Trådløs router til fremtidssikret setup?

  • Hej Tweak :)


    Vi er ved at omrokere hele hytten mht. internetforbindelse lige nu.
    Vi har bestilt 90/90 fibernet og i den anledning vil vi gerne fremtidssikre hele skidtet.
    I den forbindelse er alt kabelført blev lavet i CAT7 og nu mangler vi bare to ting:
    a) En trådløs router der passer til resten af vores setup, gerne lidt fremtidssikret, så vi kan opgradere vores fiberhastighed i fremtiden uden at skulle skifte den. Den nødvendige rækkevidde er ikke så stor en nødvendighed, 20-25 meter er mere end rigeligt.
    b) En "Switch" der passer til resten af vores setup, så den ikke begrænser på nogen måde. Skal minimum have 6 porte.


    Hvad skal man kigge efter? Håber i kan hjælpe os godt på vej :)

  • Med hensyn til router, kan du bruge denne chart som et godt udgangspunkt til hvad du kan få: [URL=http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/]LINK[/URL] evt. også LINK


    Et bud kunne være d-links dir-655, den er ikke så dyr endda og har de fleste nødvendige funktioner.


    Med hensyn til hvilken switch du skal vælge, vil jeg anbefale dig at se på markedet og tage den billigste der har jumbo frame support (og ikke ser helt håbløs ud).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • noget ala dette


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4308253
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4308254
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=489239


    er alle wireless a/b/g/n kan trække op til 300mbit alt efter enheden, burde kunne levere jeres 90/90 ud til mobile enheder uden problemer og give lidt headroom for opgradering af linjen.


    De har dog kun 4 ports gigabit switch, er der i næsten alle jeg kan finde. så en extra switch vil være nødvendig. f.eks.


    8 ports - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=714974 - 420kr.
    16 ports - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4282075 - 805kr

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Hejsa


    Drop de D-Link når du nu vil have de høje hastigheder der. Nu er det jo en meget høj forbindelse du har der og selvom du sandsynligvis ikke udnytter den og vil have noget der er "fremtids sikkeret" så køb dig noget Cisco, HP eller lidt biligere så kunne det være ASUS igen med den net forbindelse så er prisen nok lige meget for dig.


    Det er bare et par bud.

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • jeg foreslog også et par linksys.. som jo er cisco i den billige ende :)


    http://home.cisco.com/en-us/wireless/linksys/specs


    E2000 og E3000


    så ikke lige hvad E4200 kostede. men den supporter 450mbit på 5GHz, så burde man være noget fremtidssikret.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

    Rettet 2 gange, sidst af Julepalme ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Brumbassen
    Hejsa


    Drop de D-Link når du nu vil have de høje hastigheder der. Nu er det jo en meget høj forbindelse du har der og selvom du sandsynligvis ikke udnytter den og vil have noget der er "fremtids sikkeret" så køb dig noget Cisco, HP eller lidt biligere så kunne det være ASUS igen med den net forbindelse så er prisen nok lige meget for dig.


    Det er bare et par bud.


    Hvis du kigger på de charts jeg har linket til, kan du se at d-link har routere der sagtens kan bruges til den forbindelse og være rimeligt fremtidssikrede (dir-655 er en af dem).


    Reelt set kan OP dog sagtens nøjes med en langsommere router, da han alligevel skal ud og have en gigabit switch og han ikke lader til at have de store krav.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • tjaa, jeg ser hans krav som værende en router der minimum kan trække gigabit.


    som han siger de har 90mbit nu, og hvem ved om det bliver 100-200mbit engang :) og så er det ikke sjovt at stå med en router der kun kører 100mbit, ikke specielt fremtids sikret

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Julepalme
    tjaa, jeg ser hans krav som værende en router der minimum kan trække gigabit.


    som han siger de har 90mbit nu, og hvem ved om det bliver 100-200mbit engang :) og så er det ikke sjovt at stå med en router der kun kører 100mbit, ikke specielt fremtids sikret


    Men fordi der er gigabit porte i er det ikke en garanti for at den kan route noget i den størrelses orden uden at blive presset i sådan en grad at det kan mærkes af brugerne(og når jeg mener at den kan klare presset så snakker vi om flere nat sessions af gangen da stort set ingen routere har problemer med at route en enkelt session ved 100 mbit).
    Mit bedste bud ville også være noget noget low end cisco, og vi snakker ikke linksys her :)
    hvilket jo desværre kun kommer med 100 mbit hvis det skal være til at betale for, men tilgengæld for du også noget som kan klare presset betydelig bedre end alt det billige ragelse.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af snow
    .... så snakker vi om flere nat sessions af gangen da stort set ingen routere har problemer med at route en enkelt session ved 100 mbit).


    Jeg linkede til nogle charts tidligere, på hjemmesiden er der er også en chart der viser max antal åbne forbindelser.


    Til hans behov (både nu og fremadrettet) burde han stadigvæk sagtens kunne klare sig med en forbrugerklasse router.


    Uden at have åbnet en "rigtig" cisco router op, kan jeg ikke forestille mig at de benytter en markant bedre processorer end forbrugerklasse hardware, umiddelbart vil jeg tro at forskellen ligger i firmwaren (kvaliteten af denne), supporten og til dels kvaliteten af de forskellige komponenter (holder bedre).


    De fleste større fabrikanter(d-link, netgear og Linksys/cisco) har efterhånden fornuftige firmwares, men bevares de har da sine fejl som alt andet software.
    Jeg vil umiddelbart anbefale at man undgår de mellemstore fabrikanters routere da disse fabrikanter har en tendens til ikke at opdatere firmwares så ofte, så man kan risikere at der er en software fejl i produktet som ikke bliver rettet(med mindre man kan installere andre firmwares på routeren).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det jeg har øje på lige nu er den helt nye Cisco-Linksys E4200 Wireless router. Den kan desværre ikke fås i Danmark endnu, men det må tiden vel ændre på.


    Mht. switches har jeg kigget på følgende (men endnu ikke bestemt mig):
    - NETGEAR GS608
    - TRENDnet TEG S80G
    - ASUS GX-D1081


    * Alle undersøtter de Jumbo Frames og Gigabit Ethernet. Jeg skal bruge 3-4 stykker, så jeg ønsker ikke at gå fuldstændigt amok på det område medmindre det absolut kan betale sig :)

  • lyder som ret nice setup, er det til hjemmet siger du?


    eller er det et lille kontor/kollegie eller lign ?


    lyder som om der er en del computere koblet på derhjemme, bliver en smule misundelig på det netværk :)

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Det er til hjemmet :)


    De ting der kører (eller vil blive kørt fremover) via ethernet:


    Wireless:
    3 Laptops (regelmæssigt, da de bruges til arbejde og studiebrug)
    5 Smartphones (vil jeg tro, har ingen anelse om hvor mange min far har)


    Fastnet:
    2 Stationære
    4 TV (Fibernet TV)
    2 WD TV Live til at streame fra NAS og internet
    1 NAS
    Alle fastnet telefoner naturligvis, men det bruger man jo snart ikke mere.
    og så skal der selvfølgelig være overskud til at holde LAN ;)