Min CPU blæser går amok???

  • Min CPU blæser er begyndt at gå amok og blæse helt vildt, selv nogle gange når jeg lige starter PC ' en! Ville I bare købe en ny blæser, eller hvilke forholdsregler ville i tage?


    Det kan godt se ud som om at kølepastaen på CPU ' en er tørret lidt ud....Kan det være en sikkerhed for at den ikke brænder af - eller er det måske bare blæseren der er defekt?


    Håber i kan hjælpe.


    Mvh
    Anders

  • hvis du siger at køle pasten er udtøret, må du jo have haft køler + blæser afmonteret - eller ?


    men når blæseren køre som du beskriver, er det som regl fordi den enten er tilstoppet med støv
    eller fordi køleren ikke har oventlig kontakt med cpu`en


    køle paste er kun til for at udfylde de microskopiske huller mellem cpu og køleren

  • Jeg har skilt det ad, for at finde årsagen til den lige pludseligt køre maks på blæseren. Den er ren, da jeg altid renser PC'en jævnligt med trykluft.


    Men jeg prøver at give den noget nyt pasta i morgen - håber at det er det!


    /Anders

  • Check lige efter om din køler nu sidder som den skal allerførst, altså sat rigtig på, så det ikke er en fejl 40.
    Det vil du kunne se med enten coretemp eller realtemp eller hwmonitor viser temps sig normale, så stresstest din cpu og se om den lukker ned, sker det stadigvæk ikke og alt er , som det burde være, så kan det være proben på Mb, som er gået amok hvis du har en temp.styret blæser på din køler, så prøv at skifte den ud med en, som kører ved samme hastighed hele tiden, og se om det kan få tingene til, at spille igen.
    Brug et af ovennævnte programmer til at holde styr på dine temps, hvilken er i for sig ligegyldige, det afhænger af hvad du selv forlanger af programmet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.