Skærm på bærbar virker kun delvist

  • For noget tid siden tændte jeg min bærbar, og oplevede at skærmen ikke tændte. Lyset i den tænder, men der kommer intet billede. Efter at have pillet batteriet ud og sat det i igen virkede det som det skulle.


    Men nu er problemet tilbage, og er nærmest permanent.
    Det er ikke grafikkort, cpu el.lign. for jeg bruger den lige nu med en ekstern skærm, og alt fungerer.
    Har haft det hele skildt ad, men kunne ikke finde nogen løse forbindelser osv.
    Normalt ville jeg konkludere at skærmen var brændt af, men idag da jeg vækker den fra sleep-mode, tændte skærmen og var tændt et par sekunder for derefter at gå ud igen.


    Er der nogen der kender til dette?

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \


  • Har du tjekket noget så ligetil, som kontakten der lukker i dvale, når skærmen klappes ned. Den kunne evt. sidde fast.


    Tjek eventuelt, at skærm kablet ikke er hoppet af, hvis ikke allerede gjort

  • Prøv lige at se efter om der ikke er noget på skærmen hvis du kigger rigtigt nøje efter. Jeg har set flere hvor backlight'et er gået. Det giver sig til udtryk i at skærmen ser slukket ud, men kigger man helt tæt på kan man faktisk godt se billedet.


    /ask

  • Synes ikke jeg kan finde kontakten der registrerer om skærmen er lukket eller ej. Kan den sidde i selve lukkemekanismen?


    Jacob: Jeg har checket, og faktisk er det lige omvendt. Backlight tænder lige når man tænder computeren, men der er intet på skærmen.


    Hvis en skærm "står af", så stopper den vel helt med at fungere ikke?
    Jeg har nemlig også mistanke til at det er en lukkekontakt der driller, ud fra måden skærmen opfører sig på.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Synes det lyder som et løst lcd kabel..


    Hvis du har mod på det så skru skruerne ud rundt om skærmen, det er meget simpelt.


    Så kan du tjekke om backlight og lcd kablet sidder i, evt. tag dem ud og gør dem rene.

    ASUS PRO-GAMING Z170 - Intel i7-6700K - GeForce GTX970 - Crucial 16GB DDR4 2400Mhz - Samsung 850EVO 500GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Mojo|Jojo|
    Synes ikke jeg kan finde kontakten der registrerer om skærmen er lukket eller ej. Kan den sidde i selve lukkemekanismen?


    Jacob: Jeg har checket, og faktisk er det lige omvendt. Backlight tænder lige når man tænder computeren, men der er intet på skærmen.


    Hvis en skærm "står af", så stopper den vel helt med at fungere ikke?
    Jeg har nemlig også mistanke til at det er en lukkekontakt der driller, ud fra måden skærmen opfører sig på.


    Tjek rammen der omgiver "glasset"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak


    Tjek rammen der omgiver "glasset"


    Det er ikke altid den er synlig, den er tit gemt væk nede i hængslerne på de nye bærbare.


    Men ja, det er da en mulighed. :)

    ASUS PRO-GAMING Z170 - Intel i7-6700K - GeForce GTX970 - Crucial 16GB DDR4 2400Mhz - Samsung 850EVO 500GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simon Bay


    Det er ikke altid den er synlig, den er tit gemt væk nede i hængslerne på de nye bærbare.


    Men ja, det er da en mulighed. :)


    Det har intet med nye modeller eller gamle modeller at gøre

  • Jeg har allerede skildt skærmen ad, og haf stikkene ude og undersøgt dem for løse forbindelser, skidt osv., men der var ikke umiddelbart noget at se.
    Jeg har også prøvet at "nuldre" rundt omkring langs ledninger og forbindelser for at se om der kunne være en knækket ledning, også uden held.


    Jeg prøver om jeg kan finde åbne/lukke-kontakten, men da jeg kiggede efter den igår, var der intet at se. Hvordan skal den se ud? De metal hængsler, som holder skærmen, er helt pillet af, og kan ikke se nogen kontakter i hullerne hvor de har siddet.


    Mener i at den kan sidde i selve metalrammen som holder glasset?
    Backlight fungerer som det skal, men ikke selve billedsignalet.


    Jeg ser om jeg kan ta et billede af computeren med skærmen skildt ad, så kan det være i kan se hvor kontakten kan være.


    Tak for hjælpen indtil videre. Tweak er et dejligt forum!

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \


  • Det kan være alt fra 2 stykker kobber der virker som en kontakt, og til en lille plastik dims, som skal aktiveres/deaktiveres ved skærm op/nedluk
    Hvilken model er det

  • Tror jeg har fundet den. Det er en slag kobberspole, på et lille print, som styrer skidtet.
    Men det var ikke dér problemet lå. Jeg kunne kun få den til at tænde og slukke lyset i skærmen ved at vippe den.


    MEN, det virker nu. Aner ikke hvorfor og hvordan, men har rodet lidt mere med kabler og stik, og efter en genstart, var der gang i skidtet.


    Hader når fejlfinding ender i at problemet er væk uden klarhed.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Mojo|Jojo|
    Tror jeg har fundet den. Det er en slag kobberspole, på et lille print, som styrer skidtet.
    Men det var ikke dér problemet lå. Jeg kunne kun få den til at tænde og slukke lyset i skærmen ved at vippe den.


    MEN, det virker nu. Aner ikke hvorfor og hvordan, men har rodet lidt mere med kabler og stik, og efter en genstart, var der gang i skidtet.


    Hader når fejlfinding ender i at problemet er væk uden klarhed.


    Det kan jo skyldes meget som korrosion af kobber, defekt kontakt, defekt på MB ov, og fejlen vil komme tilbage med tiden - beklageligt.
    Hvis modeller har en loddet grafik chip, kan denne også være "løs"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak


    Det kan jo skyldes meget som korrosion af kobber, defekt kontakt, defekt på MB ov, og fejlen vil komme tilbage med tiden - beklageligt.
    Hvis modeller har en loddet grafik chip, kan denne også være "løs"


    Har opdaget at alle skruerne jeg har pillet ud, er smidt væk ved en fejl....
    Så jeg må finde min gaffa frem...
    Jeg ser hvor længe det holder, og ellers må jeg til at checke ledninger.


    Tak for hjælpen. :cheers:

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Mojo|Jojo|


    Har opdaget at alle skruerne jeg har pillet ud, er smidt væk ved en fejl....
    Så jeg må finde min gaffa frem...
    Jeg ser hvor længe det holder, og ellers må jeg til at checke ledninger.


    Tak for hjælpen. :cheers:


    Velbekom :-)


    Håb på skruerne ikke viser sig vigtige. Ofte har flere af dem betydning mht. stelforbindelse
    :cheers: