Ny PC. Hjælp til Ram/Bundkort søges. Tak!

  • Det er på tide at udskifte min 2 år gamle computer, meget er sket de sidste 2 år og glæder mig over at kunne opgradere.
    Jeg har ca. 15000 / 16000 kr at gøre godt med og har inden for den grænse sat følgende op.
    Men er stadig i tvivl om RAM og bundkort passer sammen.
    Alle dele købes fra edbpriser.dk og kan også findes på den hjemmeside.


    Kabinet: NZXT Phantom Crafted Series Sort
    Strømforsyning: Corsair HX850W
    Bundkort: ASUS P8P67 Deluxe - har set på denne model indtil videre
    CPU: Core i7 I7-2600K 8 MB (Intel Boxed) - CPU'en er jeg rimelig opsat på skulle være denne model
    CPU Køler: Noctua NH-D14 ELLER Cooler Master V8 - ikke helt sikker endnu
    RAM: Corsair Vengeance 4 x 4 GB - har set på disse RAM men er bange for at de ikke passer til mit valg af bundkort, og kunne måske godt tænke mig kun at gå efter 8gb istedet for 16gb
    Grafik kort: eVGA GTX 580 1.5GB Black Ops Edition
    SSD: OCZ Vertex 2 Series Solid State Disk 120 GB
    HDD: Cavair Black 2TB
    DVD Brænder, 2x: Samsung Super-WriteMaster SH-S223C (Sort)
    OS: Windows 7 Home Premium 64bit


    Nogle der kan følge lidt op på det og give en hånd med valg af bundkort og nogle RAM der matcher til? Går efter min 8gb RAM og max 16gb.
    Bundkort skal lige noteres at det skal være en LGA1155 Socket til CPU da CPU'en er af den nye (Sandy Bridge) model.
    Jeg ser selvfølgelig kun godt på, hvis nogle har andre bud på de dele jeg har valgt, og ville være en stor hjælp hvis man kunne pege mig i retning af bedre dele.
    På forhånd tak.


  • Er du SINDSSYG(!) en lækker PC :D
    Er det disse RAM du har kigget på? Umiddelbart kan jeg ikke se noget problem med dem :)
    Det eneste "problem" jeg (så at sige) ser er, at dit styresystem faktisk er begrænset til 16GB RAM, så du har ikke mulighed for at udvide i fremtiden. På den anden side vil jeg også påstå af 4GB er rigeligt med RAM ;)
    Har du overvejet noget vandkøling? Det er sjældent noget man fortryder :)

  • Gå efter 2x4GB Corsair Vengeance 1600mhz 8-8-8-24 hvis du vil have gode ram.


    Absolut overkill at gå efter 16gb, 8gb er moderat overkill passer godt til resten af maskinen.


    Så kunne du måske bruge nogle af de penge de sparer på 8gb ram på at købe en AX850 istedet for en HX850, gold rated og fuldt modulær.



    Og så ville jeg personligt vælge at købe 2x1TB istedet for 1x2TB disk, og så smide dem i raid istedet.


    Det er jo en enthusiast maskine du bygger der :)

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThyzoN
    Er det disse RAM du har kigget på? Umiddelbart kan jeg ikke se noget problem med dem :)
    Det eneste "problem" jeg (så at sige) ser er, at dit styresystem faktisk er begrænset til 16GB RAM, så du har ikke mulighed for at udvide i fremtiden. På den anden side vil jeg også påstå af 4GB er rigeligt med RAM ;)
    Har du overvejet noget vandkøling? Det er sjældent noget man fortryder :)


    Ja det var faktisk netop de RAM jeg kiggede på men som Julepalme siger så tror jeg at jeg går efter "2x4GB Corsair Vengeance 1600mhz 8-8-8-24" og måske også den Strømforsyning han har nævnt.


    Jeg er lidt fan af overkill pc'er må jeg ærligt tilstå. Men da jeg også sparer op i forvejen ser jeg ikke det store problem økonomisk til at gøre det. Så rimelig sikker på at det ender ud som ovenfor.


    Har ikke overvejet vandkøling. Da det er computer jeg har tænkt mig at samle selv, og faktisk bliver det første gang jeg prøver på det, tror jeg at jeg holder mig til luftkøling. Det lyder lidt nemmere at have med at gøre.
    Tror også jeg vender den rundt med hensyn til HDD'en og tager 2x 1TB i raid, men skal så bare have hjælp senere hen til hvordan det gøres. Tror jeg har en livline i form at et telefon opkald der kan hjælpe mig der :P

  • Kæft en lækker PC!


    Lige mht. CPU-køler - ved godt det ikke er det du spørger om, men da det andet er afklaret såååå. Så ville jeg nok vælge Noctua's, da den er sindsygt stille af, hvad jeg har hørt. Har dog ikke rigtig kendskab til V8. Men Noctua laver i hvert fald lækre kølere.

  • Var også lidt i tvivl mht. cpu køler og tror jeg vil vælge Noctua køleren da det lyder som om den vil fungere lidt bedre. Tak :)


    Corsair Dominator-GT 3 x 2 GB er de RAM du sagde ville sparke røv og lyder helt klart nice. Men nu er det jeg bliver usikker, fordi i følge Bundkortet så kan det jo kun tage RAM med "RAM Hastighed PC3-8500 / PC3-10600 / PC3-12800" Så vidt jeg kan se, hvis jeg altså beholder valget omkring Asus Deluxe bundkortet..
    Og da de RAM du linkede er PC3-16000, så ville de jo ikke passe... Vel?


    Det er sådan set det der bekymrer mig.

  • De RAM som tuzzeladen linker til passer alligevel ikke i maskinen. Du skal bruge 2 eller 4 DIMMs for at få optimal performance.


    PC-xxxx typen er et udtryk for hastigheden på RAM og intet andet :) Alle DDR3 DIMMs passer i alle DDR3 slots. Jeg har dog set at Corsair lavede RAM kun til Intel maskiner, men jeg aner ikke hvad de ville gøre i en AMD maskine :)

  • Er sådan set, "set" på mit build. Men stadig, er jeg bare i tvivl.
    Jeg tror jeg står fast ved at købe Asus P8P67 DELUXE bundkortet, og skal dertil have 8gb ram.


    Så hvis jeg bestiller "Corsair Vengeance 2 x 4 GB" med 1600 MHz og "Søgetids Timinger 8-8-8-24"


    Så skulle det hele passe sammen, vidst nok. Nogle der kan bekræfte dette?

  • Du kunne jo også gå efter et GTX 570 fra EvGA da de bundler et stk. 3DMARK VANTAGE 11 med deres GFX, plus den også er 1000 kr billigere end GTX 580. Du får ikke rigtig meget mere ydelse af GTX 580 for pengene end ved et 570'er

    CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB


    RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X

  • Du skal være opmærksom på at hvis du vælger at køre med Noctua NH-D14 (som er en fantastisk køler) vil du ikke kunne køre med de der vengeance ram pga de er for høje og vil ramme blæseren.


    Du kan se her hvilke ram du kan bruge sammen med NH-D14.

  • My bad - havde ikke lige læst info om bundkortet ordenligt. Det er rigtigt nok at du skal have 2 eller 4 DIMMs. Det er ellers nogle dejlige RAM som helt klart kan anbefales til bundkort der køre med tripple channel.


    Edit: Ville nok som du selv er inde på, vælge 2 x 4gb RAM

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ra66it
    Men du kan fx. tage de her RAM: http://www.memoryc.com/product…al_Channel_kit/index.html


    De skulle passe.
    /D


    Mange tak for hjælpen. Det var rart at få på plads hvilke ram jeg kunne bruge i forhold til bundkort og nu også i forhold til min cpu køler.
    Tror jeg går efter de ram som Ra66it linkede først. Og tror jeg giver memoryc et forsøg med at sende mig disse.


    Lækkert med hurtig svar her inde fra og jeg er meget glad for at i kunne hjælpe mig på rette vej.
    Så er der vidst heller ikke andet der står i vejen for at bestille mit nye bæst af en computer!


    Glæder mig :D


  • Kan du roligt gøre. Jeg har kun gode erfaringer med dem.
    Held og lukke med den nye rig.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Julepalme
    Og så ville jeg personligt vælge at købe 2x1TB istedet for 1x2TB disk, og så smide dem i raid istedet.


    Kom lige til at tænke på noget.
    Du siger at det ville være smartere at købe 2x 1TB og smide dem i raid.
    Men mener du så RAID 0 eller RAID 1 ? Altså, sådan så diskene fungere som 1 harddisk med 1TB (mirrored, vidst nok) eller så de fungere som 1 hardisk med 2TB (stripped)?

  • Stripped naturligvis :) Mirrored harddisks giver ingen performance boost


    Du kan også købe 3 og en RAID controller og lave RAID 5

  • Ah okay. Har ikke så meget forstand på RAID men kiggede lige google og youtube igennem og fandt noget infomation.


    Tror jeg holder mig til 2 diske og sætter dem op til RAID i stripped form.
    Takker endnu engang! :D