Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 6. januar 2011, 21:33

Hej
Nu er jeg så nået til at skulle bestille om ikke så længe.
Valget står mellem 2 PC'er - den ene fra Topdata og den anden fra MM-Vision.

Intel:
http://topdata.dk/product.asp?product=7182

AMD:
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcs…1&type=pcsystem
Opgraderer strømforsyning til CM ultra silent

Pt. står valget på AMD'en fra MM.

Nogen, der har andre forslag eller kommentarer. Det skal siges, at prisen ligger på i alt 8k for selve PC'en, hvilket den fra MM klarer.

Jeg bestiller på tirsdag - altså efter SB lanceringen

EDIT: Den skal bruges til game og gerne holde i noget tid

LAPTOP (Win7 64-bit): Lenovo Thinkpad x121e (E-300)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Ra66it" (06.01.2011, 21:37)

2

torsdag, 6. januar 2011, 21:37

Jeg ville helt 100 % sikkert kigge på Sandy Bridge :) Det er jo ikke en joke de kommer med.

Kan se du har et fornuftigt budget og en passion for PC, så hvorfor ikke selv samle din drømme PC?

3

torsdag, 6. januar 2011, 21:40

Citeret

Oprindeligt indlæg af ThyzoN
Kan se du har et fornuftigt budget og en passion for PC, så hvorfor ikke selv samle din drømme PC?

Meget enkelt, fordi det ikke kan svare sig økonomisk. Har prøvet at lave en sammenligning, hvor jeg smider det samme i som MM's og den bliver kun 100 kroner billigere.

Men har overvejet meget at samle selv. Var også det jeg regnede med i første omgang, men fandt som sagt ud af, at det ikke kunne svare sig økonomisk

4

torsdag, 6. januar 2011, 21:43

Selvfølgelig kan det svare sig :)

Selvom du ikke henter den store økonomiske gevinst så giver det dig mulighed for at vælge definitivt hvilke præcise komponenter du ønsker dig :) Det er jo højst usandsynligt at MM-Vision bare har ramt spot on med din drømme PC.
Hvor står du på Sandy Bridge? På Sandy Bridge har de jo, ud over at specifikationerne er blevet bedre også gjort meget ud af denne der "snappyness", man får når det hele arbejder tæt sammen. Det er jo noget af det bedste ved en hurtig PC.

5

torsdag, 6. januar 2011, 23:28

Altså, hvis min PC skulle være en AMD så passer den rigtig rigtig godt.
HD er den samme, RAM er de samme, GPU er det samme om end ikke det samme mærke, Kabinettet er lækkert (ville dog selv vælge et Fractal Design Redefine R3. Så der har de faktisk ramt rigtig godt.

Men, hvad mener du med snappyness?

Altså i første omgang vil SB jo kun udkomme som i5 og så tænker jeg om det vil give samme kræfter som en T1090?

Jeg har faktisk altid været til Intel, før jeg så, hvad man kunne få en amd for, så, hvis en SB i5 kan svare sig prismæssigt i forhold til en T1090, så vil jeg da helt klart vælge SB. Eventuelt på bekostning af 4GB ram.

Men af de to PC'er - er det så ikke MM'eren, der er den mest givtige i forhold til prisen?

6

fredag, 7. januar 2011, 07:22

Citeret

Oprindeligt indlæg af Ra66it
HD er den samme, RAM er de samme, GPU er det samme om end ikke det samme mærke, Kabinettet er lækkert (ville dog selv vælge et Fractal Design Redefine R3. Så der har de faktisk ramt rigtig godt.

Altså i første omgang vil SB jo kun udkomme som i5 og så tænker jeg om det vil give samme kræfter som en T1090?

Jeg har faktisk altid været til Intel, før jeg så, hvad man kunne få en amd for, så, hvis en SB i5 kan svare sig prismæssigt i forhold til en T1090, så vil jeg da helt klart vælge SB. Eventuelt på bekostning af 4GB ram.

Men af de to PC'er - er det så ikke MM'eren, der er den mest givtige i forhold til prisen?

Det du får ekstra når du selv bygger, er lige netop de der reference designs :) Hvis du køber en der er samlet i forvejen, jamen så får du bare den billigste reference og de billigste PSU de tør skrive 700W på siden af osv.

Med "snappyness" (engelsk ord) så mener jeg, at tingene sker med det samme man trykker. Et eksempel er en Apple iPad. Hvis du sammenligner den med nogle billigere alternativer, så vil du opleve at de skal tænke over og overveje det hele før de behandler dit ønske, mens en iPad bare gør som den skal, med det samme.

Jeg ved ikke noget om hvordan Sandy Bridge kommer til at ligge i Benchmarks (det kan være de er ude? har ikke kigget på det). Jeg kan næsten med sikkerhed bekræfte at AMD's 1090T har bedre specs på papiret, men når det kommer til den faktiske ydelse, så er jeg uvidende i øjeblikket. Det ville måske være absurd, hvis Intel's mid end CPU'er skulle slå AMD's high end?

Mellem de to PC'er, så ville jeg helt sikkert tage MM-Visions model. Har du kigget på en Komplett PC? Der kan du være helt sikker på at du får de rigtige komponenter i :) Hvis jeg kender dem ret, så går det heller ikke mere end en uges tid før deres præfabrikerede Sandy Bridge kommer.

7

fredag, 7. januar 2011, 08:48

Citeret

Oprindeligt indlæg af ThyzoN
Har du kigget på en Komplett PC? Der kan du være helt sikker på at du får de rigtige komponenter i :) Hvis jeg kender dem ret, så går det heller ikke mere end en uges tid før deres præfabrikerede Sandy Bridge kommer.

Altså jeg har kigget på komplett, men jeg synes bare de er noget dyrere i forhold til hvad du får. Altså som sagt er det eneste jeg er usikker på ved MM's grafikkortet. Men altså jeg regner med at bestille på tirsdag eller onsdag, fordi det er umiddelbart derefter jeg har tid til at "lege."

Har lige lavet en lignende på komplett, og der får jeg mindre i forhold til mm-vision for samme pris.

8

fredag, 7. januar 2011, 09:52

Citeret

Jeg ville osse helt klart vælge den fra MM af.
Grundet den lille mérpris på 300,- så er dit kabinet både støjdæmpet, 6 kerner, dobbelt GB ram, nyere generation af GFX, med samme power som i den anden, dog med videreudvikling af teknologier.

1090T har jo vist sig at være en rigtig fin overclockker, og kommer op på/over de 4Ghz på luft samt det er en BE udgave, så det er lige ud af landevejen, at hive mere preformance ud af maskinen, skulle du ønske det, selvom du ikke har brug for det overhovedet, da den er mere en potent nok til det, som du vil bruge din maskine til.

Skulle du hen af vejen begynde at lege med mere krævende ting på din maskine end bare det at game, så kommer de 2 ekstra kerner i spil, og vil fuldføre jobbet hurtigere end Intel's 4 kerners alternativ.
Ser du bare ud fra et spille synspunkt, så er det rigtig tæt på at være dødt løb mellem maskinerne, det kan være hip som hap og du vil dog kunne få en lille fordel i CPU afhængige spil ved maskinen med de 6 kerner. Det afhænger helt hvilke spil, som du spiller, da langt de fleste er mere afhængige af GFX, end af CPU idag.

Du får så 8GB ram selv om 4 er nok, når man ser isoleret på maskinen som spil platform, dog kan du være heldig at dine spil og baner loader en anelse hurtigere end ellers, men det er mere teori end praksis og betyder ikke rigtig noget. Til gengæld vil dit styresystem være glad for de ekstra ram og alle applikationer vil åbne en del hurtigere, især hvis du har flere ting åbne på samme tid.

Kabinet mæssigt, så får du osse i mine øjne "mere", den er støjdæmpet hvilket du osse kan få ved topdata på bekostning af en pris på 250,- og så er prisen den samme.

Designet er en smagssag og helt personlig, men den fra MM ligner lidt et kabinet fra NZXT og udstråler for mig lidt mere kvalitet, ikke af det har noget med preformance overhovedet og så alligevel. Støjdæmpede kabinetter har en tendens til at holde lidt mere på varmen og sætter krav til udluftning hvis maskinen skal fintunes helt i top og temperaturen holdes nede på samme tid.

Rent GFX mæssigt så hør lige efter, om det er fra første generation, fordi du kan med et enkelt biosflash lave kortet om til et 6970 hvilket ikke burde være noget problem, da kortet kommer med dualbios, så du er sikret imod fejlflash.

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

9

fredag, 7. januar 2011, 10:00

Jeg ville anbefale MM-Vision også. Der er ikke et område jeg kunne finde, hvor den ikke var stærkere end Topdatas bud. Det er ikke engang en konkurrence og den smule merpris får du igen op til flere gange med den blanding af hardware du modtager.

Jeg ville ikke engang gide vente på Sandy Bridge, men det er også bare mig. Jeg mener ikke det automatisk bliver en vinder, fordi Intel producerer den - Selvom deres produkter er rigtigt gode :D

Silverstone ML08 - Silverstone SFX-L 700W - i5-6600K - Gigabyte GA170N-WIFI - 16gb DDR4-3000MHz - EVGA GTX 1080 SC - Samsung 850 EVO 512GB - Asus 27" IPS 1440p MG279Q - Razer Mamba TE

10

fredag, 7. januar 2011, 11:25

Citeret

Oprindeligt indlæg af Renegger
Jeg ville anbefale MM-Vision også. Der er ikke et område jeg kunne finde, hvor den ikke var stærkere end Topdatas bud. Det er ikke engang en konkurrence og den smule merpris får du igen op til flere gange med den blanding af hardware du modtager.

Jeg ville ikke engang gide vente på Sandy Bridge, men det er også bare mig. Jeg mener ikke det automatisk bliver en vinder, fordi Intel producerer den - Selvom deres produkter er rigtigt gode :D

Endnu en gang tak Renegger ;) og også tak til dig Ebo, men jeg vil dog stadig vente til efter lanceringen af SB som ThyzoN siger, da jeg lige skal over en eksamen og jeg ved, at hvis jeg får den inden så går eksamen ikke godt ;)

Men vil helt klart lige kigge på Sandy Bridge og se, hvorvidt det kan betale sig at bygge selv med den (som det vil blive, hvis det er). Men tror nu også jeg holder mig til MM's maskine, da det jo også er en rigtig lækker maskine.

Men ja Ebo - jeg skal lige høre MM om det er en første eller anden generation HD6950, for har også tænkt mig at flashe ;)

11

fredag, 7. januar 2011, 14:41

Sidder selv og kigger på ny maskine, vil bare lige komme ind over med mit bud bygget rundt om en sandybridge i5-2500K

Flere af priserne er taget ud den vejledende pris i dollars konverteret til DKK og lagt 25% oveni for moms, burde give et fornuftigt bud på en dansk pris.

Alle dele er sat til at være bedre eller lig med det bedste enten fra mm-visions eller topdatas bud, så end resultet skulle være en del bedre end begge.

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3Ghz Standard 3.7GHz turbo Standard, kan overclockes til 4.3-4.4ghz stabilt til 24/7 brug på stock køler. 4.5-4.6+ med en fornuftig luftkøler ($216 > 1538kr.)
Bundkort: Asus P8P67 PRO (125dollars > 900kr.)
Ram: Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz CL9z (1006kr)
Grafik: Asus 6950 2GB GDDR5 (2213kr)
PSU: Corsair TX750W (800kr)
HDD: 1TB Samsung Spintpoint F3 7200rpm (430kr)
DVD Brænder: Samsung Super-WriteMaster SH-S223C i sort (161kr)

Total uden kabinet: 7048kr.

Hvilket efterlader omkring 800kr til et godt kabinet, og så står du med en pc af bedre kvalitet end de 2 du har linket, med komponenter fra fornuftige brands. og som vil kunne slå de 2 andre i benchmarks uden problemer ved stock clocks, og overclocker mindst lige så godt, hvis ikke bedre.

Gaming review af en række cpu'er, her iblandt denne, de bruger et GTX280 for at sammenligne her:
http://www.anandtech.com/show/4083/the-s…-2100-tested/20

Evt. tilbehør:

En bedre end stock cpu køler Arctic Freezer 13 til 250kr, sikre bedre levetid og/eller bedre overclock. i modsætning til den lille køler de putter på AMD'en hos mmvision

i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

12

fredag, 7. januar 2011, 14:54

@Julepalme

Se det var interessant. Men vil som sagt også vente til efter SB både pga. eksamen, men også for at se, hvad det vil koste at smide sådan én sammen.

Jeg har dog overvejet dette bundkort til en SB maskine:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4597343

Og ville nok smide en Jet Xilence Game Edition PSU i - da jeg kræver en lydløs pc:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=403090

Men tak for det :)

EDIT: Fandt også lige denne test: http://www.anandtech.com/bench/Product/146?vs=288

Dette indlæg er blevet redigeret 3 gange, senest redigeret af "Ra66it" (07.01.2011, 15:06)

13

fredag, 7. januar 2011, 16:01

Ja den tæsker amd's 6 kerne cpu'er ret grumt.

Eneste sted amd's kan følge med er i de enkelte tests der kan udnytte alle 6.. selv der er de omtrent lige hurtige :)

I alt single-quadcore vinder 2500k handsdown.. og så er det en bedre overclocker.

Og ja, det behøver selvfølgelig ikke være de dele jeg nævnte der :) bare dem jeg har overvejet i midt build. det er helt klart fordelen ved at bygge selv.. man kan bruge budgettet på de dele man helst vil.

i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Julepalme" (07.01.2011, 16:03)

14

fredag, 7. januar 2011, 17:59

Så kommer mit forslag til et Sandy Bridge setup:
Bundkort: Asus P8P67 - 900
CPU: i5 2500K - 1538
- eventuelt køler: Arctic Freezer - 250
Ram: Corsair Vengance 8GB 1600 mhz - 1006
GFX: HIS Radeon HD6950 - 1995
PSU: CoolerMaster Silent Pro 600w - 699
HD: WD Caviar 1TB SATA3 - 600
Kabinet: Fractal Design Refine R3 - 600
Kølere: Fractal Design 120mm - 173
DiskDrev: Samsung - 170

I alt: ca. 8200

EDIT: ja Julepalme - jeg så på det bundkort du foreslog og det var pænt naize alligevel ;)

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Ra66it" (07.01.2011, 18:07)

15

fredag, 7. januar 2011, 18:07

Helt sikkert et lækkert setup, er der nu intet som det at samle sin egen pc :)

Står selv overfor en lidt mindre opgradering i første omgang, 4k til nyt bundkort,cpu og ram. og lidt senere følger grafik/skærm og psu med :)

16

fredag, 7. januar 2011, 18:08

Du skal have i5 2500k eller...?

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Ra66it" (07.01.2011, 18:16)

17

fredag, 7. januar 2011, 18:15

Ja det er planen :)

indtil videre ligger det på i5-2500k, asus p8p67 pro og 8gb ddr3 ram regner med at det løber op i omkring 3.5-4k for den opgradering.

sidder pt med et Q9550, gigabyte ep45-ds3l og 4gb ddr2 1066mhz

Bliver skønt at opgradere, så kender jeg nogle der ikke har noget imod at aftage det gamle :)

Fra 4x2.83Ghz som jeg bare ikke har kunne få til at overclocke stabilt.. til 4x3.3ghz som skulle OC som en drøm

og fra 4gb ddr2 til 8gb ddr3 :) burde give bare lidt, og fremtidssikre mig om ikke andet.

og så bundkortet, lidt nye features, blandt andet det nye UEFI istedet for BIOS der booter 8-10 sekunder hurtigere. sammenlignet med de gamle x58 boards.

Jeg glæder mig til at se hvordan de danske retailers.. well.. om de kan holde prisen på fornuftigt leje.

18

fredag, 7. januar 2011, 18:17

Citeret

Oprindeligt indlæg af Julepalme
Jeg glæder mig til at se hvordan de danske retailers.. well.. om de kan holde prisen på fornuftigt leje.

Ja ellers køber jeg stadig MM's, men ellers kan man jo søge til England eller Tyskland ;)

19

fredag, 7. januar 2011, 20:36

Kom egentlig til at tænke på, hvor svært det er at OC'e, og hvor risikofyldt det er og ryger garantien ikke også?
- Altså i første omgang har man jo stort set ikke brug for det med en i5 2500k

For hvis det er for risikofyldt så vil jeg lige spare de penge og så bare købe en 2500 uden k ;)

20

fredag, 7. januar 2011, 20:39

Citeret

Kom egentlig til at tænke på, hvor svært det er at OC'e, og hvor risikofyldt det er og ryger garantien ikke også?
- Altså i første omgang har man jo stort set ikke brug for det med en i5 2500k

For hvis det er for risikofyldt så vil jeg lige spare de penge og så bare købe en 2500 uden k ;)

Det er et spørgsmål om at gøre det rigtigt :) Man kan naturligvis altid være uheldig, men med god og konstant køling, så er OC ikke noget der er forbundet med nogen særlig risiko i dag.
I princippet så burde garantien ryge, men jeg ved ikke hvordan det forholder sig med en unlocked processor når den lige frem opfordrer til OC

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.