HDD er utrolig langsom

  • Hejsa Tweak.


    Jeg kunne godt bruge noget hjælp.


    Jeg har netop købt en ny harddisk på 1,5 TB og bruger derfor nogle gamle 250 GB som noget ekstra lager og backup. Det eneste problem er at den ene harddisk er UTROLIG langsom når man skal kopiere ting fra den.


    Jeg har prøvet at kopiere filer fra en harddisk eller USB drev til den og det kører med en 50-75 MB/sek. Men hvis jeg skal åbne en fil eller kopiere fra disken til en anden destination så er vi nede og snakke 3-10 MB/ sek.


    Det er en SATA 250GB Western Digital og jeg har ingen idé hvorfor den pludselig er blevet sådan? Kan den være defekt eller sådan noget? Det er nemlig noget der pludselig er sket. Det undrer mig bare over at det kun er når jeg læser fra den at den er så langsom.

  • Det problem du har kan sagtens være pga. harddisken ikke har det så godt.


    Hvis du vil teste harddisken kan du prøve med WDs diagnosticerings software (findes på deres hjemmeside), jeg vil anbefale dig at bruge WDs software i stedet for noget andet, da WD må kende deres egne diske bedst selv.


    Alternativer, kunne være et løst/dårligt SATA kabel, PSU problemer, driver problemer, BIOS problemer osv. men jeg tror ikke jeg kan sætte fingeren på en af dem specifikt (eller andre for den sags skyld, som altid kan der være mange årsager til det problem du har).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Nu har jeg så testet og den siger at harddisken er i orden..


    Men jeg har søgt rundt omkring og kan se at nogle folk der har haft dette problem har set at deres harddisk er sat til at køre PIO istedet.


    Har fundet ud af det :-)


    Måtte geninstallere controlleren og så genstarte :-) Ved dog ikke hvorfor den var sat til at køre PIO istedet for Ultra DMA?

  • prøv at kør atto disk benchmark giver dig hurtigt et billede af hvordan den klare tingene den fortæller dig hvad write/read er. prøv evt at flytte den til en anden sata stik på bundkortet..

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af basseger
    prøv at kør atto disk benchmark giver dig hurtigt et billede af hvordan den klare tingene den fortæller dig hvad write/read er. prøv evt at flytte den til en anden sata stik på bundkortet..


    Som posten ovenover dig beskriver, så har OP fået løst problemet :$

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.