5400rpm eller 7200rpm disk

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fifan
    Hej


    Overvejer at købe ny lenovo bærbar men hvad kan i bedst anbefale 5400rpm eller 7200rpm disk...
    Her tænker jeg støj/hastighed...


    Det handler mere om kvaliteten af harddisken end RPM. En 5400 rpm disk kan godt være hurtigere end en 7200rpm

  • Hmm okay skal ikke bruge den til spil (Jeg tænker at det er det som fx skal bruge DAT hurtigt)
    Så kan jeg vel nøjes med 5400?


    Men er der ikke noget fakta omkring hastigheden i forhold til?

  • Har du overvejet en SSD istedet for? Hvis du kan "nøjes" med 128 gbyte - prisforskellen er efterhånden ikke så voldsom mere:)
    Det er væsentlig hurtigere når man bruger den til "kontor"arbejde

    /Steffen


    IBM T60
    Intel T7200@2.0 GHz
    Intel X25-M - 160 GB
    2 GB Ram

    Rettet en gang, sidst af Tecza ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Tecza
    Har du overvejet en SSD istedet for? Hvis du kan "nøjes" med 128 gbyte - prisforskellen er efterhånden ikke så voldsom mere:)
    Det er væsentlig hurtigere når man bruger den til "kontor"arbejde


    Nu ved jeg ikke hvordan du vurderer prisforskel, men den billigste 128 gb ssd jeg kunne finde koster 1603 kr. For under 300 kr. kan man få en 250 gb 7200 rpm harddisk. Med andre ord er en ssd stadig mere end 500 % dyrere og så er den endda stadig kun halv så stor.
    Ser man på gb per krone står det endnu værre til.


    Skulle jeg købe en bærbar på budget ville jeg til hver en tid prioritere ram/processor/grafikkort frem for ssd. Det kan selvfølgelig ændre sig hvis det er programmer, der er meget afhængige af harddisken, men jeg ved ikke præcis hvilke det er.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Hvis man er ude og smide i omegnen af 10.000-15.000 kr som en ny Thinkpad/Lenovo koster mener jeg ikke at 1000-1500 kr fra eller til er voldsomt meget og i mine øjne ikke noget man må spare hvis ellers man kan undvære pladsen.


    Det er klart at hvis man er nede og bruge 5-6.000 kr så er det en væsentlig merudgift og så kan det diskuteres:)


    Men som alt andet er det en smagssag om man vil bruge de penge...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Tecza
    Hvis man er ude og smide i omegnen af 10.000-15.000 kr som en ny Thinkpad/Lenovo koster mener jeg ikke at 1000-1500 kr ....


    Nu tror jeg lige vi skal høre hvilken model som Fifan har tænkt sig at købe, der findes masser af billige Lenovo laptops ;)


    Når det så er sagt, så syntes jeg helt klart at han skal tage en 7200RPM disk i stedet for en 5400RPM disk, de er blevet ganske fornuftige efterhånden og skulle kun bruge marginalt mere strøm.


    Men... hvis OP alligevel har tænkt sig at smide en SSD i selv, så giver det naturligvis ikke mening at bruge flere penge på en 7200 rpm disk.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hvis I løser opretters indlæg, så synes jeg ikke SSD kommer til sin ret. Ingen betvivler hastighed på SSD, men det er sgu stadig en dyr løsning kontra pladediske. Her til er udgiften alt for stor, når man kigger på GB. 1600kr + for en 128GB SSD er stadig voldsomt, og 128GB kan relativt nemt fyldes ud med data.


    Ja, SSD prisen er lille set i forhold til en Thinkpad, hvis det er det opretter søger, men det aner vi jo ikke, og man kan jo altid blive ved at at smide penge efter produkter. Det handler om, hvilke krav og ønsker man måtte have, og så handle efter dette, og ikke ens drømme.


    En SSD kan altid erhverves senere, hvis man skulle ønske dette.


    Mit råd er også en 7200rpm disk af god kvalitet. F. eks Hitachi eller evt en Momentus XT http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4180920


    Men den er stadig ganske dyr set ud fra prisen på en "normal disk"


    Husk også, at folk der handler Lenovo, og især Thinkpads kigger mere på kvaliteten end hastigheden på en HDD som uden problemer kan fixes.


    Jeg ved, at Lenovo bruger hurtige kvalitets diske på Deres maskiner og 5400rpm diske på deres lidt billigere udgaver. Dermed ikke sagt, at de bruger dårlige HDD på deres billigere maskiner :-)