Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 19. januar 2011, 16:41

Min computer er gået helt død, den kan ikke startes, men hvis jeg fjerner processoren kan den starte. Spørgsmålet er så om det er CPU der er defekt (har desværre ikke mulighed for at prøve en anden CPU), eller om det kan være en fejl på bundkortet der gør at den ikke vil starte når CPU er monteret?
Bundkortet er et Asus K8N-E Deluxe, CPU er en AMD Athlon 64 ADA2800AEP4AR, altså en 2800+/1800 MHz.
Er der nogen der ved hvor det er mest sandsynligt at fejlen er?

2

torsdag, 20. januar 2011, 14:16

Synes ikke jeg har hørt om denne fejl før, men prøv at resete biosen.
Selvfølgelig med CPU'en i.

Det gør du ved at flytte cmos jumperen nede i højre hjørne af bordet.

Eller vælge den nemme men langsomme måde, at tage batteriet ud i 10 min. og så i med den igen.

ASUS PRO-GAMING Z170 - Intel i7-6700K - GeForce GTX970 - Crucial 16GB DDR4 2400Mhz - Samsung 850EVO 500GB

3

torsdag, 20. januar 2011, 14:58

Hej
Det er en opfindsom testmetode, må jeg sige. Den har jeg aldrig hørt om før ! Lidt ligesom at pille motoren ud af en bil. Det hjælper på larmen.
Nå, men jeg vil bare foreslå, at du låner en anden strømforsyning et eller andet sted og prøver om det hjælper.
Hvis ikke så prøv med et andet grafikkort.

4

søndag, 23. januar 2011, 01:30

Hej begge to.
Tak for svarene. Det vil jeg prøve i morgen/senere på dagen, og så vender jeg tilbage med en melding.

5

søndag, 23. januar 2011, 13:26

Citeret

Oprindeligt indlæg af Simon Bay
Synes ikke jeg har hørt om denne fejl før, men prøv at resete biosen.
Selvfølgelig med CPU'en i.

Det gør du ved at flytte cmos jumperen nede i højre hjørne af bordet.

Eller vælge den nemme men langsomme måde, at tage batteriet ud i 10 min. og så i med den igen.

Tak for ideen, det virkede, nu starter den op.
Desværre melder den CPU OVER VOLTAGE ERROR???
Prøver Danemagics ide med en anden PSU.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Nordjyden" (23.01.2011, 13:28)

6

søndag, 23. januar 2011, 13:50

Det er ikke fordi Over Voltage er enabled i BIOS, vel? For mindes at kunne huske at den var der på mit gamle A8N32-SLI :D

Fractal Node 305 hvid - Silverstone SFX-L 700W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - Samsung 850 EVO 512GB - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament

7

søndag, 23. januar 2011, 14:00

Citeret

Oprindeligt indlæg af Danemagic
Hej
Det er en opfindsom testmetode, må jeg sige. Den har jeg aldrig hørt om før ! Lidt ligesom at pille motoren ud af en bil. Det hjælper på larmen.
Nå, men jeg vil bare foreslå, at du låner en anden strømforsyning et eller andet sted og prøver om det hjælper.
Hvis ikke så prøv med et andet grafikkort.

Som du nok har læst ovenfor, starter den nu op, men melder CPU OVER VOLTAGE ERROR.
Jeg har så nu prøvet 3 forskellige PSUer desværre uden held, smed også lige et andet grafikkort i, selvom jeg egentlig nok viste at det ikke ville hjælpe på dét problem. (Godt der er nogle reservedele på lager). Computeren virker ok og stabil nok (vælger F1 "to resume") men overspændigen er nok ikke godt for CPUen når det er så meget.

Når jeg går ind i BIOS kan jeg se, at CPU spændingen kører op og ned, mellem ca. 1,1 V og ca 3 V, så den er dæl.. noget ustabil, med deraf følgende overspænding når den når over et vist niveau.

Måske jeg skulle lave et nyt indlæg om dét problem, men kan lige høre om der er nogen der ved noget om en løsning på den svingende spænding til CPUen???

8

søndag, 23. januar 2011, 14:21

Har du manuelt sat spænding på CPU til at være det den er rated til og samtidig disabled Over Voltage i BIOS?

Fractal Node 305 hvid - Silverstone SFX-L 700W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - Samsung 850 EVO 512GB - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament

9

søndag, 23. januar 2011, 14:29

Citeret

Oprindeligt indlæg af Renegger
Det er ikke fordi Over Voltage er enabled i BIOS, vel? For mindes at kunne huske at den var der på mit gamle A8N32-SLI :D

Det lød som en let løsning, men jeg kan ikke finde "Over Voltage" i BIOS. Det tætteste jeg kan komme er, at jeg under VCORE VOLTAGE (den der svinger op og ned) kun kan vælge IGNORED, og det er jo nok ikke løsningen. Kan den hedde noget andet som ikke er muligt at "se" at det er Over Voltage indstillingen, men skal vide at det er det?
Under Advanced CPU Configuration kan jeg vælge noget der hedder HT RATIO. Den står på 4, og den kan indstilles ml. 1 og 4. Det er noget med LDT to MCP2 Frequency, men så står jeg helt af, det er for teknisk til mig.

10

søndag, 23. januar 2011, 14:34

Citeret

Har du manuelt sat spænding på CPU til at være det den er rated til og samtidig disabled Over Voltage i BIOS?

Jeg kan ikke vælge andet end IGNORED under CPU spændingen, og Over Voltage kan jeg ikke finde nogen steder. Se lige ovenfor.

11

søndag, 23. januar 2011, 14:41

Mærkeligt, for jeg fandt et review af dit board, hvor der stod "The CPU voltage options were broad, ranging from 1.375v through 1.75V in .025v increments."

Her skulle du kunne sætte den til det ratede for cpu'en. Jeg ville gætte på at den stod på auto og lavede ravage i det, som det ser ud nu.

Men der er vist ikke en over voltage nej.

12

søndag, 23. januar 2011, 14:41

Jeg kan kun kom i tanke om en gang jeg har hørt om noget lignende, og det var en som havde kommet til at bøje et par ben på cpu'en, under isætning. Hvis det ikke er det, kan jeg kun se at der er noget seriøst galt med bundkortet.

Fatal1ty P67 Performance - 2600k @ 4,6 Ghz - 2x4GB Crucial Balistix 9-9-9-27 1866Mhz
XFX R9 280X @ 1080/1550 -
HDD1: Corsair Force 120GB - HDD2: 2x500GB WD Black (raid0) - HDD3: 1,5TB WD Green
Køling leveres af en Noctua NH-D14
Bygget i Fractal-Design Define r4 kabinet med en Cooler Master Silent Pro 1000W PSU

13

søndag, 23. januar 2011, 16:31

Citeret

Mærkeligt, for jeg fandt et review af dit board, hvor der stod "The CPU voltage options were broad, ranging from 1.375v through 1.75V in .025v increments."

Her skulle du kunne sætte den til det ratede for cpu'en. Jeg ville gætte på at den stod på auto og lavede ravage i det, som det ser ud nu.

Men der er vist ikke en over voltage nej.

Du har ret den kan justeres. Den lå lidt gemt under Jumberfree Conections. Kom i tanke om at jeg selv havde en brugermanual, det var ligesom det hjalp en smule :$
Den stod på 1,55 v og blev sat ned til det ratede på 1,5 volt.... rammene stod til auto og blev i stedet for sat til det ratede 2,6 v. Desværre var det heller ikke løsningen.

14

søndag, 23. januar 2011, 16:40

Det er da noget hø ;)

Har du cool n' quiet på dit bundkort? Kan ikke huske om det først kom senere end socket 754. Hvis du har, så disable det også.

Når jeg har sådan et problem, så hjælper det nogle gange at gå slavisk gennem indstillingerne i BIOS, og sætter så meget af det manuelt som muligt. Både multiplier, fsb, nb-volt, hypertransport, osv.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Renegger" (23.01.2011, 16:42)

15

søndag, 23. januar 2011, 16:47

Citeret

Oprindeligt indlæg af Firescale
Jeg kan kun kom i tanke om en gang jeg har hørt om noget lignende, og det var en som havde kommet til at bøje et par ben på cpu'en, under isætning. Hvis det ikke er det, kan jeg kun se at der er noget seriøst galt med bundkortet.

Benene er ikke bukket, så desværre har du nok ret. Jeg hælder snart også til den konklution, men jeg har ikke helt opgivet endnu.

16

søndag, 23. januar 2011, 19:29

Citeret

Det er da noget hø ;)

Har du cool n' quiet på dit bundkort? Kan ikke huske om det først kom senere end socket 754. Hvis du har, så disable det også.

Når jeg har sådan et problem, så hjælper det nogle gange at gå slavisk gennem indstillingerne i BIOS, og sætter så meget af det manuelt som muligt. Både multiplier, fsb, nb-volt, hypertransport, osv.

Den har cool ´n quiet, og det var disabled. Har dog slået det til, men det kan da hurtig ændres igen. Jeg ved ikke hvordan indstillingerne ellers skal være, så har sat den til fabriksindstillingerne, og så herefter ændret CPU og RAM spændingen til det de er rated til og det hjalp som skrevet ikke. Multiplier er 4x og fsb 200 MHz, nb-volt og hypertransport ved jeg ikke hvad er.

17

søndag, 23. januar 2011, 20:35

Søg evt. på en guide til OC eller indstilling af dit bundkort og cpu. Så kan du sikkert finde hvad værdier de skal sættes til. Det er lidt svært for mig specifikt at fortælle dig hvad de skal indstilles til, da jeg ikke sidder med det selv :)

18

tirsdag, 25. januar 2011, 23:21

Tja, ingen af alle idéerne har hjulpet, så nu mangler jeg kun at prøve en anden CPU.
Indtil jeg render over en anden, vil jeg derfor tage en pause med fejlsøgningen.
Tak for alle idéerne, skønt man kan få hjælp her på TWEAK :D Det lykkedes trods alt at få liv i den, og var jeg ikke gået ind i BIOS, havde jeg ikke opdaget svingningerne i CPU spændingen, og havde så bare kørt med den. I hvert fald indtil CPUen var brændt af. Endnu engang tak for hjælpen.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Nordjyden" (25.01.2011, 23:22)

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.