HTPC hilfe bitte

  • Jeg går lidt og overvejer at få mig en htpc.


    Jeg laver selv en del små film efterhånden og dem vil jeg godt kunne trække ind i stuen på 50" skærmen.


    Så kravene er noget i stil med....


    - Mulighed for streaming af mkv & mp4 filer fra server


    - Støjsvag ellers ødelægger den jo lyden


    - Mulighed for optagelse og afspilning af tv - har kabel tv


    Hva siger folket er det noget der kan lade sig gøre og hvad vil i anbefale ??

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • hmm vil du have noget færdig samlet eller skal det være gør-det-selv ? :)


    det kommer også lidt an på hvem du har som kabeltv udbyder.


    Hvis du skal lave en selv så kan jeg anbefale en AMD 240e X2 cpu og dens stock køler, den siger bare intet (bruger den selv i min server) også kaste enten noget linux media center på eller Win7 MediaCenter (denne er lidt kræsen med tv kort).


    Skal man købe en HTPC færdig lavet så er de ret dyre og jeg syntes ikke man får noget specielt for ens penge.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Jamen jeg har ikke noget imod at skulle samle den selv. Slet ikke hvis der er penge at spare.


    Kabeltv udbyder er yousee.


    Med hensyn til software så har jeg kigget lidt på xbmc som ser spændende ude men erfaringer og anbefalinger søges også på dette punkt.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Ser sgu da egentlig ud til at blive rigtig dyrt hvis man skal have sådan en maskine :(

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Ser sgu da egentlig ud til at blive rigtig dyrt hvis man skal have sådan en maskine :(


    tjaa det kan blive dyrt :)


    Men overvej noget Atom dual core med et eller andet GPU kort på (passivt self.) også Terratec H7 tv-tuner fætter. Så kan man vel lave det for 2500-3000kr

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf


    tjaa det kan blive dyrt :)


    Men overvej noget Atom dual core med et eller andet GPU kort på (passivt self.) også Terratec H7 tv-tuner fætter. Så kan man vel lave det for 2500-3000kr


    Så kommer der jo et kabitnet og psu osv oven i.


    Meget gerne links hvis der er en som gider samle noget...

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • ah ja kom lidt over med jeg lige fik smidt sammen her


    ZOTAC IONITX-A 1.288kr (http://www.edbpriser.dk/Produc…ls.aspx?q=atom&pid=591718)
    Kingston ValueRAM 2 x 1 GB 286kr (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=433428)
    Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB 651kr (http://www.edbpriser.dk/Produc…s.aspx?sp=all&pid=4300975)
    TerraTec H7 (DVB-T HDTV / DVB-C modtager / radio tuner) 955kr (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=503184)
    Ace Sonay 434kr (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=789387)


    = 3523kr


    Det er nok noget af det billigste man lige kan kaste sammen og har power nok til at kunne afspille 1080p matriale

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Ja ok det var jo faktisk ikke så slemt som jeg kunne have frygtet og disk har jeg liggende den behøver ikke være så stor da mit video materiale alligevel ligger på min server.


    Er der power nok i sådan et bundkort cpu kombi til at trække mkv 1080p filer ??? sådan et canon 5d2 leverer nogle gode tunge filer :)


    Nogen der har erfaringer med den tuner og yousee kable tv ???

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Hvis man skal køre 1080p mkv på det ION, så skal man sætte GPU'en til at lave arbejdet ikke? For en Atom er da ikke kraftig nok?


    Kan godt anbefale et Athlon II setup med onboard gfx. Mit kører både mkv og blurays uden at svede og det koster latterligt lidt, hvis man finder det rigtige.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Ja ok det var jo faktisk ikke så slemt som jeg kunne have frygtet og disk har jeg liggende den behøver ikke være så stor da mit video materiale alligevel ligger på min server.


    Er der power nok i sådan et bundkort cpu kombi til at trække mkv 1080p filer ??? sådan et canon 5d2 leverer nogle gode tunge filer :)


    Nogen der har erfaringer med den tuner og yousee kable tv ???


    sålænge du bruger CUDA/DXVA til at afspille H264 så æder den det uden problemer (review her http://www.xbitlabs.com/articl…play/zotac-ion-itx-a.html )


    Der er en del på Recordere forumet der bruger H7 til media centers og det skulle virke ganske fint. Dog med 1 tuner vil man lide under problemet med at du ikke kan se noget og optage på samme tid - om der opstår noget med to af dem til et system ved jeg dog ikke.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Hvis man skal køre 1080p mkv på det ION, så skal man sætte GPU'en til at lave arbejdet ikke? For en Atom er da ikke kraftig nok?


    Kan godt anbefale et Athlon II setup med onboard gfx. Mit kører både mkv og blurays uden at svede og det koster latterligt lidt, hvis man finder det rigtige.


    Jeps det er GPUen man skal bruge, en Atom kan vist kun selv lige klare 720p. Men 1080p giver den op.


    Ja et AMD system kan også fint bruges, dog med det Atom setup der kommer man ned på ~20W under normalt load, hvor et AMD som du har ligger på vel det dobbelte.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet 2 gange, sidst af dkwolf ().

  • Om det er 20 eller 40w det overlever jeg sgu nok selvom den mindre selvfølgelig er at foretrække.


    Hvordan kunne sådan et amd setup se ud ??


    Ja der skal selvfølgelig 2 tuner til hvis det er skal være rigtig sjovt. Overvejer pt bare at få en op at kører også kan jeg tilføje tunere senere. PT. er det vigtigste at få en god løsning til at trække mine ting ind på tv'et.


    Hvordan med remote til styring af sådan en maskine ???


    Hvad med kabinet og psu noget man skal være særligt opmærksom på ??


    Hvad kører i med af software på jeres maskiner ??

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • kunne se sådan her ud


    Athlon II X2 240e 2 MB (AMD Processor in a Box (PIB)) 466kr (http://www.edbpriser.dk/Produc…md+240e&sp=all&pid=692853)
    ASUS M4N68T-M LE V2 385kr (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4391665)
    Kingston ValueRAM 2 x 1 GB 237kr (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=383455)
    Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB 651kr (http://www.edbpriser.dk/Produc…s.aspx?sp=all&pid=4300975)
    TerraTec H7 (DVB-T HDTV / DVB-C modtager / radio tuner) 955kr (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=503184)
    Ace Sonay 434kr (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=789387)


    = 3128kr - sådan set lidt billigere end det andet. (brugte med vilje sammen disk som før, for at man kan sammenligne prisen bedre)


    Med hensyn til remote styring af det, der kommer meget an på hvad man kører af OS, smider man Win7 MCE kan man vist nok fint bruge deres egen Media Center remote.


    Kabinettet og psuen jeg fandt var hvad jeg lige faldt over og som ikke så super grimt ud :) Men til de to systemer jeg har kastet sammen her, skal man ikke være obs på det helt store. De systemer bruger ikke så meget strøm igen at det gør noget.


    Har ikke selv lavet en HTPC, men overvejede det for et stykke tid siden - men jeg står selv og mangler noget til stuen, men jeg skal ikke bruge tv-tuner så jeg snupper nok selv en WD TV live boks. Har min YouSee boks til at optage på og den klarer det fint nok (har desuden et Terratec PCI kort i min workstation). Så hvilken software der er bedst til systemet kan jeg desværre ikke kommentere på.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet en gang, sidst af dkwolf ().

  • Ok jeg har også haft sådan en box fra yousee men blev træt af at betale til den. Syntes også den havde nogle mærkelige hjørner og var ikke alt for stabil.


    Er der mere ydelse i amd systemet end i intel løsningen og hvordan med støj ??

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Ok jeg har også haft sådan en box fra yousee men blev træt af at betale til den. Syntes også den havde nogle mærkelige hjørner og var ikke alt for stabil.


    Er der mere ydelse i amd systemet end i intel løsningen og hvordan med støj ??


    well jeg betalte min for mange år siden (købte den gamle Sagem boks og fik den siden byttet til min Samsung). Har absolut ingen problemer med min :)


    Well med hensyn til ydelse så vinder den AMD med ca 100% over Atom chippen. Atom er bygget til at være strømbesparende, hvor AMD chippen er en normalt X2 cpu der er lavet mere strømvenlig. Så skal man have ydelse så er det klart X2 der vinder.


    Med støj, ja så bliver den straks værre, en Atom kan sådan set passivt køles, men det kan blive svært hvis man presser den meget, så er der behov for køler. Køleren (in a box) til 240e siger absolut ingen ting, har den kørende i min server og du kan ikke høre cpu køleren, kun min PSU kan høres. Så med hensyn til støj så vinder Atom naturligvis, pga dens TDP er næstet intet og X2'eren har en på 45W.
    Støjen kommer også lidt an på hvordan det er med resonans støj hvor systemet skal stå, det kan nogle gange være en faktor.


    Det hele kommer mere an på hvad man mest er til sådan set. De to systemer vil preforme meget ens, da meget vil være afspillet via DXVA, så cpu'erne har ikke så meget at sige.
    Jeg kunne godt selv have valgt en Atom til min server, men jeg ville gerne have lidt mere power til at køre en VMware server, så valgte jeg min X2.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Hva gør man lige med fjernbetjening der er jo ikke nogen modtager på sådan et kabinet.


    Kunne sådan noget her ikke også være en løsning.....


    http://www.edbpriser.dk/Produc…q=330ht&sp=all&pid=694811


    joo det er bestemt en mulighed, ellers skal man du og finde en remote og IR modtager

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • De her har også en del remote til ens media center


    http://www.electrola.dk/shop/m…-fjernbetjening-25c1.html

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Hva gør man lige med fjernbetjening der er jo ikke nogen modtager på sådan et kabinet.


    Kunne sådan noget her ikke også være en løsning.....


    http://www.edbpriser.dk/Produc…q=330ht&sp=all&pid=694811


    Man kan også få nogle smarte små tastaturer til den slags som også kan bruges som alm. TV- remote, har selv et fra Amitech som virker udemærket, desværre ser det ud til at være udgået :(... underligt nok har Amitech.dk det som billede for deres tilbehørs sektion.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx


    Man kan også få nogle smarte små tastaturer til den slags som også kan bruges som alm. TV- remote, har selv et fra Amitech som virker udemærket, desværre ser det ud til at være udgået :(... underligt nok har Amitech.dk det som billede for deres tilbehørs sektion.


    Har du nogle links til sådan et som kan fåes idag kunne da måske være meget interesant hvis ikke det bliver for stort

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Logitech DiNovo Mini er rigtig velegnet til HTPC:

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H