Ny pc, er det de rigtige stumper?

  • Hej


    Jeg skal bygge ny pc, jeg har fundet en række stumper som jeg havde tænkt mig at sætte i den.


    Er der nogen der vil fortælle mig om det er helt hen i vejret, eller om det er ok, om jeg etv skulle skifte nogle af dem ud?


    jeg syntes selv at det passer meget godt sammen, men tager gladeligt imod råd, hvis der er noget der ikke passer ind.




    Bundkort: Asus P7H55 ddr3 s-1156


    Cpu: i5 760 2,8Ghz 8Mb


    Gpu: XFX ATI HD 5870 1GB


    Ram: 3X2 GB 2000mhz kingston h2o


    HD: raid 2X 500GB Western Digital 7200rpm 16MB sata2


    Med venlig hilsen


    Lars J.

  • Det der springer mest i øjnene er de RAM du har valgt, du KAN godt bruge 3 ram sticks, men da den processor du har ikke understøtter triple channel, kan du lige så godt købe et 2x2GB ram sæt, desuden får du ikke noget ud af de RAM med mindre du overclocker.


    Nu skriver du ikke hvilken type RAID du har tænkt dig at benytte, men hvis du mener RAID 0, skulle du måske i stedet se på at købe dig en billig SSD og så købe en minimum 1TB disk til lagring, det er selvfølgelig dyrere, men det er efter min mening fjollet at købe diske mindre end 1TB (pga pris per GB).


    Det kunne måske være en ide at købe et billigere grafikkort og så bruge pengene andre steder (SSD primært), eksempel på dette kunne være gtx 460, radeon 6850/6870 osv., grafikkortet er jo næsten den komponent der er nemmest at skifte senere hen hvis der er behov for mere kraft der.


    Derudover bør du være klar over at Intel rimeligt snart(første kvartal 2011 så vidt jeg ved) kommer med en erstatning for den platform (mobo+cpu), du har tænkt dig at købe, så det er måske en god ide at vente helt generelt.


    For at opsummere, her er hvad jeg ville gøre:


    Vent hvis muligt, ellers:
    Køb standard 2x2 PC3-10666 RAM hvis der ikke skal OCes
    Købe billigere grafikkort
    Købe hurtig 1TB disk og eventuelt en SSD (til OS + de vigtigste applikationer) eller alternativt købe større SSD og 2TB disk (som ofte er langsomme) til laggring.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Du skal i hvert fald have fat i dual channel ram når du kører med socket 1156 så du skal vælge nogle ram som fx Kingston HyperX 1600 MHz i stedet.


    Hvad angår grafikkortet ville jeg overveje det nye GTX 570, det koster dog ~2700 imodsætning til dit 5870 til omkring ~2200.


    Jeg ville så nok også vente til januar for at se hvordan sandybridge kommer til at præstere da den jo skal erstatte 1156, så hvis du kan vente den ekstra måned ville jeg mene det var det værd.


    Med hensyn til HD kunne du jo også vælge at smække en SSD i til dit OS hvis du kan finde plads til det i budgettet men ellers skulle de to hardiske du har valgt vel virke fint nok.


    Og hvad har du tænkt dig med hensyn til PSU og køling af CPU?

  • jeg havde tænkt mig at køre vandkølening. jeg har pumpe, beholder, køler og div. kølehoveder fra den "gamle" pc.


    Det var bla. derfor valget faldt på kingston h2o. samt jeg troede at jo flere hz jo bedre.


    Kingston 2X2Gb vandkølet ram.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4268562



    PSU'en er en chill fra den gamle på 800w



    Ang. Raid, så ville jeg køre raid 0


    så den blev så hurtig som mulig, og bruge den til styresystemet og spil.



    samt at jeg har en gl. 1TB som jeg ville lægge i til div. film og andet.


    og at vente på nye stumper.. det syntes jeg altid man gør. nyt i dag. gammelt i morgen.


    selv om jeg venter en måned på den nye der. så kommer der jo nok en endnu nyere og endnu hurtigere om 2 måneder. Desværre syntes jeg også at når noget lige er kommet på markedet så er prisen også derefter. når det er helt nyt og smart så koster det.


    med venlig hilsen


    Lars J.

  • Hej igen


    Citat:
    Du skal i hvert fald have fat i dual channel ram når du kører med socket 1156 så du skal vælge nogle ram som fx Kingston HyperX 1600 MHz i stedet.



    Jeg kan altså ikke se nogen steder om de kører med dual channel eller ej. er der en hemmelig betegnelse et sted.


    er det ikke bundkortet der afgører om man kan køre dual channel??


    Med venlig hilsen


    Lars T J.


  • Bingo :) De fleste ældre bundkort kørte med single channel RAM, LGA1366 kører med triple channel RAM :)
    Du skal bare kigge på antallet af Dimm-slots og så dele med 2, så ved du hvor mange channels du har :)

  • Fair nok.


    og mange tak for alle råd.


    Nu har jeg næsten bestilt alle stumperne.


    men når det kom mer til bundkort, faldt valget på et asus. P7P55


    Det fandt jeg så kun 7 forskellige slags.
    og ASUS'es hjemmeside gav mig ikke meget info.


    er der nogen der kan sige mig de store forskelle på div. kort? de hedder noget forskelligt alle sammen. hvad betyder de forkortelser bag på.


    M = micro Atx så langt så godt.


    E måske = usb 3,0


    P7P55 D


    P7P55 D-E


    P7P55 L X


    P7P55D Pro


    P7P55 W S


    samt et par andre, og de sætter selvfølgelig flere af dem sammen.


    Mvh Lars Jørgensen.