Ram eller lydkort ?

  • hej. skal ha flere ram og et lyd kort til min pc, nu står jeg med det valg om jeg først skal købe ram eller lydkort?


    har følgene specs.


    intel i5 core 760.
    Gigabyte GA-P55-USB3.
    HD readon 6850.
    corsair XMS3 intel unlocked 4 GB.


    det er en allaround pc, primert til gaming og lan så nu vil jeg høre om hvor vidt, jeg skal købe mit lydkort først eller ram, da jeg ikke har råd til begge dele i første omgang.


    til at starte med ville jeg ha ram men nu kom jeg godt og grundig i tvivl om hvad der ville være den bedste løsning ?


    kunne være rigtig fint hvis der var en der hurtig kan hjælpe mig da jeg skal bestille imorgen

  • vil sige at RAM nok er det vigtigste at få med i maskineriet fra starten. Bundkortets indbyggede lydkort skal nok sagtens kunne klare mosten medmindre det er et gigant anlæg du kører med (her snakker vi studiehøjttalere via mixer og den slags).


    Hvis det er til rå spil er det snart spild af penge at ofre dem på nyt lydkort... en del features på de bedre lydkort kommer du nok næppe til at bruge.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Foxx


    Det vil jeg så ikke lige give dig helt ret i, snarere den modsatte vej rundt:D.


    Du må da give mig ret i, at lyden er den tredie dimension i et hvert spil, ikke ?, det er da bestemt med til at give det fulde billede af en fin spiloplevelse, næsten uanset hvilket spil man så end spiller på sin pc.


    Det kan da godt være at onboard lyd er okay, men det varer da lige indtil man har prøvet sit yndlingsspil hvor lyden kommer gennem et separat godt lydkort, så vender man aldrig tilbage til onboard igen.
    Har man så nogle rimelig gode højtalere eller et godt headset, så er det da med til at raise baren for en fin spiloplevelse ;) hvor alt hænger sammen hele vejen rundt.


    Et godt lydkort til at bruge som spillekort, behøver ikke at koste en formue, man kommer rimelig langt for omkring de 400,- og de penge er givet godt ud hvis man bruger kortet som basis i sin spillemaskine.


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4298437


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=97178


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4281131


    Lidt dyrere


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=408040


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=408041


    lidt dyrere


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=498429


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=495392


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=629511


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4198698


    Der hvor du for alvor kommer til at smide penge, er helt afhængig af hvilke typer OPAMP's, som sidder på kortet og om det er muligt at kunne skifte dem ud selv for at ændre lyden, så den kommer til at passe helt til dig.
    holder man sig til deciderede producenter af lydkort, som Audiotrak, Auzentech, HT, så får man altså hvad man betaler for. typisk er deres layouts og komponenter bedre end fx. Creative's og giver et meget bedre lydbillede overall.
    Kan det så betale sig ?, ja det vil jeg mene at det sagtens kan, uanset om man kun bruger sit kort til spil/film og hører musik engang imellem på computeren, det giver altså lige det sidste.


    Korospo


    Du har allerede 4GB ram i maskinen hvilket er nok til langt det meste, så i dit tilfælde ville jeg investere først i et lydkort og så vente en måned og opgradere ram.


    det er som jegselv ville gøre, i dit tilfælde.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • tak for nogen gode svar og tror jeg går efter lydkort til en start!, men vil nok prøve at holde den på 400kr måske lidt over, hvilket lydkort ville i så anbefale til gaming og primert css og call off duty ?


  • Af de 2 kort ville jeg vælge Raider kortet, grundet chippen(C-media) har lidt blødere rumklang end Via's envy-chip, som det andet kort bygger på.


    Skulle jeg endelig gøre noget andet, så ville jeg kigge seriøst på Asus tilbud til omkring de 4-500 kr, det er osse en C-mediachip som sidder på den, som de selv navngiver, deres software har bare lidt flere indstillingsmuligheder, altså muligheder for at fintune lyden.


    Lyd er dog hammer svært, fordi vi opfatter forskelligt allesammen.


    Dog vil et separat lydkort være bedre end noget som helst onboard uanset om man så har et onboard med et raiserkort, som bla. findes på dyre Asus board, grundet de bygger på Realtek's chips.




    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • 4GB RAM er rigeligt til spil.. Så længe du ikke skal sidde og redigere videomateriale i RAW-HD, så er det ikke nødvendigt med mere.


    Et lydkort er en fantastisk investering som Ebo også er inde på. Det ville jeg tage, men for 500kr, ville jeg ikke købe noget som helst. Efter min mening skal man op og købe de gode dyrere lydkort til 1500-2500kr..


    Jeg ville købe det herinde.. http://xssound.eu/ De har virkelig styr på det, og sælger kun kvalitet.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    4GB RAM er rigeligt til spil.. Så længe du ikke skal sidde og redigere videomateriale i RAW-HD, så er det ikke nødvendigt med mere.


    Et lydkort er en fantastisk investering som Ebo også er inde på. Det ville jeg tage, men for 500kr, ville jeg ikke købe noget som helst. Efter min mening skal man op og købe de gode dyrere lydkort til 1500-2500kr..


    Jeg ville købe det herinde.. http://xssound.eu/ De har virkelig styr på det, og sælger kun kvalitet.


    Det er osse der, jeg har købt mine sidste 3 lydkort, så må det bare koste hvad det så koster, et lydkort er jo ikke noget man sådan opgraderer hvert ½ år eller hvert år, som med et GFX.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Spar 100 kr mere sammen og køb dette:


    http://xssound.eu/index.php?pa…tuemart&Itemid=54&lang=da


    En af mine venner har det og det spiller bare, mener også Ebo har det og har rost det.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • okay, men for mig virker det som mange penge at skulle spede til et lydkort som kun skal bruges til gaming.
    skal jo ikke lige frem lave en hjemme biograf, eller har jeg bare fuldstændig misforstået noget her ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho
    Spar 100 kr mere sammen og køb dette:


    http://xssound.eu/index.php?pa…tuemart&Itemid=54&lang=da


    En af mine venner har det og det spiller bare, mener også Ebo har det og har rost det.. =)


    hvorfor gi 1200kr når du ka få den til knap 1000kr hos Dustinhome via edbpriser?


    Auzen X-Fi Bravura 7.1 til 1008kr :razz:


    og til Ebo so du vil ik anbefalde nogle af de billigere Auzentech fordi de er for dårlige el. fordi de er PCI kort el. ik funker med Windows 7 el. hvordan?


    har ik flere 1000kr afsat til lydkort jeg gamer meget og høre en del musik, film ser jeg udelukkede med lyd via HDMI til mit fjernsyn i soveværelset har kun dens højtalere som jeg er glade nok for så behøver ik lyd dertil :razz:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Korospo
    GUYS! svar lige på mit spørgsmål xD for skal være sten sikker på at jeg lige gør det rigtige når jeg skal bruge penge, især når vi snakker omkring 1000.-


    tror du ska tage Ebo's ord og vælge et Auzen X-Fi Bravura, og så må jeg nok os til at spare op til sådan et kort, selv om det ka gøre lidt av av i penge pungen, men man ka jo altid tage det med sig over i nyere bundkorts de har jo altid mindst en PCI-E x1, x4, x8 el. x16 port kan ik lige bruger så der skulle jo være plads ^^;

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Korospo
    ja, men vil bare rigtig gerne vide hvor meget og hvad forskellen er på et kort til 400 kr og det andet, før jeg gør noget overilet.


    jeg vil os gerne slutte mig til dig, fordi ka jeg nøjes med Auzentech's X-Raider 7.1 til 441kr vil jeg da selv tage den selv om den har gamle port (pci) men vil os være sur til hvis man opgrader i 2012 og alle pci portene er væk 8o

  • Købt dog et brugt X-fi Extreme Music eller noget i den retning, det er ganske god lyd til pengene i hvertfald bedre end onboard.. ;)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Jeg har selv købt et brugt Xtreme Music for en 2års tid siden. Det virker perfekt og så fås de til en 100-300kr. Det er milevidt bedre end onboard og så er det ideelt til spil eller hvis du har et analogt anlæg som jeg.


    Personligt synes jeg 1k for et lydkort er LIGE en tand for meget, men jeg er måske heller ikke den største audiofile entusiast :P


    http://www.dba.dk/sound-blaster-x-fi-xtreme/id-70262632/

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Puma og Kosporo


    Lad os lige holde fokus engang og tage den en gang mere for arveprins Knud ;).


    Vi er enige om at i begge vil bruge jeres nye lydkort til spil og film primært ikke ?, i så fald er der ikke rigtig nogen grund til, at fyre 1000+ kr af på et lydkort. undtagen i har rigtig "sprøde" ører.


    Forskellen allerførst:


    Mange af de lydkort, som ligger i prislejet 1000+ bygger idag på Creatives X-fi chip hvilket er okay, da det er den kraftigste lydchip, som endnu er bygget dermed ikke sagt, at de andre er dårlige, den er bare lidt bedre til at udnytte de resurser som er til rådighed.
    Så er der selve printet, Auzentech, Audiotrak, HT designer selv deres layput(har flere printbaner) og sætter bedre komponenter på det, end fx. Creative gør som standard, selv med samme chip. Derved opstår den højere pris, da bla. udskiftelige OPAMP's til at filtrere lyden koster spidsen af en jetjager, dem kan man selv skifte ud på dyrere lydkort, bla. X-fi bravura 7.1, som jegselv har og det koster osse lidt ekstra hvis kortet skal kunne sidde i pci-ex 1 port.


    Konklusion:


    Vil det betyde noget for min lydoplevelse ved spil/film eller musik generelt ?


    Ikke en flyvende fis undtagen du er komplet audiofil.


    Jeg havde selv gennem flere år et Audiotrak MAYA MK II til 400,-, som kom frem for 5-6 år siden og bygger på Via's envy 24GT chip og med de sidste nye drivere fra viaarena med fuld understøttelse for win7 og et middel 5.1 højtaler setup, det spillede fantastisk sammen uanset om det var til spil/film eller musik.
    Så kom jeg i tvivl i sommers og begyndte igen at kigge på lydsiden i min maskine, af den simple grund, at der var kommet nye chips frem gennem de forløbne år og der måtte jo være en god grund til det, måske kunne de nye chips give et endnu bedre lydbillede end det 3 år gamle kort, som jeg havde.
    Efter lang tids undersøgelser, læse side op og ned besluttede jeg mig for at det skulle være et kort med en X-fi chip, grundet den er den mest avancerede som er produceret til menigmand og uvist af hvilken grund havde jeg fået låst mig fast på Auzentech denne gang.
    Frem med muldvarpen og det blev investeret i et Auzentech Bravura 7.1, fordi man selv kan skifte lydfilterne på kortet og det understøtter EAX 4.0. så var det jo bare at vente til posten kom.


    I første omgang blev jeg så skuffet, fordi jeg kunne ikke rigtig høre nogen forskel på mit nye kort og så mit gamle, andet end nogle ganske små fine nuancer og slet ikke noget, som kunne retfærdiggøre en investering på dengang 1200,-. Det viste sig, at fejlen lå i højtalerene og efter at have købt nye JBL højtalere så kom forskellen frem, den er mere markant end som så idag og nu kører det, som det skal.
    Den eneste ting som ærgre mig lidt, er at jeg ikke valgte Auzentech X-fi Forte modellen i stedet for, grundet den har monteret egne ram på kortet, om det så har noget at sige aner jeg ikke, men muligheden er der og prisen er den samme.


    Ganske som forskellen vil være ved at vælge et separat lydkort og sammenligne med en onboard løsning, den vil osse være mere end markant.


    Jeg vil mene til en spille maskine, så får man virkelig noget for sine penge hvis man investerer i enten et Audiotrak MAYA MK II, Anzentech Explosion 7.1 DTS, eller et Asus Zonar DX/DG eller den som Puma fandt fra Auzentech til billige penge.


    Så i kommer sgu langt for en investering omkring de 500,- og i vil aldrig vende tilbage til onboard igen, det er helt sikkert ;).


    Alternativet kunne jo være at gøre ganske som Renegger har gjort, nemlig fundet et billigt brugt kort på dba med en x-fi chip monteret, vælger man denne løsning, så er man da garanteret kanon lyd til få penge.


    Det er så bare min ydmyge mening, men lyd er individuelt og det kan vi diskutere længe.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.