Upgrade til Core i5 Sandy Bridge

  • Hejsa,


    Nu synes jeg det er på tide at prøve noget nyt og har derfor tænkt mig at opgradere det meste af mit system. Maskinen skal bruges til gaming og test af forskellige opsætninger i VMWare.


    De ting jeg har kig på lige nu er:


    Kabinet: Lian Li PC-60FNWX
    Bundkort: ASUS P8P67 PRO
    CPU: Intel Core I5 2500K


    CPU+Bundkort ligger rimelig fast eftersom jeg gerne vil overclocke. Kabinet har jeg valgt 100% pga. jeg kan godt li' designet og airflow skulle eftersigende være rimelig godt.


    Af andre ting skal jeg også have fat i:
    2xSSD til Windows/Programmer/Spil (gerne med SandForce controller og min 128gb pr. stk). Jeg har kigget på forskellige SSD'er af mærkerne Corsair, OCZ og Crucial, men er rimelig på bar bund omkring hvad jeg skal vælge.


    8GB ram, ligesom ved SSD er jeg på rimelig bar bund hvad man skal vælge her.


    Og til sidst en køler der kan holde CPU på rimelige temperaturer under overclocking, samt være så lydløs som muligt.


    Jeg har selv en Corsair HX620W som jeg regner med burde være nok, et ASUS GeForce GTX460, samt 2x22" LED skærme.


    Mit budget ligger på ca. 10k totalt for det hele +/- alt efter hvad der kan betale sig at betale mere for.



    Takker på forhånd for hjælpen.

    Intel Core i5 2500K @ 4ghz - Corsair H70 Hydro
    ASUS P8P67 Pro - 8GB Corsair XMS3-12800 CL8
    Asus Radeon R9 280X DirectCU II
    Samsung 840EVO 500GB - 1xWD Blue 1TB

    Corsair HX620 - Lian Li PC-60FNWX


  • RIGTIG godt valg med bundkort og kabinet. Hvis jeg var dig, så havde jeg taget en i7ér. Det lader jo til at du har pengene i orden ;)


    I forhold til hvilken SSD du skal vælge, så er jeg ret sikker på, at de fleste SSD'er lige nu kører med Sandforce controllere, som er "begrænsede" ved 285/275 mbit/s. Corsair Force Series eller OCZ Vertex 2 lader til at være det bedste valg lige nu.


    Hvis du gerne vil OC, så kan du med fordel vælge et sæt gode RAM. Kingston har livstidsgaranti, hvilket er værd at inkludere i overvejelserne, men ellers så ligger de fleste meget ens og kan sammenlignes pr. specs :) Hvis du ikke helt har styr på specs, så ligger der nogle gode artikler på nettet rundt omkring og det er simpelt nok til at man kan sætte sig ind i det meste på 20-30 minutter. 8GB kan godt være lidt af et overkill, hvis du ikke laver billedredigering eller andet tungt arbejde.


    Jeg kan anbefale Corsair Hydro Series som køler, men det er også den eneste jeg har prøvet, så jeg er nok ikke den rigtige at spørge ;)

  • istedet for at købe 2 ssd'er nu..


    så vent hellere en måned eller 2.. så udkommer næste generation


    vertex 3 pro, C400, intel x25-m 3gen etc.


    25nm ram, 6gbps controller og op til 400-500mbps pr drev.. til samme priser som nuværende drev, er helt klart noget jeg ville vente på.


    ellers godt valg med i5 og p8p67 pro, sidder selv med samme combo :P elsker dem

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Der er nogle diske der kan køre trim - kan dog ikke huske om det er bundkortet eller controlleren i SSD'en der bestemmer om den kan eller ej. :$

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Julepalme: Ang. det med SSD så lyder det måske som en ide at vente eftersom man kan hente næsten dobbelt hastighed ved det og hvis de alligevel koster det samme, så ville det jo være genialt. Jeg har 2xSamsung F1 diske i raid lige nu og de kører sådan set ok.


    HerrMansen: Ang. TRIM og SSD i raid, så har jeg læst at Intel har udgivet en driver der fixer TRIM i RAID0 og RAID1 på deres controllere.


    madz: Med hensyn til ram, så lyder det til at det sådan set er lige meget hvad man vælger nu til dags, hvis jeg ikke læser forkert?


    madz: Og mht til ASUS GeForce GTX460, så er det ikke et jeg skal købe. Købte det for et par måneder siden, da jeg opgraderet mit 8800GTS, så burde nok kunne holde et par måneder endnu.


    Thyzon: Synes også selv jeg har valgt rimelig rigtigt med hensyn til bundkort og kabinet (elsker Lian Li's design på det fleste kabinetter). Mht. køler, så har jeg også hørt rigtig godt om Corsair's H50+H70 kølere og har kigget rigtig meget på dem selv, men ville lige høre nogen eksperter af om der var andre muligheder :) - Ang. en opgradering til i7, så mener jeg ikke selv at det kan betale sig. Får nok alligevel ikke brug for 8 kerner i den nærmeste fremtid.



    Siger tak for svarene indtil videre. Kom endelig med mere godt info, hvis I har nogen.

    Intel Core i5 2500K @ 4ghz - Corsair H70 Hydro
    ASUS P8P67 Pro - 8GB Corsair XMS3-12800 CL8
    Asus Radeon R9 280X DirectCU II
    Samsung 840EVO 500GB - 1xWD Blue 1TB

    Corsair HX620 - Lian Li PC-60FNWX

  • Quote

    Med hensyn til ram, så lyder det til at det sådan set er lige meget hvad man vælger nu til dags, hvis jeg ikke læser forkert?


    Nej da,snakker vi 2x4gb er der ikke så forfærdelig mange spændende sæt at vælge mellem,dem jeg fandt der yder godt uden at koste en brækket arm.


    Quote

    Og mht til ASUS GeForce GTX460, så er det ikke et jeg skal købe. Købte det for et par måneder siden, da jeg opgraderet mit 8800GTS, så burde nok kunne holde et par måneder endnu.


    beklager,havde ikke fået læst den del ordentligt;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RaZoR
    HerrMansen: Ang. TRIM og SSD i raid, så har jeg læst at Intel har udgivet en driver der fixer TRIM i RAID0 og RAID1 på deres controllere.


    Det er desværre en ofte misforstået del.
    Der er stadig ikke understøttelse af TRIM i raid med flere diske.
    Det de mener er at TRIM nu er understøttet af SINGLE diske der kører raid mode.



    Men ellers vil jeg også anbefale at vente en måned eller to på de nye diske. De lyder rigtig lækre også angående holdbarhed.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GargaZol


    Det er desværre en ofte misforstået del.
    Der er stadig ikke understøttelse af TRIM i raid med flere diske.
    Det de mener er at TRIM nu er understøttet af SINGLE diske der kører raid mode.


    siger du at man kan køre raid med 1 SSD ? for så er vi da nogle der har sovet i timen - hehe


    efter min mening så er det lige gyldigt hvor hurtige read og wrigt speeden er
    da SSD drive ikke skal bruges til "data" disk men til OS og install (games/apps)
    her handler det om søge tid, og der er alle SSDer så hurtige at man ikke kan "se" forskæld
    og grund nr. 2 til at gå over til SSD = lydløs
    alle nyere SSDer understøtter TRIM i Windows 7, men TRIM hjælper kun på read/wrigt speed
    søge tiden forbliver uændret uanset om de bliver TRIMMET eller ej


    Just My 2 Cent

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af OLED boy


    siger du at man kan køre raid med 1 SSD ? for så er vi da nogle der har sovet i timen - hehe



    På en måde ja.
    I din BIOS har du 3 modes. Kan være kald anderledes alt efter bundkort/BIOS. IDE/ACHI/RAID
    Det nyeste version af driveren understøtter er TRIM hvis den står til RAID, selvom den kun kører med 1 disk

  • Hvad han siger er at du ikke kan/skal køre SSD i nogen form for RAID, men lade SATA om det indtil at intel og de andre får løst problemet. :)


    En SSD burde så også være fint hurtig uden Raid imo.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg takker for alle svar og god information :)


    Jeg bestilte det hele i går og det endelig setup blev som følgende:
    ASUS P8P67 Pro
    Intel Core i5 2500K
    Corsair H70
    Corsair Vengeance 2x4GB CL8 PC3-12800
    1xCorsair Force F120 (midlertidig indtil de nye OCZ etc. kommer)
    Lian Li PC-60FNWX


    Det hele skulle meget gerne være leveret engang i næste uge


    Brugt fra nuværende setup:
    Corsair HX620
    Gainward GTX460 1GB Golden Sample (ved godt jeg skrev Asus tidligere, men var en huske fejl)
    2xBenQ G2222HDL 22"


    Der skulle forhåbentlig gerne komme fart på i forhold til mit nuværende setup.

    Intel Core i5 2500K @ 4ghz - Corsair H70 Hydro
    ASUS P8P67 Pro - 8GB Corsair XMS3-12800 CL8
    Asus Radeon R9 280X DirectCU II
    Samsung 840EVO 500GB - 1xWD Blue 1TB

    Corsair HX620 - Lian Li PC-60FNWX