Oc af 2600k

  • hej.


    Jeg sider og er ved at bestille et sandet bro setup :-)


    Sidder lige og diskutere med mig selv om det skal være en i7 2600 eller en i7 2600k cpu jeg skal bestille. men andre ord om jeg vil oc.


    Er sådan pænt inde i computere. men har aldrig oc før, så ville høre hvor svært det er . er det noget man kan læse nogle guide's om og så gå i gang med eller skal man finde en der er haj til det og lærer det af.


    computeren skulle jo også gerne virke bagefter


    vh jimmi

  • De er meget simple at overclocke



    Du skruer volten op til f.eks. 1.4v (passer nogenlunde til en 4.8-5.0ghz)


    og så sætter du max turbo ratio op til 45-50 alt efter hvad dit mål for overclocket er.


    og så justere du langsomt volten ned igen indtil den bliver ustabilt.. og smider en smule på igen.



    Derudover kan du rode lidt med motherboards andre power features for at få det mere stabilt.



    og ram overclockes fuldstændigt seperat, normalt ved hjælp af XMP profiles.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Lige en extra note. Hver gang du laver en ændring er det en god ide at teste for stabilitet/temperaturer.


    Her er en række programmer handy at have liggende:


    Prime95 - Stresstest af cpu og ram
    Linx - Alternativt stresstest, jeg bruger gerne begge efter hinanden for at teste.


    Coretemp - bruger jeg til at måle temperaturer
    Realtemp - alternativ temperatur monitor.


    Cpu-Z - program til at monitor cpu voltage/multiplier etc.



    Derudover kan det være en god ting at stressteste grafikkort også efter et overclock.


    Furmark - Stresstest til grafik



    Hvis det er stabilt med disse programmer og dine temps er under 70c (er et loft som er godt at holde sig under for de nye sandy bridge cpu'er), så prøv med en række spil og se om det holder der også.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • hehe ja det lyder jo ikke så svært..


    er det i bios at disse ændringer foretaget eller finder der programmer til det ?


    regner ikke med at den skulle oc så meget som muligt, men kunne da være dejligt af få den op på mellem ca 4,0 og 4,5 og køre bund stabilt.

  • Det er i bios ja.


    min kører pt med 4.5ghz, en i5-2500k og den er rock solid. har haft min oppe på både 4.8 og 5.0ghz


    men var ikke 100% tilfreds med de temperaturer jeg fik deroppe, den var stabilt.. men med 1.42v og 77c max temps.


    anbefalet max load fra intels side er 1.35v og 72c så vidt jeg husker.


    så du kan eventuelt stille den på 1.35v og så bare clocke løs derfra. det var ca det jeg gjorde og stoppede ved 4.5GHz

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Ja en kortere levetid, men ikke noget nu kommer til at mærke noget til. Husk dog at garantien ryger.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Lad sætte det sådan her.


    Du skifter sandsynligvis din cpu ud inden den dør alligevel. hvis det ikke er tilfældet er du enten EKSTREM overclocker, eller meget nærig.


    kort sagt.. selv overclocket moderat skal den nok holde 3 år :p

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Ja en kortere levetid, men ikke noget nu kommer til at mærke noget til. Husk dog at garantien ryger.


    Ryger garantien også på en k processor hvis man overclocker? For det er jo den eneste grund til at købe dem fremfor en normal så ville da virke ret tåbeligt...


  • Det er meget kort fortalt, men også helt fint hvis man bare vil hive cpu'en lidt op.


    Dog, hvis man vil længere op, og have det stabilt der, må man igang med at rode lidt rundt med alle de andre indstillinger. (og der er mange :D)



    Hvis din cpu af en eller anden meget mærkeligt grund skulle futte af, så bare lad vær med at sige det var pga. oc. Som Black også sagde, kan de ikke se om den er overclocket eller ej.

    E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

    Rettet en gang, sidst af Nuller-Joe ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af AffenKatzen


    Ryger garantien også på en k processor hvis man overclocker? For det er jo den eneste grund til at købe dem fremfor en normal så ville da virke ret tåbeligt...


    Du "tuner" hardwaren til at køre hurtiger end den er solgt til - Om det er den eneste grund til at du køber den eller ej er for så vidt irrelevant. Bare fordi at du køber en rally bil som er bygget til videre tuning, sælges den med en vis hastighed og en begrænset garanti derindenfor.)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen


    Du "tuner" hardwaren til at køre hurtiger end den er solgt til - Om det er den eneste grund til at du køber den eller ej er for så vidt irrelevant. Bare fordi at du køber en rally bil som er bygget til videre tuning, sælges den med en vis hastighed og en begrænset garanti derindenfor.)


    Det er muligt du har ret mht. en rally-bil. Hvad CPU angår, så må du sgu lige diske op med et link før jeg køber dén påstand.

  • Efter nærmere nærlæsning så har du da vist også ret Maverick - Var vist lidt for hurtig/træt da jeg googlede igår. Der var snak om lapping og ikke OC i de tråde jeg kiggede, hvilket vil bryde garantien. Overclocking skulle vist være okay så længe at man holder sig til Intels voltage forslag.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |