Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

lørdag, 22. januar 2011, 15:31

hey er ny på denne side da jeg først i det sidste stykke tid er begyndt at følge med i udviklingen indenfor hardware.

spørgsmålet drejer sig om grafikkort eller rettere deres gddr5 hukommelse. Hvad har denne hukommelse egentlig indflydelse på?

altså fx kører amds hd 6950 og 6970 med 2gb gddr sdram (er vidst også kommet i en 1 gb version der ikke var det store billigere) mens fx gtx 570 kører med 1.25 gb hvad indflydelse har dette på ydelsen?

håber jeg har formuleret mig forståeligt :O

desuden hvis dette er blevet besvaret før så må i hellere end gerne lede mig hen til den har prøvet at skrive diverse ting ind i søgning uden held til at finde en egentlig forklaring.
:rules:

ps. håber også det er det rigtige forum at stille sådan et spørgsmål i oO

2

lørdag, 22. januar 2011, 16:27

Hvis du betragter et grafikkort som en hel PC.

GPU'en er som PC'ens CPU
PCB er som PC'ens bundkort
Hukommelsen på gfx er som hukommelsen på gfx.

Så ligesom med en PC gælder det om at der skal være balance. Din PC bliver ikke en supercomputer fordi der kommer mange ram i den. De skal også have en god frekvens, en god cpu at arbejde sammen med samt kommunikationen mellem GPU og RAM skal også være god. Så man skal mere se på det som en helhed og ikke på rammene isoleret.

Et grafikkort med 1gb ram kan sagtens være bedre end et med 2gb.

Silverstone ML08 - Silverstone SFX-L 700W - i5-6600K - Gigabyte GA170N-WIFI - 16gb DDR4-3000MHz - EVGA GTX 1080 SC - Samsung 850 EVO 512GB - Asus 27" IPS 1440p MG279Q - Razer Mamba TE

3

lørdag, 22. januar 2011, 16:31

ok så giver det pludseligt lidt bedre mening i mit hoved hvorfor gtx 570 så ud til generelt at ligge bedre end radeon 6970 på trods af den mindre hukommelse tak for hjælpen :D

4

lørdag, 22. januar 2011, 16:39

Mængden af ram har som regel betydning for hvor godt en kort håndterer størrer opløsninger.

En grund til at de fleste ati kort har 2gb ram nu om dage er deres udbredte support for eyefinity med 3+ skærme.

Flere skærme, højere opløsning og højere AA kræver mere/hurtigere ram.

1gb er rigeligt til alle der vil spille med 1920x1200, og correct me if im wrong, mener også det er nok ved 2560x1600.

Så længe du ikke bruger alle dine ram, ligesom ved pc'er så er den vigtigste faktor hastigheden fastsat ved rammenes Clockfrekvens (tit 4-5000mhz) og bussens bredde (256 bit til 512bit nu om dage)

Hastigheden er også tit opgivet i GB/s.

En anden ting er også hvor effektiv selve grafikchippen kan udnytte rammene, f.eks. set ved GTX460 i 768mb or 1024mb udgave, den med 768mb ram klarer sig faktisk ofte bedre fordi den med 1024mb ikke kan følge med til ECC på dens ram osv.

så mere ram kan også være mere krævende for chippen at håndtere.

TLDR: Fokuser mere på benchmarks end mængden af ram på kortene.

i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

5

lørdag, 22. januar 2011, 16:43

Citeret

Oprindeligt indlæg af Julepalme

TLDR: Fokuser mere på benchmarks end mængden af ram på kortene.

dette var også hvad jeg selv havde gættet mig til specielt efter at rammene ikke viste noget sammenhæng med bedre effekt i dem men det åbnede så for spørgsmålet om hvad de egentligt gjorde.
tak for de hurtige svar begge to :D

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.