Intel eller AMD CPU - indledende øvelser til byg selv

  • Hej folkens


    Jeg er i den heldige situation at jeg er blevet færdig uddannet og har fået job. Det betyder at jeg ikke længere skal slæbe rundt på en bærbar hele dagen og at jeg har lidt penge at smide efter en ny stationær spille maskine.. JUBIIIII!!!!!


    Nu er det ved at være nogle år siden jeg sidst samlede en maskine selv (dengang var det pentium 3-4 stykker eller AMD XP +3XXX og AGP Grafikkort), så jeg er lidt rusten mht. specs. - i det hele taget ved jeg ikke rigtig længere hvad det er de unge vil ha'?


    Jeg smider derfor den her post med mine overvejelser indtil nu og et par spørgsmål. Så kunne det være rart at høre nogle af jer erfarne selvbyggere komme med et par kommentarer.


    Jeg har forelsket mig i et silverstone kabinet til mikro-atx. Der er fint plads til et "rigtig" grafikkort, men der er hermed sat en grænse for bundkorts størrelse.


    Jeg havde tænkt at købe et 6870 GPU kort. Det jeg har kig på er et ASUS da det er et mærke jeg kender og det er billigt, men jeg er åben for forslag. Er der her nogle mærker der er bedre at gå efter end andre?


    Mht. til processor og bundkort, er jeg lidt på herrens mark. Jeg har ladet mig fortæller at når det drejer sig om spil er det vigtigere at have mange Hz, fremfor mange processorer. Dvs over 3.0GHz, er det rigtig eller er jeg blevet vildledt?


    De fleste kender jo Intels i3, i5, i7 serier og jeg har da også fundet en i5 med lige godt 3GHz til omkring 1200kr. Dog synes jeg det virker en smule pebret når man kan få en AMD X4 med lige så mange Hz og 4 kerner til omkring 800-900kr. Hvorfor denne prisforskel? Performer intel så meget bedre?


    Ligeledes er bundkort med 1156 socket, rimelig pricey hvor et med AM3 socket igen er noget billigere. Igen er der nogen performance mæssig forskel?