Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

fredag, 7. januar 2011, 23:03

Vi har lige købt et hus, og i forbindelse med en større renovering fræser vi el/netværk og lignende ind i væggene. Netværkskablerne skal trækkes fra et krydsfelt i kælderen til netværksstikdåser i rundt omkring i huset.

Jeg er dog i tvivl om hvilken type netværkskabel jeg bør bruge. Eftersom kablerne ender inde i væggen og ikke bliver så lette at udskifte, vil jeg jo gerne fremtidssikre så godt som muligt.

Valgmulighederne er vel CAT6, CAT6A, CAT7 eller CAT7A? Er der nogen der ved hvad der giver mening at bruge (og evt. kender et godt set at købe det)?

Udover kabel kategorien, findes der også en masse variationer afhængig af hvor skærmet kablet skal være (UTP/FTP/STP), er der nogen der aner hvilken afskærmning der giver mening i et netværk i et hus?

2

lørdag, 8. januar 2011, 00:14

Nu er det noget tid siden at jeg har leget med netværk såen erhvervsmæssigt, men på stående fod ville jeg da mene at du skulle gå efter Cat 7A hvis mer-prisen ifh. til de ældre typer ikke er for stor.

så har du jo 1000mhz / 40-100 Gigabit kobber at gøre godt med ;)

mht. undertyperen så burde det ikke have det store at sige, så længe du bare undgår et UTP kabel, de er ikke skærmede og det er i hvert fald noget jeg holder mig langtvæk fra.

personligt så forsøger jeg altid at gå efter S-STP eller S-FTP kabler, de har skærme mod intern og ekstern støj, men hvorvidt det skulle være direkte nødvendigt i et "hjem" det ved jeg så ikke lige, de gange jeg har leget med den slags har det været i mindre virksomheder, men kunne da forstille mig at der godt kunne være en hvis mængde støj hvis du laver en kanal med flere netkabler og div. el kabler.

så ja, tror sgu (igen) at jeg ville skyde på et CAT 7A S-STP/S-FTP, så skulle du ikke have nogen problemer med støj og du skulle også have nok båndbredde til hvad fremtiden nu kunne bringe :)

-/ Xcellers

3

lørdag, 8. januar 2011, 01:00

Jep hvis du vil have kvalitet der holder i flere år. så gå efter S/FTP eller S/STP (er det samme er bare forskelligt fra producent til producent hvad de kalder det)

Screened fully shielded twisted pair, giver den bedste beskyttelse mod crosstalk og anden støj fra f.eks lysnettet.

ellers er der altid alm STP/FTP kabler Shielded Twisted Pair, kun med skærming på de enkelte ledere.

Og nederst i rækken UTP, unshielded twisted pair, ikke noget jeg vil anbefale til faste installationer.

Så vil vælge mellem STP/FTP eller S-STP/S-FTP alt efter prisen.

og med fornuftig rating CAT6 eller opefter kan du ikke gå helt galt i byen

Ser ingen grund til at anbefale mere end CAT6, medmindre du har planer om at skulle op i 10Gbps engang, i såfald burde du måske vælge CAT6a

En anden ting du skal vælge imellem er solid core eller stranded wire.

Solid core er beregnet til faste installationer i vægge, men kan også være mere besværlig at trække fordi man ikke må bøje det for meget, og det kan kræve specielle plugs / netværksdåser til afslutning

Stranded er brugt til patchkabler fordi de er langt mere fleksible, det er hovedparten af normalt netkabel, som vi normalt bruger der er stranded.

Har kigget lidt på priserne for løs ledning, hos av-xperten.dk i det her tilfælde

Cat 7 S-FTP Solid - 100m for 729kr. - 305m for 1889kr. - 500m for 2299kr.
Cat 6 S-STP Solid - 100m for 549kr. - 500m for 1799kr.
Cat 6 FTP Solid - 100m for 499kr. - 305m for 1289kr.
Cat 6 FTP Stranded - 100m for 449kr. - 305m for 1189kr.

Personligt ville jeg nøjes med en af de 2 nederste alt efter hvordan du har tænkt dig at afslutte dem i netværksdåser eller bare med et rj45 stik, eller cat6 s-stp hvis du er meget nervøs for støj fra ting i huset.

i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Julepalme" (08.01.2011, 01:01)

4

lørdag, 8. januar 2011, 10:52

Citeret

Oprindeligt indlæg af Xcellers
ville jeg da mene at du skulle gå efter Cat 7A hvis mer-prisen ifh. til de ældre typer ikke er for stor.

Ved du hvilke konnektorer man bruger til at afslutte CAT7a i et vægstik? Såvidt jeg forstår bruger man Lexcomm 250 til CAT6 (250mhz) og Lexcom 500 til CAT6A (500mhz), men der er ikke noget der hedder Lexcom 1000 :) Såvidt jeg kan læse mig frem til skal man bruge en "GG45" konnektor som er bagudkompatibel med RJ45 patchkabler. Jeg synes dog ikke jeg kan finde den i nogen danske butikker?

Citeret

mht. undertyperen så burde det ikke have det store at sige, så længe du bare undgår et UTP kabel, de er ikke skærmede og det er i hvert fald noget jeg holder mig langtvæk fra.

Hvis man vælger CAT7a er der vist heller ikke så meget at diskutere, det er vist altid SFTP.

Citeret

Julepalme[i]
Ser ingen grund til at anbefale mere end CAT6, medmindre du har planer om at skulle op i 10Gbps engang, i såfald burde du måske vælge CAT6a

Der er ingen tvivl om at CAT6 er alt rigeligt lige nu (det skulle vist endda kunne klare 10Gbps op til 37-55m afhængig af støj, og vi ender med at trække ca.30m per kabel). På den anden side har tingene med at udvikle sig ret hurtigt, jeg kan da ihvertfald huske at i 90'erne så var netværk 10mbit/s, nu er det 1gbit/s :)

Nu har jeg tænkt mig at vi skal bo ret lang tid i det her hus, så det ville jo være ærgeligt at sidde og ærgre sig om 10år fordi man ville spare en tusse på installationen. På den anden side ser sådan noget CAT7a kabel ud til at være pænt tykt og lidt besværligt at trække.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.