Ny bærbar til spil og billedbehandling

  • Hej folkens,


    Jeg har besluttet mig for i starten af det nye år at udskifte min 6 år gamle Zepto 4200 bærbare med en ny. Den har tjent mig trofast i alle årene, men den kan altså bare ikke stå distancen længere.


    Udover alle de "almindelige" ting som dvd-afspilning, internet osv. skal den bruges til spil og billedbehandling, primært Photoshop.
    Den vil blive bragt med hver gang jeg udmønstrer, men ellers kommer den til at stå rimelig stationært. Jeg har planer om at sælge min stationære så dette bliver min eneste computer.


    Jeg leder efter noget, der er kraftigt til pengene, 15-17" (vil foretrække 17"). Jeg tror jeg har fundet den helt rigtige og efter at have set et par tests på Youtube er jeg blevet endnu mere hooked på den. Det drejer sig om Asus G73. Jeg ved den er forholdsvis stor og tung, men det betyder ikke så meget for mig, da det ikke er en computer jeg slæber med til daglig. Af samme grund er batteritid heller ikke særlig vigtig.


    Hvis du har nogle indvendinger for eller imod er jeg meget interesseret i at høre dem. Og ligeledes hvis du mener du har et bedre forslag.


    Jeg har også et par spørgsmål:


    Da det er en i7-maskine vil den jo være rigtig god til billedbehandling, men måske knap så god til spil Men der er en "turboknap" som overclocker maskinen fra 1,73 GHz til 2,93 GHz. Derved vil den vel være hurtigere til spil end f.eks. en i5 2,53 GHz. Har jeg forstået dette korrekt?


    Vil spil i nærmere fremtid understøtte quadcore eller holder de sig til dualcore?


    Håber på gode inputs.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Vil gerne hjælpe, når jeg får fri fra Work senere....

  • Lyder godt!


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Er der slet ikke nogen der har nogle kommentarer eller evt. svar på de par spørgsmål jeg stiller? SSDfreak...?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Turboboost funktionen er kun midlertidig men fungerer ekstremt godt :) Du kan ikke bare køre PC'en på 2.93GHz hele tiden, det ville jo være insane ;)


    Hvorfor er det lige præcis den skal være bærbar, når du stiller så store krav og samtidig siger at du aldrig flytter den?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThyzoN
    Turboboost funktionen er kun midlertidig men fungerer ekstremt godt :) Du kan ikke bare køre PC'en på 2.93GHz hele tiden, det ville jo være insane ;)


    Hvorfor er det lige præcis den skal være bærbar, når du stiller så store krav og samtidig siger at du aldrig flytter den?


    Som jeg skriver kommer den til at stå "rimelig stationært". Når jeg påmønstrer og afmønstrer skibe vil den blive flyttet rundt på i form af rejsen mellem skib og mit hjem. Men både ombord og hjemme vil den ikke blive flyttet rundt. Derved er en stationær udelukket til formålet.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Hej


    Beklager ventetiden, men har været max presset pga kurser indenfor fiber tech, men here goes:


    Udover alle de "almindelige" ting som dvd-afspilning, internet osv. skal den bruges til spil og billedbehandling, primært Photoshop.
    Den vil blive bragt med hver gang jeg udmønstrer, men ellers kommer den til at stå rimelig stationært. Jeg har planer om at sælge min stationære så dette bliver min eneste computer.


    Vi deler mine svar og råd lidt på :-)


    Ganske nemt at opfylde dine første krav.
    Eneste markante krævende applikation her, er Photoshop. Her er du dækket godt ind med 4GB RAM, men sørg for at vælge et produkt med mulighed for yderlige RAM. Evt 6-8GB ialt.


    Ideen med du skal have den med på farten er et spørgsmål om, du gør lidt på kompromis med skærmstørrelsen. Jeg arbejder en del med billeder, design osv, og jeg kan fint accepterer 15.4-15.6" og får jeg brug for mere plads smider jeg en ekstern på, hvis muligt. Sørg for at få en med en opløsning, som passer til dig personligt. Det vil nok kræve, at du prøver produktet først. Altså en 15.4-15.6" hos en butik eller ven m.v.


    Optimalt er 1920x1080 på en 15.4 - efter min smag. Jeg synes ikke du skal i 17" da målgruppen med bærbart forsvinder pga vægt, batteritid m.v.



    Jeg leder efter noget, der er kraftigt til pengene, 15-17" (vil foretrække 17"). Jeg tror jeg har fundet den helt rigtige og efter at have set et par tests på Youtube er jeg blevet endnu mere hooked på den. Det drejer sig om Asus G73. Jeg ved den er forholdsvis stor og tung, men det betyder ikke så meget for mig, da det ikke er en computer jeg slæber med til daglig. Af samme grund er batteritid heller ikke særlig vigtig.


    Igen vil jeg understrege, at jeg ikke anbefaler 17" i dit tilfælde med du skal have den med rundt.
    Asus G73 er en lækker maskine, men den har også irritationsmomenter mht. touch knapper og alt for få tilslutnings muligheder samt batteritid set ud fra de specs den fødes med.


    Vi har anmeldt den her http://www.laptopworld.dk/Anme…54-asus-g73jh-tz054z.html


    Glem alt om turboknap. Smart, men ikke noget jeg ville stile efter. En "normal" maskine sørger selv for at drosle op og ned. Husk alt form for OC. aka turboknap hæver varmen markant i systemet.


    Jeg ville stile efter følgende:


    http://www.mm-vision.dk/produk…20040&gruppe=PCnotevision


    http://www.xnb.dk/15-16-notebooks/dominator-xa58-hd5870.html


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4204501



    I vildeste tilfælde, hvis den skal have max skrue
    http://www.xnb.dk/17-18-notebooks/mediator-cni18.html


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4190564

  • En af mine venner har en G73 med i7 og hele moldetjavsen. Den til 16k. Den er super god og trækker det meste. Du skal bare huske at den skal støvsuges +- 1 hver anden måned da den suger vildt meget. (han har ikke et mere end normalt støvet værelse)

  • Tak for rådene.


    Med hensyn til at have den med rundt så er det kun rundt regnet 1 gang hver anden måned jeg tager den med på en flyvetur og der vil jeg alligevel have en del bagage med så om jeg skal slæbe 25 eller 27 kg med betyder ikke noget i det store billede. Derudover kan der selvfølgelig være en gang imellem hvor jeg tager den med på en weekendtur e.lign. men det vil være forholdsvis sjældent det sker. Det er i hvertfald sjældent med min nuværende bærbare så forventer det samme med den nye. Derfor vil omkring 17" være det mest optimale for mig.


    Batteritiden er heller ikke det store problem. Vil man have en bærbar til spil vil batteritiden være dårlig lige meget hvad. Den vil praktisk taget altid være tilsluttet strømnettet ved brug. Det har fungeret fint med min nuværende så det regner jeg også med vil fungere fremover.


    Hvad mener du med touch-knapperne. Er det touchpad'en og højre/venstre tast? Det er ikke noget problem da jeg altid bruger mus. Bryder mig ikke om touchpad generelt.


    Med hensyn til tilslutningsmuligheder så ved jeg ikke helt hvad det er du tænker på jeg evt. kunne komme til at mangle. Det kunne selvfølgelig være rart med flere USB-porte, men det er jo rimelig gennemgående ved alle bærbare, og hvis det bliver et problem må jeg bare bruge en USB-hub.


    1920x1080 opløsning tror jeg vil være passende på en 17" bærbar. Min nuværende har 1400x1050 hvilket er en 15" (Zepto 4200). Det passer mig fint og DPI vil jeg tro vil være nogenlunde det samme på en 17" widescreen med 1920x1080.


    Valget af G73 er blandt andet gjort ud fra test på laptopworld.dk samt hvad jeg ellers har kunnet finde på nettet (blandt andet Youtube). Jeg ønsker ikke nødvendigvis det kraftigste, men mere den maskine hvor jeg mener jeg får mest power for pengene uden at gå for meget på kompromis med byggekvaliteten og det synes jeg G73 (ud fra hvad jeg har læst og set) lever rigtig godt op til.


    Jeg vil helst holde mig under 12.000 kr.
    Jeg har prøvet at konfigurere den XNB (15,4" maskinen) så den så vidt muligt svarer til G73 og så ender prisen på omkring 15.000 kr. og den vil stadig have et svagere grafikkort samt 15,4" hvor jeg vil foretrække 17,x". Jeg kender ikke til XNB og det kan da være de bygger nogle rigtig solide maskiner, men jeg synes det er for meget at betale for det.


    Vision-computeren kunne være interessant hvis der havde været et kraftigere grafikkort i. Den har ganske vist bluray, men det er ikke lige umiddelbart noget jeg vil komme til at mangle.


    MSI'en kunne være interessant da det er en ret kraftig computer til prisen og jeg har da også kigget på diverse MSI computere med enten HD 5870 eller GTX 460M grafikkort.


    Dine 2 vildeste bliver for dyre for mig.


    Anders



    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Du skal IKKE vælge en laptop med henblik på spil. En laptop er og bliver aldrig en spille maskine
    Mht til porte, så mener jeg netop USB porte, eSATA osv. Jam du kan altid smide en HUB på, og man kan altid gøre det ene eller det andet, men hvorfor ikke findeen maskine der passer til dig fra starten


    Det er som du ikke helt vil lytte, og hele tiden finder løsninger på de problemer, som jeg fortæller dig du vil komme ud for :-)
    Hvis du er besluttet på G serien fra Asus, så køb den da :-)


    Husk kraftige spec vil skabe markant varme i en laptop, og dermed mega larm fra radial blæserne. Her til skal du forvente batteritider på omkring en time



  • Nu står jeg jo i en situation (grundet mit arbejde) hvor jeg VIL have en bærbar og den skal også kunne trække spil. Jeg ved godt at der altid vil være begrænsninger i forhold til en stationær, men det er jo hvad jeg må leve med og forholde mig til.


    Udover USB-porte så kan jeg ikke rigtig se hvad det er jeg evt. kunne komme til at mangle. eSATA bruger jeg ikke. Mit bud har i alt 4 USB-porte (hvoraf den ene er USB 3.0) og jeg vil mene at det er rimelig standard med 3-4 USB-porte. Desuden går jeg ærlig talt hellere på kompromis med antallet af USB-porte da det kan løses uden problemer, HVIS behovet opstår.


    Bare fordi jeg ikke vælger en af de bærbare du har fundet betyder det ikke at jeg ikke lytter. Jeg argumenterer jo netop ved hver enkelt af dine forslag, hvorfor jeg IKKE mener de passer til mig og at den jeg selv har fundet passer bedre.


    Faktisk har jeg fornemmelsen af at du ikke rigtig lytter, da jeg netop har gjort det klart at med måden jeg bruger min bærbare på, så er det ikke et handicap med 17" skærm og kort batteritid. Alligevel vælger du at fokusere på dette.


    Selvfølgelig vil en kraftigere maskine per definition skabe mere varme og larme mere, men G73 er netop blevet rost i diverse tests for at være exceptionel til at køle samtidig med at den larmer lidt mindre end lignende bærbare i samme klasse så her er det igen G73 der er et skridt foran.


    Jeg skriver for øvrigt i allerførste indlæg at jeg mener at have fundet den rette, og tråden er jo netop lavet for at finde ud af om jeg evt. har overset noget eller om der er andre modeller der kunne have været bedre.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Jeg forsøger bare at give dig mine erfaringer, som må siges at være ret kompetente på dette område


    Bare husk at tage G73JH og ikke A1 udgaven.


    Mine DYRE forslag var ikke seriøst, men et bud på "Gamer" laptops.


    LÆS evt:


    http://forum.notebookreview.co…-g73jw-owners-lounge.html

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Hvad endte denne tråd med


    Den er ikke rigtig endt med noget endnu. Som jeg skriver i starten af tråden er det i begyndelsen af det nye år jeg skal købe bærbar og indtil videre er det rykket til ca. midten af januar tidligst da jeg først kommer til Danmark den 13. januar. Jeg var måske lidt tidligt ude, men eftersom jeg på det tidspunkt regnede med at være hjemme den 6. januar og der var jul og nytår hvor der nok ikke skete så meget så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne høre hvad folk havde af input.


    Det er dog stadig den Asus jeg linkede til i første indlæg som er spidskandidaten. Den skulle efter sigende komme til Danmark omkring midten af januar så hvis det bliver udsat for meget så kan der måske blive tale om noget andet.


    Når jeg kigger mig lidt omkring koncentrerer jeg mig mest om Asus og MSI med enten NVidia GTX 460M eller ATI HD 5870, men det er jo selvfølgelig også et spørgsmål om hvad der kommer af eventuelle ændringer frem til januar.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Jeg kan da spørge Asus for dig efter Nytår?
    Bare hav i mente, at de bliver sindsygt varme med støj til følge!


    Vi får også de nye maskiner til test på sitet

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Jeg kan da spørge Asus for dig efter Nytår?
    Bare hav i mente, at de bliver sindsygt varme med støj til følge!


    Vi får også de nye maskiner til test på sitet


    Efter hvad jeg læser og ser i diverse tests så er ASUS G73 exceptionel til at holde temperaturen nede og i jeres test på laptopworld.dk nævner I, så vidt jeg kan se, ikke noget om at de bliver meget varme (med mindre jeg har misset det). I nævner noget omkring støj, men det lyder ikke til at være noget særligt problem.


    Men ihvertfald blev det Asus G73 købt hos ComputerSalg. Jeg fik den oven i købet næsten 1.000 kr. billigere end deres nuværende pris.
    Den ligger og venter på mig nu til jeg kommer hjem omkring den 13. januar så jeg har endnu ikke haft fingrene på den.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------