Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 30. december 2010, 22:06

Hej

Jeg har en ven der skal have en NAS-server, men hverken han eller jeg har særlig meget forstand på det så jeg håber I kan hjælpe.

Krav:
Skal kunne nås via internet fra andre computere
Skal kunne kobles til TV (så vidt jeg ved er det det der hedder DLNA)
Gerne have RAID (for ekstra sikkerhed af). Ikke et ufravigeligt krav.
Både Mac og PC skal kunne skabe kontakt til den.
Budget: OP TIL 3500 kr. Gerne mindre hvis det kan lade sig gøre.

Da jeg som sagt ikke har særlig meget forstand på det gør det ikke noget hvis I skærer det lidt ud i pap.

Som sagt skal den kunne nås fra internettet (samt det netværk den sidder i). Kan alle NAS'er det eller hvad skal jeg evt. kigge efter?

Hvordan sikrer man sig at både Mac og PC kan få adgang? Er det en bestemt standard man skal sørge for NAS'en har for det?

Denne Synology DS211J ser ud til at kunne kobles til kunne opfylde kravene. Er det noget I kan bekræfte (eller afkræfte)?

Hvad bruges de ekstra USB-porte til?

Anders

---------------------------------------------------------------
Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

2

tirsdag, 4. januar 2011, 08:55

Er der slet ingen der kan hjælpe med mine spørgsmål?

Anders

Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

3

tirsdag, 4. januar 2011, 09:15

DS211J kan godt klare de krav.

De ektra USB porte kan bruges til tilkobling af eksterne diske (til backup eller bare for at NAS'en deler dem ud på nettet), eller til tilslutning af printere og derved fungere som print server.

Men DS211J har RAID, DLNA, web-interface, så der er adgang fra alle klienter.

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

4

tirsdag, 4. januar 2011, 12:44

Tak. Det var lige hvad jeg gerne ville vide. Er det en fornuftig/god NAS til prisen eller er der bedre alternativer?

Og med hensyn til brug fra både PC og MAC: Er dette på nogen måde et problem (også i forhold til eventuelle andre NAS'er)?

Anders

Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "dna" (04.01.2011, 12:46)

5

tirsdag, 4. januar 2011, 13:33

Til prisen syntes jeg at den kan meget. Jeg har ikke for alvor presset min på ydelse endnu (server applikationer), og til alm fildeling og streaming af film fungerer den rigtigt godt.

Mht MAC/PC og NAS så bør det ikke være noget problem. Der er nogle enkelte hvor selve opsætningen foregår via et program der kun findes til windows, men så snart den er sat op bør det ikke gøre nogen forskel.

Den kan dog være lidt forskel på hvordan NAS skal tilgås, men som udgangspunkt er det nemmeste som regel at mappe den som et netværksdrev.

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

6

tirsdag, 4. januar 2011, 17:32

Det lyder godt. Det bliver den jeg anbefaler til min ven.

Har du også et godt bud på hvilke(n) harddisk(e) jeg skal anbefale. Tænkte selv på WD Caviar Green, da det vel ikke er harddiskens performance der er flaskehalsen.

Anders

Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

7

tirsdag, 4. januar 2011, 17:41

Den du har fundet er udmiddelbart også den jeg vil anbefale.

DS211j er langsommere end dens storebrødre DS211 og DS211+, men hvis du ikke skal have sindssygt mange brugere og ikke har behov for at det får lynhurtigt, så er DS211j er rigtigt godt bud, da den er meget prisvenlig og kan det samme som de 2 andre.

Jeg har efterhånden anmeldt både Synology, QNAP og Thecus her på TWEAK.dk og jeg kan bedst lige Synology - man får mest for pengene som privat person; Da det er nemt at komme i gang med og det er meget brugervenligt.

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

8

onsdag, 5. januar 2011, 15:08

Som jeg har forstået det skal den bruges som lager med mulighed for at hente lige meget hvor i verden de er. Til "hverdag" vil de kun være 2 brugere, ham og konen, men det kan da godt være der bliver adgang for andre til f.eks. feriebilleder o.lign.

Jeg vil anbefale DS211J til ham og sige at 211 og 211+ giver højere hastighed for lidt flere penge, hvis han skulle ønske det.

Med hensyn til hd hvad vil I så anbefale. Som nævnt tidligere tænker jeg selv på WD Caviar Green (2 TB) og så 2 af dem hvis han ønsker at køre RAID.

Anders

Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

9

onsdag, 5. januar 2011, 15:31

Citeret

Oprindeligt indlæg af dna
Med hensyn til hd hvad vil I så anbefale. Som nævnt tidligere tænker jeg selv på WD Caviar Green (2 TB) og så 2 af dem hvis han ønsker at køre RAID.

Anders

jeg droppede mine Green diske i min NAS og gik over til Samsung F4E diske og disse er bare kanon. Fik læst op omkring de problemer der er med Green edition diske i RAID og besluttede mig for at sende mine retur.
De har nemlig en tendens til hoppe ud af ens RAID ved større læsefejl på diskene, dette kan slås fra men er ikke altid nemt at få til at virke.

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6

Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

10

onsdag, 5. januar 2011, 15:45

Citeret

jeg droppede mine Green diske i min NAS og gik over til Samsung F4E diske og disse er bare kanon. Fik læst op omkring de problemer der er med Green edition diske i RAID og besluttede mig for at sende mine retur. De har nemlig en tendens til hoppe ud af ens RAID ved større læsefejl på diskene, dette kan slås fra men er ikke altid nemt at få til at virke.

Er det disse her du kører med ?

Samsung Spinpoint F4EG
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.…F4E&pid=4300975

Havde selv overvejet WD Green 2TB, bla pga de 64mb Buffer, men når det er til server o.lign har det nok ikke den store betydning.

|^|Dell Inspiron 6400
|^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
|^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
|^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
|^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Henrik-" (05.01.2011, 15:45)

11

onsdag, 5. januar 2011, 21:52

Citeret

Oprindeligt indlæg af Henrik-

Samsung Spinpoint F4EG

Havde selv overvejet WD Green 2TB, bla pga de 64mb Buffer, men når det er til server o.lign har det nok ikke den store betydning.

jeps har to styk 2Tb i min server og de siger bare intet. Selv uden køling på dem, så ligger de altid på en 32-25c.

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "dkwolf" (05.01.2011, 21:53)

12

onsdag, 5. januar 2011, 22:15

Citeret

Oprindeligt indlæg af dkwolf

Citeret

Samsung Spinpoint F4EG

jeps har to styk 2Tb i min server og de siger bare intet. Selv uden køling på dem, så ligger de altid på en 32-25c.

Lige for at sikre mig. Er det Samsung eller WD du har 2 af?

Anders

Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

13

onsdag, 5. januar 2011, 22:17

Citeret

Citeret

Citeret

Samsung Spinpoint F4EG

Anders

Samsung :) Se min signatur

14

onsdag, 5. januar 2011, 22:38

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Samsung Spinpoint F4EG

Anders

Nåja det kunne jeg selvfølgelig have gjort, men tak alligevel.

Anders

Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

15

onsdag, 5. januar 2011, 22:40

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Samsung Spinpoint F4EG

Anders

Anders

Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne

16

onsdag, 5. januar 2011, 22:42

Citeret

Anders

var så lidt - men ja kunne havde været jeg skulle have skrevet det :) tænkte ikke lige over at du nævnte WD diskene længere nede i din post :)

Men de Samsung diske kan du roligt købe, begynder snart at skrotte mine WD diske, da jeg efterhånden ikke er helt tilfredse med dem længere. Deres "speciel" editions er vist blevet for meget reklame for dem, hvor de før bare lavede gode diske til billige penge.

17

onsdag, 5. januar 2011, 22:58

Jeg kører selv med 4x Samsung F2EG 1,5TB's harddiske i min NAS, de kører også super godt.

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.