skal jeg ha støre PSU ?

  • hej, har en opsætning som er følgene.


    gigabyte GA-P55-USB3 rev (1.0)
    2*corsair 1600 mhz 2GB intel unlocked
    sapphire radeon hd 6850
    Intel i5 core 760
    Xilence Red Wing PSU 800W



    men jeg skal så snart har noget mere i.


    et ekstra gfx (magen til)
    et sæt ram mere (magen til)
    også skal jeg ha vandkøling på min cpu.


    skal jeg så op og ha en støre PSU før jeg ville kunne trække dette eller kan den klare det med 100% ydelse ?


    EDIT: det er den her hvis i skulle være i tvivl, http://www.testseek.com/comput…dd-f1fd-93b70eaa593e.html

  • Hvis du ikke skal OC vil jeg tro, det kan køre.. Men det er jo bare at prøve :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Korospo
    ja, men det ville bare være hammer træls at ha samlet det hele, også man lige pludselig skal ud og invistere i en ny psu :D


    Hehe, det er rigtig nok, men jeg vil umiddelbart mene, at den er stor nok. Du skal bare sørge for, at stikkene er brugt således, at de 2 GFXer og MBet bliver delt ligeligt ud på de 4 12V linjer.

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Du kan jo prøve at taste dit system ind her


    http://www.antec.outervision.com/PSUEngine


    Har du så omkring 100-150 watt i overskud, så er du på den sikre side og systemet vil være stabilt. Du skal bare huske på at det er kun en rettesnor og ikke en nøjagtig beregning, derfor den buffer på de 100-150 watt.
    Jeg har lige tastet dit system ind og endda gået lidt over, der vil systemet trække omkring de 700 watt, så du burde ikke få nogen problemer med det.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Husk at ender du med kun at have 50-100W tilbage, så skal din PSU arbejde hårdt og virkningsgraden falder (med mindre du har en sølv-guld) psu.


    Det kan give underlige crashes og ustabilitet, og i værste tilfælde siger din PSU pludselig *bang*.


    Ikke for at skræmme dig, har bare selv oplevet det 2 gange nu, hvor jeg konstant har udvidet mit system lige til grænsen.


    Den ene gang sprang PSU'en faktisk og der kom en stikflamme. Men der skete heldigvis ikke noget med det andet hardware.


    Den anden gang lugtede der af brændt elektronik og jeg fik skiftet den i tide.


    Edit: Skulle du lyst til at overclocke, stiger dit watt forbrug også ganske drastisk. Med 2 kort i crossfire skal du jo næsten OC for at udnytte dem fuldt ud.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet en gang, sidst af Skjold ().

  • Quote

    skal jeg så op og ha en støre PSU før jeg ville kunne trække dette eller kan den klare det med 100% ydelse ?


    Hvis du ikke vil gamble så køb ny inden du putter det andet gfx i,18 amp pr rail er ikke meget,slet ikke for en 800w.En kvali 550w kunne klare opgaven,så du behøver ikke nødvendigvis en "større"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af madz


    Hvis du ikke vil gamble så køb ny inden du putter det andet gfx i,18 amp pr rail er ikke meget,slet ikke for en 800w.En kvali 550w kunne klare opgaven,så du behøver ikke nødvendigvis en "større"


    Argh mon dog, tror ikke helt Ohms lov er enig med dig. Flere ampere = flere watt.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Skjold


    Argh mon dog, tror ikke helt Ohms lov er enig med dig. Flere ampere = flere watt.


    Ja det er jeg klar over;) de amp skal bare sidde rigtigt.

  • Hvis en PSU kan yde 500 watt så er det alt den kan yde uanset hvordan de bliver fordelt.


    Eller ville det f.eks være 500w per rail, men så ville man aldrig kunne regne med hvad en PSU kan og ikke kan, og det ville være en jungle at finde rundt i (mere end det er).


    Så det er altid den maksimale ydelse der opgives.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Skjold
    Hvis en PSU kan yde 500 watt så er det alt den kan yde uanset hvordan de bliver fordelt.


    Eller ville det f.eks være 500w per rail, men så ville man aldrig kunne regne med hvad en PSU kan og ikke kan, og det ville være en jungle at finde rundt i (mere end det er).


    Så det er altid den maksimale ydelse der opgives.


    Dit første udsagn er korrekt, men misvisende.


    En PSU kan naturligvis ikke yde mere end det, den er opgivet til (dog kan nogle PSUer gøre dette i kortere tidsrum, såfremt den opgivne effekt er den kontinuerlige makseffekt). Imidlertid er det ikke kun makseffekten, der er afgørende, men også fordelingen af effekt på de forskellige linjer. Tendensen i dag er, at computeren tager mest effekt fra 12V linjerne. Har producenten således valgt at designe PSU (X) med forholdsmæssigt for få A på 12V linjerne, vil en anden PSU (Y) med samme opgivne makseffekt, men med en mere fornuftig fordeling, altså kunne trække et større system.

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

    Rettet en gang, sidst af Dare_Devil ().

  • Dare_devil:


    At nogle PSU'er kan klare at levere flere ampere på de forskellige liner er hvad det er,
    og selvfølgelig også grunden til at der er dyre og billige PSU'er (når man ser bort fra spændings-tab/støj osv), nutidens GFX trækker jo langt flere ampere end hvad man så for nogle år siden.


    Men bruger du 12v og 20 amp, så bruger du altså 240W uanset hvordan du vender
    og drejer den. Det var det der var min pointe.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet en gang, sidst af Skjold ().

  • Dare devil


    Hvor finder du lige den argumentation for at én kraftig 12 volts linie er bedre end én som er spredt ud, den finder du nemlig ikke, ellers har du fundet de vises sten, sådan er det.


    Ser du på silverstone, så laver de PSU'er med en voldsom 12 volts linie, mens andre Antec, Cougar mfl. vælger at dele den op på flere rails og facit er det samme, uanset hvordan du så end vender og drejer den.
    Der er ikke noget som taler for den ene løsning fremfor den anden hvad angår ydelse, og faktisk vil du finde en ganske lille fordel ved en opdelt linie angående stabilitet hvis du bruger et oscilloskop til at måle med, men det er flueknepperi som intet betyder i hverdagen.


    Kan din PSU levere de ampere som skal til og gøre det stabilt hele tiden, så er den ene løsning lige så god som den anden.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Så sandt...


    Hvis man kan godt kan lide at gå i dybden ret elektronisk,
    så lever jonnyguru de bedste dybtegående PSU reviews.
    Og så har han tilmed humor så det bliver aldrig tørt!

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Skjold
    Så sandt...


    Hvis man kan godt kan lide at gå i dybden ret elektronisk,
    så lever jonnyguru de bedste dybtegående PSU reviews.
    Og så har han tilmed humor så det bliver aldrig tørt!


    Ham er jeg osse vild med :crazyeyes:


    Engang ved et uheld kom jeg ind på hans side og begyndte at læse hans reviews og derved få en større forståelse for hvad sådan en "overflødig" fætter, som en PSU er og hvordan de virker, bygget op på om I vil.
    Jeg siger ikke at jeg er gud indenfor dette, men jeg ved sgu hvad og hvilke dele der virker, noget er læst op på, meget er selv prøvet, fordi historien bag er som regel mere værd end selve produktet, og der er der man finder guldkornene hvis ellers man ved lidt om hvad man skal kigge efter.


    Fordi man har et rigtigt godt navn indenfor PSU'er betyder det bestemt ikke, at man ikke skærer hjørner af og får sendt noget lort på markedet, hvor det er navnet alene som skal sælge det, Cosair, Antec, Silverstone har alle prøvet at sende ting ud under eget navn, som ikke levere hvad det skal eller mere vigtigt lever op til det ry som navnet indebærer, de har lært det på den hårde måde om man vil.


    I mine øjne findes der kun 3-4-5 producenter som overhovedet kan komme i betragtning, når man snakker så vigtig en del, som en PSU egentlig er, så må det bare koste hvad det koste vil.


    1. Enermax ( PSU'ens Ferrari)


    2. Hiper/ Seasonic( begge laver fantastiske produkter)


    3. Antec( de dyre udgaver)


    4. Cougar( produceret af Seasonic, efter specs fra Cougar)


    5. Thermaltake og Silverstone


    6. så er der alle de andre, som ikke kommer i nærheden af top 5, når vi snakker ydelse og stabilitet. Her får man hvad man betaler for, nemlig stabil strøm under alle tænkelige forhold, selv under max. pres.


    Ja, jeg har bare for sjov brændt en Cosair TX850 watt af, for at se hvor meget den kunne tåle inden den stod af, den holdt 3 timer til 105% belastning, Antec true power 750 watt holdt til 105% belastning i 24 timer og fejler intet, den sidder i min anden maskine endnu og hygger sig, den blev ski´ varm, men kunne tåle det og den fejler intet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Har lige købt en Corsair AX1200, den fik 9.8 af på jonnyguru, har ikke stress testet den men den har høstet super anmeldelser alle steder. Det er den første PSU corsair har fået lavet hos flextronics. Skulle virkelig være kvalitet.


    Hiper har jeg dårlige erfaringer med, har haft 2 stk, og begge døde inden for 3-4 måneder, til trods for de ikke var i nærheden af deres max belastning.


    Min thermaltake er jeg også meget glad for, den virker bare.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Korospo
    hvaaaa er det sorn man kan få et link til ham i omtaler :)?, sådan nogen guldkorn vil man jo osse selv gerne ha ;).
    men vil det så sige min PSU faktisk er "lort" ?


    Jeg ville ikke købe den. :$


    Men check jonny's hjemmeside, han går grundigt til værks.


    http://www.jonnyguru.com/

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet en gang, sidst af Skjold ().