.

Jeg spiller for det meste kun WoW - Det hænder at jeg prøver andre spil, men jeg har en guild jeg raider rimelig meget med, så det meste af min tid bliver brugt på WoW.

Er der nogen spil der pt. KRÆVER at man har CrossFire/SLi?

Overclocking er nok ikke noget jeg bevæger mig ud i. Jeg tror ikke min erfaring med hardware er stor nok til det.

Så, alt hvad der har med Intel at gøre kan jeg ikke få noget af indtil sidst i Februar? Det er lige lovlig "lang" tid at vente. Så gerne at jeg kunne bestille delene snarest.
Nogen chance for at jeg kan vælge et ældre Motherboard fra intel, eller vil det sætte mig tilbage i hvilken slags processerkraft jeg kan få fat i så?

Nej der er ikke nogen spil der kræver crossfire/sli, du kan få lidt flere fps og måske slå lidt mere eyecandy til(kommer selvfølgelig an på hvilken opløsning du spiller i?) med 2+ kort.

Hvis du ikke kan vente er det AMD setup som Renegger linker til et rigtig godt bud, må indrømme jeg ikke ved hvor dybt sandybridge problemet ligger, så ved ikke om du kan købe et "ældre" board.

Men som flere andre nævner: Køb et nyt gfx så snart det er muligt, det kan ikke undgå at blive flaskehals i et nyere system.

Asus Rampage II Extreme
Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
G510, Quick Heavy, MX-518, G500
F3 500GB, WD B 500GB
H70

13

lørdag, 5. februar 2011, 21:54

Forresten, hvad med kabler og skruer? Følger det med de forskellige dele?

Jeg vil nok bruge det som Renegger linker til, og opgradere mit gfx så hurtigt som muligt. Jeg skal lige regne på hvad jeg når op i det hele.

Tak for det ellers!

EDIT: Samlet bliver det ca. 5000 kr. Hvilket gfx til ca, 1000 kunne jeg tage og vælge så?

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Zeranor" (05.02.2011, 22:12)

14

lørdag, 5. februar 2011, 22:14

Alle kabler og skruer skulle meget gerne følge med.

I den prisklasse tror jeg ikke det kan gøres meget bedre end dette. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=709504

For en lille skilling mere kan du få et GTX 460 768MB ;) http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4230277

Men du kan jo være heldig at finde noget brugt.

Asus Rampage II Extreme
F3 500GB, WD B 500GB
H70

Dette indlæg er blevet redigeret 3 gange, senest redigeret af "dasjap" (05.02.2011, 22:17)

15

lørdag, 5. februar 2011, 22:35

Lyder meget fornuftigt. Jeg takker mange gange for den hurtige respons!

Lige et sidste spørgsmål:

Er der noget hold i at Intel laver bedre CPU'er end AMD? Min kammeret som skal hjælpe mig med at bygge min PC siger sådan, men mener også lidt at det nok er fordi han kun har haft med Intel at gøre med hans PC'ere.

16

lørdag, 5. februar 2011, 22:51

Citeret

Er der noget hold i at Intel laver bedre CPU'er end AMD? Min kammeret som skal hjælpe mig med at bygge min PC siger sådan, men mener også lidt at det nok er fordi han kun har haft med Intel at gøre med hans PC'ere.

AMD og Intel har hver deres fordele og ulemper, til dit forbrug ville jeg ikke tøve med at vælge et AMD setup, du får ikke flere fps eller lign med et intel setup i samme pris klasse.

Kunne sagtens finde masser af artikler og reviews der siger for og i mod til begge, men for at gøre en lang historie kort så har det ikke noget betydning for dig om du vælger AMD eller intel.

Asus Rampage II Extreme
F3 500GB, WD B 500GB
H70

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "dasjap" (05.02.2011, 22:55)

17

søndag, 6. februar 2011, 18:03

Citeret

Der er mange spil hvor intel's cpu'er giver bedre fps, såsom wow, men som siger dasjap siger, får man flere ghz og kerne for pengene med AMD. Og i nogle spil kan AMD sagtens måle sig med Intel, specielt når det kommer til value.

i5 3570k@ 4.3GHz
ASUS P8Z77-V
Corsair HX 850

Logitech G600

18

søndag, 6. februar 2011, 20:14

Jeg har nu alligevel siddet og kigget på nogle af Intel's andre muligheder.
Er der nogen problemer ved at vælge?:

Core i5 I5-750 8MB
ASUS P7H57D-V EVO

Skal jeg i så fald hen at finde et andet gfx og ram end det jeg har fået anbefalet? Og hvor lang tid kan denne setup så holde i? Jeg tænker på om der går år, måneder, eller kun uger før det er håbløst outdated.

19

mandag, 7. februar 2011, 09:29

altså næsten alle nyere gfx kører i pcie 2.0 (eller 2.1 men passer i samme "socket") intel bundkortet kører også med duel channel ram så de ram der er blevet foreslået fungere også her der er kun en forskel hvis du vil have et setup med socket 1366 som kører med trippel channel ram.
personligt ville jeg nok hoppe på amd vognen i forhold til den ældre i5 du har fundet frem til men det ville fungere sammen uden de store problemer.
og intel vs amd er det evige spørgsmål der i sidste ende nok ikke ville være det der kommer til at begrænse dig bliver nok grafikkortet i hvertfald hvis du vil have høje opløsninger og en masse "eye-candy"
med hensyn til hvornår den bliver forældet har jeg ikke nogen ide men ville umiddelbart påstå at det godt kunne bruges et godt stykke tid (snakker nok år) men igen kommer an på om du vil spille alt det nyeste i højeste opløsning og full eye-candy for så kræver grafikkortet nok en opgradering.

generelt synes det at jo højere opløsning og jo flere effekter jo mere udligner cpuer sig og tror ikke cpuen kommer til at være den begrænsende uanset hvad du vælger.

puma99dk|

Bent u genieten van de tijd van de vooravond?

20

mandag, 7. februar 2011, 09:57

Citeret

Jeg har nu alligevel siddet og kigget på nogle af Intel's andre muligheder.
Er der nogen problemer ved at vælge?:

Core i5 I5-750 8MB
ASUS P7H57D-V EVO

Skal jeg i så fald hen at finde et andet gfx og ram end det jeg har fået anbefalet? Og hvor lang tid kan denne setup så holde i? Jeg tænker på om der går år, måneder, eller kun uger før det er håbløst outdated.

hvis du har tænkt dig at oc ska du nok vælge et P55 chipset istedet H55/57 er ik beregnet til oc.

gir du omkring 55kr mere (1255kr) ka du få et Asus Maximus III Gene men hvis det skal være ATX er der os et ASUS Sabertooth 55i til 1207kr. hvis du ik kan nøjes med et billigere board selvfølge :razz:

har selv et Asus Maximus III Gene lækkeret board bare en skam at PCI-Express 2.0 x4 ligger i mellem de 2stk PCI-Express x16 som er på kortet da mange gfx bruger dual slot i day og ik single slot :boxed:

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.