Det ultimative HTPC bundkort.?

  • Hej Tweaker,


    Jeg vil bygge mig en htpc som skal køre 1080p uden og hakke det mindste og skal have de nyeste lydformater som truehd dts osv..


    hvis det kan lade sig gøre, skal det kunne afspille 3D.?


    størrelsen er lige gyldig da jeg køber et kabinet efter størrelse, men kan i anbefale noget? kunne være lækkert med indbygget graffikkort men kunne være lækkert hvis man kan tilføje et på senere tidspunkt?


    Håber på hjælp, skal købes på mandag..:)


    Intet budget.

  • Du kan overveje en af intels nye cpu'er koblet sammen med et h67 bundkort, kommer godt nok først i handlen omkring 9. januar officielt, og intet ord på hvornår danske retailers har dem, vi kan håbe det er den 9. også.


    Så hvis det SKAL købes mandag er mit bud her nok ikke så godt.. men det er noget jeg mener er værd at vente en uge eller 2 på.


    cpu


    Her er lidt information omkring selve cpu'erne I7-2600, i5-2500 etc. (Anandtech Review af Sandybridge)


    Den jeg ville anbefale er deres billige i3-2100 er en dual core 2.93ghz med hyperthreading. med 3gb L3 cache med en msrp pris sat til $117 = 665.99DKK + moms = 833kr, forvent en pris lidt højere måske, max 900kr. vil jeg tro.


    Hele ideen her er at deres cpu kommer med intels nye kraftigere indbyggede HD2000 grafik kerne on-die. som har fixed function decoders til h.264, vc-1 og mpeg-2, tests nu viser at det er en near-perfect htpc cpu. den understøtter alle store lyd formatter og helt op til hdmi 1.4 bluray 3d playback, uden diskret grafik kort. og ifølge testen klarer den det rigtigt godt.


    Quote fra ovenstående review


    "Dolby Digital, TrueHD (up to 7.1), DTS, DTS-HD MA (up to 7.1) can all be bitstreamed over HDMI. Decoded audio can also be sent over HDMI. From a video standpoint, H.264, VC-1 and MPEG-2 are all hardware accelerated. The new GPU enables HDMI 1.4 and Blu-ray 3D support"


    Evt. selv læs deres review og dan en mening, de nævner nogle små drawbacks.


    Rent strømmæssigt er det nok en af de mest strømbesparende setups du kan få til et htpc, du slipper helt for at diskret grafikkort, cpuen er powergated, så den slukker helt for de kerner den ikke nødvendigvis bruger, og den justere selv clocken på både den interne gpu kerne og dens andre kerner afhængig af brug. og så er den bygget på den relativt nye 32nm teknologi der hjælper til med at nedsætte strømforbruget også.



    Bundkort:


    Det er lidt svært at give gode råd om bundkort, da vi endnu helt kender priserne og udbuddet her ikke er så stort endnu.


    Men der er nogle få ting som vi ved skal bruges sammen med et i3-2100, for at kunne udnytte det interne grafikkort.


    Du skal bruge et bundkort med deres H67 chipsæt, f.eks. Asus P8H67-M


    Har HDMI out via H67's FDI-link fra den i3-2100 du kunne sætte i. Denne kan enten bitstreame lyden via hdmi til tv/reciever eller du kan bruge optical tos-link hvis du vil have lyden til en seperat forstærker.


    Har også et realtek alc887 7.1 onboard til analog lyd udgange, sikkert ikke noget du vil bruge hvis du har et hdmi kompatibelt tv eller lign.


    Disse nye bundkort giver 2 sata 6Gbps porte, og 2 USB3.0, måske ikke noget du lige har udstyr til at udnytte nu, men det er måske rart at have dem i fremtiden.


    Kører på dualchannel ddr3 1066mhz eller 1333mhz op til 4x8GB blokke, jeg vil nok anbefale et simpelt 2x2GB 1066mhz ram, behøver ikke at være noget fancy til en htpc.


    Har 1 PCIe 2.0 x16 til eventuel senere udvidelse med lidt kraftigere grafik, burde nu ikke være nødvendigt i en htpc, men det kan lade sig gøre.


    1 PCIe 2.0 (der rent fysisk er en 16x port, men elektrisk er beregnet til 1x eller 4x PCIe kort.) f.eks til et raid kort hvis du senere finder ud af at du vil bruge denne lille maskine til et større raid array, mange film/serier og måske en lille filserver. (det onboard kan nu også klare et raid helt fint)


    Prisen kendes ikke endnu men det er Asus's mest simpelt h67 bundkort der har hdmi udgang. så det burder nok komme omkring 500-700kr vil jeg tro.


    Ram:


    Et hvilket som helst 2x2gb 1066mhz ddr3 kit skulle nok kunne klare ærterne, ingen grund til at skeje ud i denne sammenhæng.


    efter lidt kiggen på edbpriser kan jeg se 2 sæt billige ram fra crucial


    2x2GB 1066MHz cl7
    eller
    2x2GB 1333MHz cl9


    Begge til 408kr. hos komplet, her kan du vælge mellem latency eller throughput.. og til en htpc er det nok bedst at vælge efter throughput 1333mhz cl9 vil være mit valg.


    Harddiske:


    Her kommer det nok ned til hvor meget plads du regner med at få brug for, og om du vælger at streame fra en netværks share fra din egen pc. eller om du vil bruge din htpc som storage for dine film/musik/serier.


    Jeg vil antage her at den skal have sin egen storage.


    Det setup jeg ville bruge,


    En 30-40gb SSD til OS, det er altid rart hvis en htpc kan starte hurtigst muligt, det er nok en maskine man ikke altid har stående tændt 24/7, så god respons og hurtig opstarts tid ville være rent luksus i sådan en maskine.


    Intel X25-V 2. Gen 40GB SSD til 660kr.


    Og så ville jeg tage 2 relativt billige 1 TB harddiske og sætte i raid 0, og bruge som 1 stor storage disk med nice sekventiel performance pga raid 0, præcis hvad man gerne vil have til optagelse/afspilning/overførsel, af den type medie filer.


    F.eks. 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB 7200rpm til lige over 400kr stykket.


    Strømforsyning:


    Køb en billig støjsvag 500-550w (selvom systemet sagtens kan køre på 300-350w), så har du lidt headroom til at sørge for at dens blæsere ikke går igang konstant.


    En favorit jeg selv har brugt flere gange til mange pc builds for venner og bekendte, der har vidst sig superb gang på gang.


    Corsair VX550W til 450kr.


    Den kan også snildt trække systemmet hvis du engang vælger at sætte et godt single-gpu grafikkort i.



    Total


    Bare lige for at opsummere hvad du får for pengene i dette setup.


    Cpu: Intel Core i3-2100, 2x2.93GHz w/HT og on-die grafik (Forventet pris omkring 900kr.)
    Ram: 2x2GB 1333Mhz DDR3 CL9 (408kr.)
    Bundkort: Asus P8H67-M (Forventet pris omkring 700kr)
    SSD: Intel X25-V Gen2 40gb (660kr.)
    HDD: 2xSamsung Spinpoint F3 1TB (2x400kr.)
    PSU: Corsair VX550W (450kr)


    Total: 3918 kr brugt.


    Meget strømbesvarende og ganske god maskine til en htpc.


    Ting der så skal købes udover:


    Kabinet, skal du nok selv vælge.
    Optisk Drev. enten bluray eller dvd, farve etc er nok også noget du selv skal vælge.
    Mus og tastatur, der findes mange gode trådløse sæt beregnet til mediecentre etc. your choice igen.
    En udgave af windows (medmindre du allerede lægger inde med en licens) eller linux der jo er gratis, noget du igen selv må vælge imellem.


    Ting der eventuelt kan købes/spares udover:


    En større mere støjsvag køler en stock køleren der følger med intels cpuer, kommer igen ud på størrelsen af kabinettet etc. Noget som du eventuelt kan gøre efter du har samlet den og fundet ud af hvor lydsvag den viser sig at være.


    Og du kan selvfølgelig altid spare SSD'en væk eller lave et raid af 4 diske 1 TB diske, eller 2 store 2TB diske, eller bare spare og bruge en billigere 500-1TB disk alene. alt efter dit behov. Det er nok her du kan/bør tweake prisen mest.


    Og du kan vælge at sætte et 500-600kr. diskret grafikkort, igen noget jeg ville vente med at gøre indtil du har set performancen på maskinen som den er.



    Afslutning:


    Sorry for wall of text, men ville bare give mit bud på hvad en god htpc ville være for tiden, håber du eller andre kan bruge min lille guide til noget.


    Sidder selv og overvejer en ny gaming rig baseret på deres i5-2500k og p67, så har brugt en del tid på at læse guides/reviews af deres nye cpu arkitektur.. og er sgu blevet lidt forelsket :)

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

    Rettet 5 gange, sidst af Julepalme ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Julepalme
    Du kan overveje en...


    +1 En af de bedste posts på Tweak længe. Super svar med rigtig god dokumentation og forklarende udtalelser.


    Har helt sikkert hjulpet mig med at finde frem til hvad jeg skal have efter min Popcorn Hour A-110.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

    Rettet en gang, sidst af SShadowS ().

  • Sådan Julepalme det er et rigtigt svar :rules:

    *****************
    Windows 7 64bit
    Antec P183
    Antec TruePower Quattro 1000w
    Cooler Master V8
    ASUS Crosshair V Formula
    AMD FX-8350 4.4Ghz
    16GB G.Skill
    MSI GTX 1070 Gaming X
    Intel X25-M SSD 160GB
    WDC 1.5 TB

  • Takker :p


    og nej det var ikke lige præcis det bundkort jeg hentydede til..


    Men et hvilket som helst bundkort med H67 chipsæt.. og en hdmi port.. burde kunne bruges i setuppet :)


    Forvent en del flere af dem der dukker om i de her dage op til 9. januar release af cpu'en


    Edit: Så ja det asrock der blev linket foroven ville fungere fint.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

    Rettet en gang, sidst af Julepalme ().


  • Grundighed giver fortjent respekt :9xo

  • Hold da op et svar, stor respekt, så detajleret svar har jeg ikke fået længe, men hvilket bundkort mener du skal jeg vente på, og hvilken størrelse er det og evt en pris..:D

  • Tjaa, jeg mener ikke du bør vente på et bestemt bundkort.


    Siger bare at cpu'en først officielt kommer i handlen den 9. januar.. og at der nok når at komme lidt flere bundkort frem i lyset inden.


    Så jeg ville lige vente og se mulighederne an.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850