1 ram blok vs. 2 ram blokke

  • Jeg står nu og skal til at købe ram, men spørgsmålet er nu om det gør nogen forskel, at man kører med en ram blok eller to ram blokke mht. performance? og hvad vil det betyde, hvis man senere kommer til at skulle opgradere til 8GB - altså 4 blokke?


    Jeg har kig på følgende:
    Kingston HyperX: 2x2GB 1600mhz: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=614167
    Corsair Vengance: 1x4GB 1600mhz: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=618012
    G.Skill Ripshaw 2x2 GB 1600mhz: http://www.memoryc.com/product…al_Channel_kit/index.html

  • Umiddelbart ville jeg vælge at købe 2x2gb eller 2x4gb hvis økonomien er til det. Ved kun at sætte 1 blok i får du ingen udnyttelse af dual-channel.

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Men hvad ville du vælge af de foreslag jeg er kommet med. Kan se at der er lidt lavere timings på dem fra G.Skill, men vil jeg kunne mærke det?

  • Jeg tror ikke du på nogen måde vil mærke forskel mht timings.


    Hvis det var mig som skulle ud og købe lige nu, ville jeg nok vælge Kingstons. De plejer at køre super. Jeg kender dog ikke de andre andet end jeg selv har haft lidt blandede erfaringer med Corsiar - dog nogle ældre XMS2 DHX...

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Hmm kan se, at jeg faktisk kun kan køre 1333 mhz når jeg køber en i5 2500k, så må det blive sådan nogle fra Kingston.

  • Strammere timmings er altid at foretrække over flere Mhz, når det gælder gaming. Så køb du nogle fra G.Skill 12800, som løber ved 1600Mhz og timmings omkring 9-9-9-9- 27, nogle ripjaw, sæt dem til at køre ved 1333 Mhz og fyr op på dine timmings, er du skideheldig kan du ramme 5-5-5-24 ved standard volt, så bliver det ikke bedre, før de koster spidsen af en jetjager.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Men er der ikke risiko for at rammene og processoren slet ikke kan arbejde sammen når deres standard er 1600 mhz?


    Desuden er jeg ikke så vild med at OC'e og sådan noget.


    Jeg har kigget lidt på dem her i stedet:
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=618060


    De har i hvert fald nogle fine timings på 7-7-7-20


    EDIT: Bundkort bliver et ASUS p8p67


  • Det er der ikke, rammene er testet til at kunne holde til det opgivne hastighed og være stabile, det er jo det som du betaler for, ikke ?.
    Kører du dem så ved lavere Mhz end de egentlig er bygget til, så kan du hive hurtigere timmings ud(normalt) på highend ram, og der hører Kingston hyperx ikke hjemme hvis du spørger mig, det er mainstream men de fungerer, bare ikke godt nok i mine øjne, men jeg er osse mærkelig ;).
    Det behøver slet ikke have noget med OC at gøre, faktisk laver du det modsatte, du underclockker dine ram hvad angår hastighed, og beder dem om at arbejde hurtigere alligevel.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvor svært er det på en skala fra 1 til 10, hvor 5 er at samle PC selv?


    Skal jeg ind i BIOS og så sætte ram-hastigheden ned og derefter latency?


    Det vil bare være noget crap hvis jeg ikke kan starte PC'en!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ra66it
    Hvor svært er det? på en skala fra 1 til 10, hvor 5 det er at samle PC selv


    3 hvis man bare ved lidt om det, det er ikke svært idag. OC og fintuning er noget helt andet, det er derfor vi er her til at hjælpe dig, ikke ?.
    Banke et system sammen, tager en time og så installering, så har man lært en masse, som man kan bruge næste gang.


    Ser du på mit gamle system som er startet i 2007, så kan jeg stadigvæk bide skeer selv med I7 platformen efter opgraderinger og indtil der kommer noget som virkelig er bedre end nogle ganske få framerates eller 1-2 sekunder i en eller anden test, så ruller den her maskine der ud af. Jeg har stadigvæk omkring 350Mhz i OC ekstra bare på luft, så en mindre investering i noget vand igen, burde det være muligt at nå de berømte 4ghz på en gammel Q6600, så selv idag skal jeg bare skrue lidt mere, jeg har slet ikke nået det hele endnu, det har ikke været nødvendigt.


    Du kan osse se i min signatur, der er intet mainstream overhovedet, alt er købt for at få muligheden for maksimal power ud af basisplatformen og nu kan den ikke rigtig komme længere, før der skal en større opgradering til.
    Jeg har intet Kingston eller Corsair, ikke fordi de laver dårlige produkter, jeg vil bare have noget som kan tåle lidt mere og gøre det bedre end deres produkter kan.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Men der er ingen risiko for at PC'en ikke vil starte?


    For som sagt iflg. denne artikel er der max understøttelse til 1333
    http://en.wikipedia.org/wiki/S…e_%28microarchitecture%29


    Og iflg. min anden tråd på HOL, så er der nogle ram, der ikke understøtter at blive underclocket:
    http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=3&tid=587427


    Jeg tænker også bare, at jeg er bedre fremtidssikret, hvis jeg skifter til i7 på et tidspunkt fx - de kan nemlig klare 1600

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ra66it
    Hvor svært er det på en skala fra 1 til 10, hvor 5 er at samle PC selv?


    Skal jeg ind i BIOS og så sætte ram-hastigheden ned og derefter latency?


    Det vil bare være noget crap hvis jeg ikke kan starte PC'en!


    Bios er jo gud, og heldigvis for det, der skal man selv ind og lære at skrue på tingene for at få maksimal udnyttelse af ens system, ellers kunne det hele være lige meget i mine øjne. Du vil altid kunne starte op ingen bøvl i det, spørgsmålet er jo så om du bruger de kræfter, som du har til rådighed godt nok eller rigtigt, der kommer OC ind i billedet, og du må gå den lidt tunge vej, som vi alle har gjort og lære selv, men vi vil hjælpe dig alt hvad vi kan. Så bare kom igang min ven :crazyeyes: ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Sandy er så ny, at der er ingen endnu hvad potentialet er, men det som er lækket viser det ser en fin platform, og de næste måneder må vise hvad den så egentlig kan i kyndige hænder. Det er altid problemet efter tic/toc perioden, om den så er blevet bedre eller ikke ?. Alt skal spille sammen, en ting er at få det til at fungere, men de nye drivere skal osse lige have tid til at modnes.


    I7 er en død sild på nuværende tidspunkt hvad angår udvikling, sokkel 1366 er ovre, sokkel 2011 kommer senere i år, 1156 er død, nu er Sandy kommet som kører sokkel 1155.


    AMD laver det samme, de kommer med bulldozer nu og forhåbentlig en ny sokkel og arkitektur allerede i år, det er skruen uden ende.


    Det som bliver frigivet er allerede forældet dag 2 tingene er på markedet, du skal bare spørge digselv har jeg brug for det, eller køber jeg det fordi det er "spændende" uden egentlig at få noget ekstra ud af det, og det gør langt de fleste.


    Mvh
    S

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Jeg læser ellers fgl. på TomsHardware;


    It appears that it is the K-edition processors that support unlocked memory ratios allowing for speeds up to 2133MHz. As far has how this affects XMP profiles and 1600MHz RAM I'm not sure.


    Det ville da også være fjollet at cappe RAM så lavt når den tidligere generation kan komme over 1600 - vi har jo tilmed ram helt oppe i 2,5Ghz på vej.


    Edit: Det er så åbenbart kun P67 chipsettet og ikke H67 der kan sætte memory højere end 1333Mhz - det bliver da også mere og mere besværligt. :roller:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Nu er rammene i hvert fald bestilt ;) Og jeg køber det fordi jeg ikke har en anstændig gamer PC kun min forpulede Inspiron 9400 slæbbare laptop, som er ved at dø :P
    Nu skal jeg bare bestille resten:
    Asus P8p67 osv. :P

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Edit: Det er så åbenbart kun P67 chipsettet og ikke H67 der kan sætte memory højere end 1333Mhz - det bliver da også mere og mere besværligt. :roller:


    Netop derfor jeg tog p67 ;)