Valg af NAS - budget/performance

  • Hej


    Jeg har med stor interesse læst de seneste måneders indlæg om valg af NAS og har kunnet konstatere, at Synologys DS211j (alternativt DS211 og DS211+) ofte bliver anbefalet til folk med behov lignende mine.


    Jeg havde selv forestillet mig et budget på 2500 - 3500 (eksl. diske) og jeg har haft kigget på modeller som Synology DS410 og DS411j samt NetGear NETGEAR ReadyNAS Ultra 2 og ReadyNAS Ultra 2 Plus. Imidlertid er jeg kommet i tvivl, hvorvidt disse er overkill ift. mine behov, og at det givetvis ville være mere hensigtsmæssigt at investere lidt ekstra i nye disk.


    Mine behov er:

    • Filserver (cifs)
    • SqueezeBox server (1-2 klienter)
    • FTP
    • Linux server
    • Mulighed for tilslutning af 2+ diske (ikke must-have)
    • Raid 1 på blot 2 af de tilsluttede diske


    Den primære rolle for NAS'en vil være filserver for min laptop, der er forbundet via wifi. Jeg har ikke de store I/O performance krav, dog med undtagelse af billedredigering i Photoshop Lightroom (i den forbindelse vil jeg måske arbejdet wired).


    Hvis muligt vil jeg også gerne benytte NAS'en som en low spec. linux server, der bl.a. skal køre version control (git eller hg) samt java servers. Det vil derfor have stor betydning, hvis den pågældende NAS kører en linux dist. med et stort udvalg af pakker (jeg er vant til dpkg/apt og vil derfor foretrække denne model). NAS'en vil ikke komme til at trække tunge applikationer, men ram og cpu vil naturligvis have betydning.


    Jeg er endvidere lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skal vælge en model med understøttelse af 2 eller 2+ diske; umiddelbart vil 2 x 2tb i raid 1 være tilstrækkelig plads p.t., men omvendt vil jeg finde det lidt ærgeligt at løbe tør for plads om 1-2 år og derfor stå i den situation, at jeg skal udskifte begge diske for blot at købe nye større diske. Endvidere har jeg en del data, som strengt taget ikke behøver at blive lageret mirror'ed, og derfor vil det være en fordel at kunne tilføje en tredje diske uden raid. Apropos raid, så formoder jeg, at raid 1 fungerer på disk-niveau og ikke partitions-niveau - mao. kan man sætte 2 x 2tb diske i NAS'en, oprette eks. 2 x 1tb partioner på hver disk og blot have raid 1 på den første partition på hver disk, hvorved den samlede effektive plads er 3tb?


    Lidt feedback ift. budget og valg af NAS vil være påskønnet. Navnligt hvor kraftig (ram+ cpu) NAS bør jeg vælge, hvor god er mulighederne for selv at installere software samt i hvilket omfang sørger producenten for at opdatere firmware/linux dist. Jeg har også hørt godt om andre producenter, bl.a. QNAP, og jeg har for såvidt ikke en en præference hvad dette område angår. Ligeledes er modeller, der kræver en vis kendskab til linux, ikke et problem - brugervenlighed/flad indlæringskurve er derfor ikke alfa-omega.


    På forhånd tak

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dlx
    Mine behov er:

    • Filserver (cifs)
    • SqueezeBox server (1-2 klienter)
    • FTP
    • Linux server
    • Mulighed for tilslutning af 2+ diske (ikke must-have)
    • Raid 1 på blot 2 af de tilsluttede diske


    Den primære rolle for NAS'en vil være filserver for min laptop, der er forbundet via wifi. Jeg har ikke de store I/O performance krav, dog med undtagelse af billedredigering i Photoshop Lightroom (i den forbindelse vil jeg måske arbejdet wired).


    Til disse ting vil de små NAS du omtaler såsom DS211 eller DS211J kunne være med uden de store problemer.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af dlx
    Hvis muligt vil jeg også gerne benytte NAS'en som en low spec. linux server, der bl.a. skal køre version control (git eller hg) samt java servers. Det vil derfor have stor betydning, hvis den pågældende NAS kører en linux dist. med et stort udvalg af pakker (jeg er vant til dpkg/apt og vil derfor foretrække denne model). NAS'en vil ikke komme til at trække tunge applikationer, men ram og cpu vil naturligvis have betydning.


    [snip]


    Lidt feedback ift. budget og valg af NAS vil være påskønnet. Navnligt hvor kraftig (ram+ cpu) NAS bør jeg vælge, hvor god er mulighederne for selv at installere software samt i hvilket omfang sørger producenten for at opdatere firmware/linux dist. Jeg har også hørt godt om andre producenter, bl.a. QNAP, og jeg har for såvidt ikke en en præference hvad dette område angår. Ligeledes er modeller, der kræver en vis kendskab til linux, ikke et problem - brugervenlighed/flad indlæringskurve er derfor ikke alfa-omega.


    På de "færdige" NAS løsninger vil du meget ofte være begrænset af hvad producenten ligger ud af pakker til den enkelte NAS. Du kan ikke umidelbart "bare" installere software som du er vant til.
    Vil du gerne have en sådan meget fleksibel løsning, vil jeg nok i stedet foreslå at du kigger efter et mini-itx atom-agtigt setup med et lille strømforbrug og så selv installerer den serversoftware du ønsker (f.eks freeNAS). Denne sidste løsning vil være MEGET mere fleksibel end at købe en færdig løsning, men den kræver også lidt ekstra arbejde.
    En sådan løsning kan også findes inden for dit budget.


    /ask

  • Du nævner jo selv DS211J, og det er altså også den jeg vil anbefale til dit forbrug.


    Ønsker du mere plads så gå efter DS411J som du også selv nævner. Det er begge to meget gode kandidater, og jeg anbefaler generelt de færdige løsninger, over hjemmelavede, pga nemheden. Med hjemmelavede er der en masse opsætning og det kræver også man selv er lidt inde i det med netværk og hvad det ellers omhandler. Oftest kan man heller ikke selv samle en NAS som kan levere et så lavt et strømforbrug som de færdiglavede - med mindre man selvfølgelig ligger mange penge og tid i at finde de korrekte komponenter.


    Jeg slutter af med disse to ord:


    DS211J
    DS411J

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Det er klart at hvis man er ude efter en NAS der kan klare de krav der er listet i starten af OPs post så kan en DS211J eller DS411J klare det til fulde.


    Spørgsmålet er nok hvor meget OP prioriterer den fleksibilitet han selv nævner, hvis det er en han holder fast i så skal det nok være en "hjemmelavet" NAS. Det bliver ganske rigtigt mere bøvlet at sætte op (afhængig af erfaring med på netværk og NAS/Linux software) og der skal nok også laves noget research for at få samlet en pakke med meget lille strømforbrug.


    /ask

  • ja vil sige at man skal over i noget hjemme bygget for at kunne alt det du ønsker.


    men det behøver nu ikke være besværligt at smide en nas sammen selv. den i min signatur kører som en drøm og var nu heller ikke så slem at sætte op.
    strømforbruget er nu også nemt at komme meget tæt på en færdig nas. med en atom chip så rammer man en færdig nas+ måske 10% og har meget mere styr over hvad den laver. Jeg har bestemt ikke haft dårlige nerver eller noget over min.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Et andet bud kunne være HPs proliant Microserver som er en server med 4 diskpladser. Den skulle eftersigende give god performance og her vælger du selv OS. Samtidig har man mulighed for at sætte et ekstra netkort i, hvis det skulle være interessant.


    Jeg er ved at lave nogle test af denne og kan evt. melde tilbage når jeg har nogle resultater.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dlx
    Mine behov er:

    • Filserver (cifs)
    • SqueezeBox server (1-2 klienter)
    • FTP
    • Linux server
    • Mulighed for tilslutning af 2+ diske (ikke must-have)
    • Raid 1 på blot 2 af de tilsluttede diske



    når du siger linux server hvad mener du så nøjagtig skal den være baseret på en linux.
    Har du egentlig kigget på QNAP's produkter de laver rimelig fede nas-servere med mange features..