Intel eller AMD CPU - indledende øvelser til byg selv

  • Hej folkens


    Jeg er i den heldige situation at jeg er blevet færdig uddannet og har fået job. Det betyder at jeg ikke længere skal slæbe rundt på en bærbar hele dagen og at jeg har lidt penge at smide efter en ny stationær spille maskine.. JUBIIIII!!!!!


    Nu er det ved at være nogle år siden jeg sidst samlede en maskine selv (dengang var det pentium 3-4 stykker eller AMD XP +3XXX og AGP Grafikkort), så jeg er lidt rusten mht. specs. - i det hele taget ved jeg ikke rigtig længere hvad det er de unge vil ha'?


    Jeg smider derfor den her post med mine overvejelser indtil nu og et par spørgsmål. Så kunne det være rart at høre nogle af jer erfarne selvbyggere komme med et par kommentarer.


    Jeg har forelsket mig i et silverstone kabinet til mikro-atx. Der er fint plads til et "rigtig" grafikkort, men der er hermed sat en grænse for bundkorts størrelse.


    Jeg havde tænkt at købe et 6870 GPU kort. Det jeg har kig på er et ASUS da det er et mærke jeg kender og det er billigt, men jeg er åben for forslag. Er der her nogle mærker der er bedre at gå efter end andre?


    Mht. til processor og bundkort, er jeg lidt på herrens mark. Jeg har ladet mig fortæller at når det drejer sig om spil er det vigtigere at have mange Hz, fremfor mange processorer. Dvs over 3.0GHz, er det rigtig eller er jeg blevet vildledt?


    De fleste kender jo Intels i3, i5, i7 serier og jeg har da også fundet en i5 med lige godt 3GHz til omkring 1200kr. Dog synes jeg det virker en smule pebret når man kan få en AMD X4 med lige så mange Hz og 4 kerner til omkring 800-900kr. Hvorfor denne prisforskel? Performer intel så meget bedre?


    Ligeledes er bundkort med 1156 socket, rimelig pricey hvor et med AM3 socket igen er noget billigere. Igen er der nogen performance mæssig forskel?


    Den eneste fordel jeg umiddelbart kan se er at man med Intel kan få cpu og bundkort fra samme producent. Min logik siger mig at det må køre rimelig godt sammen?!


    Hvis jeg skal have AMD processor, hvilket mikro-atx bundkort vil I så anbefale? Mærke?


    Håber ikke jeg kedede jer alt for meget og tak fordi i læste mit indlæg... Now let the commenting commence!

  • Jeg ville vælge et 890GX chipsæt, da det er det ypperste du kan få i matx til am3.


    Evt. dette fra MSI
    Af bundkort kan du roligt tage fra alle de store mærker som Asus, MSI, Gigabyte eller et budgetkort fra Asrock (laves af Asus).


    Du kan ikke sammenligne mhz lige over på to forskelligt producerede chips som Intel vs AMD.
    Her er der så meget mere end mhz der spiller ind. Intels chips er langt mere effektive pr. mhz grundet meget mere moden teknologi.
    Som du selv er inde på er der også stor prisforskel og jeg mener personligt at man får mest for pengene med LGA1156 eller AM3.


    Til LGA1156 ville jeg gå efter i5 760 eller en i7 860
    Hvad angår AM3, så er en 1090T eller 1075T (x6) rigtigt gode cpuer til en rigtig god pris/performance. AMD kan det der med at prissætte favorabelt, men det er de også nødt til, da det er det ENESTE de kan få fodfæste ved.


    Man kan også lave en kompakt gamer med en Phenom 965 og solid køler som H50/H70 og så lege med OC og få den til at rende lidt ekstra - Intels i5/i7 kan dog også nå højere hastigheder ved OC og kan køre stabilt ved højere temperaturer end AMDs Phenom serier. Det skal man også tage med i sine overvejelser, og enhver gamer eller pcentusiast bør gøre OC til en del af sine overvejelser.


    Det er som du selv er inde på ikke kun cpuerne, men også bundkortene, der er billigere. Derfor bringes den totale pris også yderligere under.


    Du kan evt. tage et kig i denne tidligere tråd, hvor der diskuteres AMD, Intel og Nvidia - pris kontra ydelse.


    Du skal ikke tænke så meget på at købe fra samme producent. Det eneste du skal tænke på at et vælge det rigtige bundkort, hvis du vil køre SLI/Crossfire - ellers har mærker/producenter meget lidt at sige.


    Håber det gav mening og ikke blev for meget af en smøre :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Den eneste fordel jeg umiddelbart kan se er at man med Intel kan få cpu og bundkort fra samme producent


    det er nu det samme hos AMD,men du mangler også at gi os et budget..
    Uden at gå i nogen dybere diskussion vil jeg anbefale intel hvis vi snakker high/mid end,hvor begge mærker kommer i spil i mid/low end.En go tommelfingerregel er stadig at se hvor mgete en cpu kerne kan lave pr mhz og holde det op mod strømforbruget,så vil anbefale dig at læse en bunke tests fra forskellige sider,finde ud af hvilken skærm(opløsning) du vil køre med,og et budget ;)
    personlig ville jeg gå efter sandy bridge platformen som kommer i starten af 11,det blir ikke revolutionært,men imo værd at vente på lige nu.
    http://www.anandtech.com/show/…eview-three-wins-in-a-row

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af madz


    det er nu det samme hos AMD,men du mangler også at gi os et budget..
    Uden at gå i nogen dybere diskussion vil jeg anbefale intel hvis vi snakker high/mid end,hvor begge mærker kommer i spil i mid/low end.En go tommelfingerregel er stadig at se hvor mgete en cpu kerne kan lave pr mhz og holde det op mod strømforbruget,så vil anbefale dig at læse en bunke tests fra forskellige sider,finde ud af hvilken skærm(opløsning) du vil køre med,og et budget ;)
    personlig ville jeg gå efter sandy bridge platformen som kommer i starten af 11,det blir ikke revolutionært,men imo værd at vente på lige nu.
    http://www.anandtech.com/show/…eview-three-wins-in-a-row


    Nu mangler vi altså lige IRL tests af Sandy bridge, før vi overhovedet kan sige om den kommer til at høre hjemme i andet end en DVD afspiller :crazyeyes:


    Trådstarter vil have en stationær spillemaskine, så er LGA1366 ligesom udelukket, for du får ikke andet en en fis i en hornlygte for den ekstra båndbredde og de ekstra penge, som du har lige smidt ud af vinduet ved at vælge den sokkel til at spille på fremfor LGA 1156, rent spillemæssigt.


    Sætter du så en 6 kerners AMD maskine op imod Intels LGA 1156 4 kerner, så ruller de sådan selv ligeop lige indtil du begynder at OC begge platforme til ekstremer, så render Intel fra AMD, ellers ikke, så er den skid osse slået, dog kan AMD's gå højere i de helt store ekstremer over de 6.5Ghz, men det er ikke for almindelige spillere.


    Så fakta er jo, at du altid har fået mere for dine penge rent kroner og ører mæssigt ved at vælge en AMD platform og det holder stadigvæk vand. Høj ydelse for en fin pris har aldrig været vand på Intels mølle og bliver det heller aldrig, derved har de alt for stor en del at markedet, de kan tillade sig den høje pris, det kan AMD ikke og har aldrig kunnet det på CPU markedet.
    Tager du så over i købet AMD 1090T, 1100T( den nye), som er BE udgaver med ulåst multiplier, så bliver fordelen da så meget større, når vi snakker OC, så bliver det altså ikke nemmere at hive den lille fordel ud, som Intel har ved en mere effektiv oplygning af CPU core end AMD har på deres aldrende K10.


    Intels CPU'er på både sokkel LGA 1366/1156 er mere effektive clock for clock end AMD er med deres K10 opbygning, sådan er det. Sæt du dig et budget og du kan sagtens få en rigtig fin maskine, som du vil blive glad for i flere år, for en fornuftig penge. Den kommer ikke til at sætte verdensrekorder, det skal den jo heller ikke, vel ?, den skal spilles på. Udviklingen både i sofeware og spil verdenen går stille og roligt hen imod at kunne udnytte alle de kerner, som vi har til rådighed idag, så kan Intel slet ikke være med uanset hvor meget mere effektive deres opbygning er, fordi deres prissætning af deres 6 kerner er jo helt gået igennem loftet og koster spidsen af en jetjager, mens AMD's alternativ ikke koster mere end en middelmådig 4 kerners Intel til sokkel LGA 1156.


    Det er altså fakta.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Først... tak for svarene folkens, det giver lidt inspiration.



    Quote

    det er nu det samme hos AMD,men du mangler også at gi os et budget..


    Jeg troede ikke AMD lavede bundkort - jeg har ikke kunne finde det inde på deres hjemmeside i hvert fald. Masser af chipsets, men ingen bundkort. Vil du evt. smide et link, for det er nok bare mig der er en klovn?


    Mht. budget, så regner jeg med 8000-9000kr - for dette beløb skal der også købes skærm, tastatur, mus ect.


    Jeg har et par uddybende spørgsmål. Mht. kerner - udnytter spil mere end én kerne? Jeg troede ikke det foregik parallelt.


    Ingen tak for de gode inputs...


    /Handberg

  • Quote

    Jeg troede ikke AMD lavede bundkort


    Det laver chipsættet til bundkort, det er det vi mener, når vi siger AMD bundkort. AMDs chip bruger producenter som Asus, DFI eller Gigabyte.


    Quote

    Jeg har et par uddybende spørgsmål. Mht. kerner - udnytter spil mere end én kerne? Jeg troede ikke det foregik parallelt.


    De fleste spil i dag udnytter mere end en kerne. Det kommer an på hvor gode spildesignerne er til at kode deres spil. Tit giver patches til spillene også forbedringer i dette hensende. Spil som WoW bliver mere og mere tilsigtet til at kunne udnytte både flere cpu'er og gpu'er.


    Det er forskelligt fra spil til spil hvor mange kerner man kan drage nytte af, men udviklingen går i retningen af flere kerner, da man simpelthen ikke kan udvikle enkeltkernede chips med samme ydelse.


    Det er billigere er smide to, tre eller otte mindre mhz-kanoner sammen end at lave en stor kanon, der måske risikerer at sprække.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Okay, tak for kommentarerne.


    Jeg har været ved at lege lidt på shg og her er de to sæt op som jeg overvejer:


    AMD version:


    MSI 890GXM-G65 (motherboard)
    Kingston 12GB 1600MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM Kitx6
    2 x Western Digital 500 GB harddisk
    Sapphire Radeon HD 6870 (1 GB)
    AMD Phenom II X6 1090T 6-Core TurboBoost (3.2Ghz)


    total 6.634kr


    Intel Version:


    Intel DP55SB (motherboard)
    Intel Core i5 650 (3.2Ghz)
    2 x Western Digital 500 GB harddisk
    Kingston 12GB 1600MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM Kitx6
    Sapphire Radeon HD 6870 (1 GB)

    total 6.582,00kr.



    Hvilket setup?
    Hvilket chipset er i øvrigt smart at gå efter hos intel?

  • Af de to ville jeg klart tage AMD-setupet. Hvis det skal være en fair sammenligning, skal du smide en i5 750 eller 760 i den. For den har kun 4mb cache den 650.


    Du får mest for dine penge med en 890FX/1090T. Kan ikke lige se om de ram, du har valgt, er dual channel. Det skal du huske, at de skal være.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Han kan ihvertfald ikke køre med 12 GB ram til AMD'en, det skal være 4 - 8 eller 16 GB.


    Der er sikkert noget jeg har overset, men hvorfor er 12Gb ram et problem?


    Quote

    vil mene du kan opnå væsentlig bedre ydelse med,4 el 8gb ram og en ssd disk,evt suppleret med en lager el ekstern,uden det blir ret meget dyrere.


    Mht. hdd, så regnede jeg med at de to diske skulle køre i Raid 0. (1Gb 600kr) Er performance så meget bedre for SSD at man kan forsvare at give 1600kr for 120Gb og dermed give afkald på nogle flere ram? I så fald hvilke diske skal man vælge?
    Jeg læste nemmerlig en artikel, da sagde at man skulle være ret omhyggelig med at vælge SSD diske, da nogle af dem performer dårligt. Hvis man holder sig til intel, kingston, ocz, ect. går man så helt galt?


    Quote

    Hvis det skal være en fair sammenligning, skal du smide en i5 750 eller 760 i den. For den har kun 4mb cache den 650.

    - Det kommer vel an på hvad du sammenligner? Mit sammenligning grundlag er pris (bundkort+cpu).

  • Quote

    Der er sikkert noget jeg har overset, men hvorfor er 12Gb ram et problem?


    intet problem,med 2x4 + 2x2gb blokke,men med mindre du er pro photoshopper vil du ikke kunne udnytte det.Jeg ville gå efter 2x4bg gode ram,så er du stadig sikret et godt stykke fremad.3-4gb er stadig rigeligt til det meste.


    Quote

    Mht. hdd, så regnede jeg med at de to diske skulle køre i Raid 0. (1Gb 600kr) Er performance så meget bedre for SSD at man kan forsvare at give 1600kr for 120Gb og dermed give afkald på nogle flere ram?


    ja:http://www.xbitlabs.com/articl…e/display/ssd-vs-8gb.html


    Quote

    I så fald hvilke diske skal man vælge? Jeg læste nemmerlig en artikel, da sagde at man skulle være ret omhyggelig med at vælge SSD diske, da nogle af dem performer dårligt. Hvis man holder sig til intel, kingston, ocz, ect. går man så helt galt?


    en corsair force el ocz vertex 2,de er stort set identiske(afspejler prisen også)en anden spændende pt er crucials c300,men allround når den ikke førnævnte.


    Quote

    Det kommer vel an på hvad du sammenligner? Mit sammenligning grundlag er pris (bundkort+cpu).


    jo,men priserne er meget lig,med væsentlig bedre performance fra 7xx serien.

  • Quote

    intet problem,med 2x4 + 2x2gb blokke,men med mindre du er pro photoshopper vil du ikke kunne udnytte det.


    Ahh, så det er fordi de skal køre som dual channel eller hva? Det er som sagt mange år siden jeg sidst samlede en pc'er og dengang kunne det ikke svare sig. Da var det bedre at have 4Gb end 2*2 i dual, hvis du forstår. Denne wikipedia artikel siger lidt det samme. Nu ved jeg godt wiki ikke altid er sandheden, men har det ændret sig siden dengang? Eller er det pga. bundkortet og at der normalt måske kun er 2 mem banks? Oder was?


    Men du har nok ret i det med at jeg ikke kan udnytte 12Gb når jeg bare skal spille. Det er måske nok et udemærket sted at spare 500-600kr, der kunne bruges bedre andetsteds.


    Quote

    - FED artikel! Men der mangler en sammenligning mellem SSD og 2x 7200rpm hdd i raid config. Den kunne jeg godt tænke mig at se. Men det er da helt sikkert at det bedre kan betale sig at smide mere efter en god HDD end de ekstra RAM.



    Igen, mange tak for jeres tålmodighed. Det er sgu fedt at en old-noob kan komme herind omkring og få lidt rådgivning!

  • Quote

    - FED artikel! Men der mangler en sammenligning mellem SSD og 2x 7200rpm hdd i raid config. Den kunne jeg godt tænke mig at se. Men det er da helt sikkert at det bedre kan betale sig at smide mere efter en god HDD end de ekstra RAM.


    Ja,men raid gir ikke den overlegne svartid som ssd ;)


    Men igen,jeg havde ventet på den sandy bridge platform,der er mindre end 1 måned til du kan købe den.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af madz


    Ja,men raid gir ikke den overlegne svartid som ssd ;)


    Men igen,jeg havde ventet på den sandy bridge platform,der er mindre end 1 måned til du kan købe den.


    5. Januar ifl. Tweak :)

  • Quote

    Men igen,jeg havde ventet på den sandy bridge platform,der er mindre end 1 måned til du kan købe den.


    Ja, det kan godt være at der er noget ide i det. Jeg kunne jo nøjes med skærm, tastatur, mus, kvm og måske kabinet i januar og så fylde hardware på i februar. Deadline er først marts - dragonage 2 :D


    Det gør jo heller ikke helt så ondt at betale 2x5k end 8k på engang - mere grej til mig... mindre tøj til kæresten - win-win :T

  • Så er Sandy bridges her! Og umiddelbart tror jeg det var godt jeg ventede, især når man ser på denne anmeldelse - [URL]http://www.anandtech.com[/URL]


    I5 2500K kan fås for den ringe sum af 1700kr ved shg..... NAJS! og den ligger rigtig lunt ifølge ovenstående artikel.



    Mit bud på en ny spand er derfor:


    Intel Core i5 2500K Sandy Bridge
    ASUS P8P67-M PRO Sandy Bridge
    Corsair 8GB DDR3 1333Mhz (2x4GB) XMS3
    ASUS EAH6870 2DI2S 1GD5 (1 GB)
    OCZ 120GB SSD Vertex 2 Series
    Western Digital 500 GB harddisk


    Hvad siger I?


  • Jeg havde valgt en Corsair SSD, men det er jo bare præferencer :)
    Du går måske lidt overkill på 8GB RAM? Men jeg kender ikke dit forbrug. I mange tilfælde er 4GB rigeligt.
    Godkendt her fra, du giver den bare gas!


  • Et rigtig fint valg af dele og dele hele, nu mangler du jo så en skærm og mus mv korrekt ?
    Jeg går udfra det er denne SSD du har valgt: link


    Jeg fik faktisk lige samlet denne sag igår:
    AMD Phenom II X6 1100T
    ASUS Crosshair IV Extreme
    ASUS Radeon HD6970
    Corsair Force F60
    Corsair Force F120
    Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz CL8 (8GB)
    Corsair AX750W
    Corsair H70
    Corsair 600T


    Billede


  • Det skal nok køre,men lige et par ting,hvad med kabinet og strømforsyning ?
    Ang delene havde jeg taget nogle 1600 cas 9 ram og kørt dem 1333 cas 7,lidt bedre ydelse til stort set samme pris.Hvis du har tanker på xfire (2xgfx) på et tidspunkt bør du vælge et mb med bedre layout,du vil ha 2 frie slots mellem pci-e 16 slottene,det andet kan nemt gi varme problemer ;)