Trådløst internet virker dårligt.

  • Hej vi har i det lille hjem udskiftet alle de grimme kabler med et trådløst net, MEN det virker rigtig dårligt!


    Jeg mistænker lidt Routeren som min far var nede og købe hos den lokale hardware pusher, der sagde at det var LIGE den vi skulle bruge.


    Det er følgende router: ICIDU 150N
    http://www.pricerunner.dk/pl/1…er-150N-Sammenlign-Priser


    Den blev så købt til 355kr, hvilket er overpris når man kigger på netpriserne. (men vi havde desværre intet forstand på dette)


    Routeren var meget besværlig at sætte op og det tog mig over en time, før det var krypteret og fundet på alle computere.


    Internettet går tit ned efter vi har købt denne router, og forbindelsen er MEGET langsom til de computere der står længst væk. (4-5m igennem en væg)



    I hjemmet har vi 3 Bærbare, 2 Stationære og en PS3 der kører på nettet, som er såvidt jeg husker 10mbit fra Telenor.


    På de stationære er der installeret USB netkort, da der ikke var plads til et "rigtigt" netkort i dem.
    Trendnet 150Mbps mini USB adapter. (også købt hos den lokale sælger.)


    Selve øvre etagen hvor computerne bliver brugt 99% af tiden er på 40 kvadratmeter.


    Det er ved at være nogle måneder siden at routeren er blevet købt, så 14 dages returret kan ikke bruges...




    Men hvad skal vi gøre/købe?


    Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe lidt :D

  • Ærligt talt tror jeg det er noget værre ragelse din far har købt (så nu har jeg sagt det :O)


    Men du kan stadigvæk prøve nogle forskellige ting, du kan meget passende prøve at starte med at forbedre sende styrken på det trådløse netværk:


    Start med at flytte routeren væk fra væggen hvis den står tæt op af denne og placer den gerne lidt højt, hvis det er muligt.
    Det hjælper ofte at smide et USB forlænger kabel mellem USB dongle og computer(men ikke for langt, 1m burde være fint), så man kan få antennen lidt væk fra metal kabinettet som naturligvis ikke giver optimale vilkår for signalet.


    Hvis dette ikke hjælper kan du prøve at se hvad du kan gøre på software siden, det kan hjælpe at installere nyere drivers, gerne fra fabrikanten af chippen der sidder i donglen. (hvis du er i tvivl om hvilken fabrikant det er så prøv at finde produkt nr., så kan vi prøve at se hvad vi kan finde ud af)


    Så vidt jeg kan se har ICIDU ikke frigivet nogen firmware opdateringer til routeren (og jeg tvivler på at de nogensinde gør det, ligner det billigste klistermærke vare), så der er ikke meget du kan gøre det umiddelbart.


    Du kan dog prøve at ændre indstillingerne på hvilken trådløs kanal der bliver brugt, men det burde ikke gøre den store forskel hvis der ikke er så mange andre trådløse netværk i nærheden.


    Du har ikke skrevet om nettet går ned for alle computere samtidigt eller om det bare er nogle enkelte der oplever det, men det har også relevans.


    Er nogen af computerne stadigvæk forbundet med kabel? i givet fald oplever de(n) også udfald? Hvis ikke, så prøv at forbinde en computer med kabel (sørg for at deaktivere det trådløse) til routeren og se om problemet vedvarer.


    Inden du/i køber noget som helst, bør i nok prøve at låne en trådløs router af en kammerat eller andet og se om det hjælper. Det er nemligt muligt at pga. husets opbygning er der døde zoner hvor signalet bare ikke kan gå godt igennem, der kan man prøve alternativer såsom powerline netværk (dvs. netværk der bruger el ledningerne).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    Tak, men det kan vel ikke betale sig at købe ekstra antenner, boostere og extendere, når routeren i forvejen ikke virker optimalt?


    Det tvivler jeg også stærkt på, det ligner en guide til at få trådløst netværk til at fungere i kæmpestore amerikanske huse :))

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak


    Useless :-)


    You are wrong :)


    Exhibit a) Blondinen er meget sød at se på ;)
    Exhibit b) Der er nogle gode basic tips i videoen og lidt valgmuligheder som han kan benytte sig af
    Exhibit c) Pointen var, at det kun tog mig 10 sekunder at finde videoen - Det er et kendt problem og der findes mange løsningsforslag på Google

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThyzoN


    You are wrong :)


    Exhibit a) Blondinen er meget sød at se på ;)
    Exhibit b) Der er nogle gode basic tips i videoen og lidt valgmuligheder som han kan benytte sig af
    Exhibit c) Pointen var, at det kun tog mig 10 sekunder at finde videoen - Det er et kendt problem og der findes mange løsningsforslag på Google


    Kan ikke se relevans i dit link, om du mener det eller ej.


    Der er mange ting, som kan spille ind, når man roder med trådløs. Men jeg tror også routeren er problemet.
    Her til har jeg selv kæmpet med Telenor, og deres bras af en forbindelse,


    Opretter:


    Virker dit net tilfredsstillende, når du bruger det kablet?


    Er der forstyrrende aspekter i huset som betonvægge/betondæk, trådløse telefoner, gamle vægge med hønsetråd på træet i væggene.


    Hvordan er det sat op. Her tænker jeg på fra indgangs stikket og til router. Er det med en selvkøbt router koblet i røven af Telenor modemmet, eller er der andet mellemled?


    Har du tjekket for omkringliggende netværk ikke benytte samme kanal som du selv bruger?


    Bruger du torrents, som kan oprette en slem røvfuld udgående forbindelser, og dermed smider den trådløse forbindelse i jorden?


    Synes der mangler mere info fra dig omkring opsætning samt hvad du evt. allerede har prøvet.

  • Tak for jeres svar.


    Her er lidt opfølgende info.



    -Det er Alle computerne der oplever udfald, dog er det dem længst væk 4-5m der kører dårligst og har flest udfald.


    -Ingen af nævnte computere har ledning til routeren. Routeren står i det rum, hvor internettet kommer ind i huset, den står på skrivebordet som vel er en meter i højden.


    - Hvad er donglen?


    - Alt virkede fint, da vi havde en almindelig router. - Nu er alle ledninger desværre fjernet, så der er ikke mulighed for at tilslutte kabler igen. (det kræver nye kabler og nye huller i væggene) :evil:



    Hvis det nu er muligt at få pengene tilbage for routeren + 2 USB stik.


    Hvad skal jeg så købe? (Det her sæt har stået i ca. 500kr samlet, og vi skal helst ikke meget over)


  • - Ingen betonvægge, det er pap eller gips.


    - trådløse telefoner er der kun i underetagen.


    - det er sat op på følgende måde: Indgang fra vægggen --til-- boks/moden fra Telenor/tele2 ----til-- ICIDU Router.


    - Kan kun svagst finde et par andre netværk, men jeg tror ikke at de har nogen indflydelse.


    - Bruger ikke torrents.


  • Du kan vel tage 1-2 maskiner ind til Routeren, og kable dem på. Det er mere for at udelukke det kun er på trådløs


  • Alt er relevant, når det er på trådløs.
    Er der aktiveret DHCP på Telenor modem samt på den router?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK


    - Hvad er donglen?


    Dongle = dine USB wifi sticks fra trendnet
    Kært barn har mange navne.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    - Alt virkede fint, da vi havde en almindelig router. - Nu er alle ledninger desværre fjernet, så der er ikke mulighed for at tilslutte kabler igen. (det kræver nye kabler og nye huller i væggene) :evil:


    Det er stadigvæk godt at finde ud af om det er selve din internet forbindelse der ryger eller om det er den trådløse, TDC har f.eks. for tiden store problemer med smeltevand som gør at mange har ustabile forbindelser. Den bedste måde er at tage en computer forbinde den direkte til Telenors router med kabel, hvis det ikke falder ud burde du kunne udelukke det.


    Telenor kører kun med routere, så som SSDF er inde på kan det give problemer hvis der er to DHCP servere på samme subnet, det vigtigste er at sørge for at forbindelsen fra Telenor routeren går ind i WAN/Internet/Modem/etc porten og ikke bruger en af LAN portene (med mindre DHCP serveren på ICIDU routeren er slået fra).


    Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    Hvis det nu er muligt at få pengene tilbage for routeren + 2 USB stik.


    Hvad skal jeg så købe? (Det her sæt har stået i ca. 500kr samlet, og vi skal helst ikke meget over)


    Jeg tror det værste i denne sammenhæng er den trådløse router, første prioritet burde være at få købt en ordentlig router, det er muligt at trendnet donglerne kan fungere fint.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tak for jeres hjælp.


    -Jeg vil prøve at sætte kabler til en bærbar eller 2.


    -Hvad er DHCP ? :O Hvis man skal sætte noget op på ICIDUen skal man ind på en hjemmeside, der kører så dårligt og langsomt så i tror det er løgn.


    - Telenor modemet er en ZyXEL Prestige 2000 Series, vi har kørt med en del år. (fik den fra Tele2).


    -Jeg er meget tæt på bare at udskifte routen/dongles til noget ordenligt. - Men hvad skal jeg dog vælge?


  • Dynamic Host Configuration Protocol


    DHCP står for "Dynamic Host Configuration Protocol". DHCP bruges en service på en server og har til formål at konfigurere en klient's TCP/IP indstillinger automatisk når maskinen starter op. Serveren kan udsende IP-adresse og netmaske (subnet mask) til klienten, IP-adresser på DNS servere, default gateway, tidsservere, WINS servere etc.


    DHCP serveren kan tildele IP-adressen statisk, så klienten altid får den samme IP-adresse. I dette tilfælde er IP-adressen bundet til klientens netkort via dettes MAC-adresse. DHCP serveren kan også tildele adressen flydende; i dette tilfælde tildeles klienten en tilfældig IP-adresse fra DHCP serverens adresse pool.


    Du må IKKE have omtalte aktiveret på begge enheder!
    Vent nu med at handle nyt før vi har klarlagt andet

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Du må IKKE have omtalte aktiveret på begge enheder!
    Vent nu med at handle nyt før vi har klarlagt andet


    Det må han sådan set godt, det er bare suboptimalt. Det primære er at kablet fra telenors router skal gå ind i den rigtige indgang på ICIDU routeren(jeg har nævnt det tidligere), ellers kan man risikere problemer.


    Med hensyn til skift af router:
    Nu er 500kr ikke noget budget der giver noget særligt kvalitet, men som sagt det primære bør være at skifte routeren ud med noget fra en fabrikant der i det mindste laver rimelige firmwares.


    Et billigt bud er denne d-link: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Korrekt, men han tager muligheden ind for en broadcast storm.
    Det vil 100% give problemer på et tidspunkt.


    Synes bare vi skyder i blinde ligenu

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Synes bare vi skyder i blinde ligenu


    Det er nok også rigtigt nok, uanset hvad er der en masse som vi har skrevet som OP bør prøve før han køber noget andet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.