To SSD or not to SSD

  • Yellow
    Nu skal jeg samle en lille sød gamer pc til foråret og har derfor fulgt ivrigt med i samleprojekter her på tweak :rules:
    Nu kommer det store spørgsmål så: To SSD or not to SSD
    Jeg kan se, at der efterhånden er nogen stykker, der bruger SSD disks. Men hvad er fordelene og hvad er ulempen ved ikke at bruge SSD?

  • Kig i en af de 100 andre tråden hvor vi har snakket om lige det samme.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850


  • Hvad med til en game pc eller skal man køre med to diske, altså en HDD til spil og en SSD til windows?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ra66it


    Hvad med til en game pc eller skal man køre med to diske, altså en HDD til spil og en SSD til windows?


    Det er der ingen fordel i. Køb en SSD til Windows/programmer/spil og en HDD til lager. Jeg vil selv have en SSD mere snart, da 80Gb ikke er nok til spil og Windows til mit brug.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • En SSD giver dig ekstremt gode opstartstider, men ingen direkte performancemæssig fordel i din spiloplevelse.


    Jeg anbefaler at du nøjes med at købe en SSD disk der kan omfatte dit OS og de mest vitale programmer i dit system. (såfremt budgettet er stramt) personligt har jeg alle mine ting på SSD bortset fra film og billeder som jeg ikke bruger pt. Disse ligger på en NAS.

  • engang ssd altid ssd. utrolig hurtig i opstart, også bare generelt nåt man klikker rundt efter min mening,,,den larmer ikke. giver ikke lige så meget varme, den fylder ikke så meget, er utrolig hurtig,,,

  • som Maverick siger, hurtig, minimalt strømforbrug, lydløs


    Det eneste som kan tale imod er prisen :)
    Men når du først er gået SSD går du ikke fra det igen - ligesom air condition i en bil, det bliver også et must


    Venlig hilsen


    jaNz

    "Hvis man ikke skal springe over hvor gæret er lavest, hvor fanden skal man så?!"

  • Så konklusionen er altså at det er ret så risikabelt ;)


    Må lige se, hvordan det hele ser ud når jeg skal til at købe ind, men umiddelbart tror jeg at jeg går med i SSD sekten.


    Mange tak for svarene!


    I øvrigt lige et hurtigt ekstra spørgsmål - hvad betyder det at køre to SSD i raid? så vidt jeg har forstået betyder raid at de kører kopi af hinanden, men læste andetsteds at man udvidede pladsen?

  • jeg siger dig hvis ikke du vælger en ssd når du skal lave den nye pc fortryder du. gjorde selv det samme og købte en wd raptor 1 måned efter købte jeg en intel x25m 80GB og damn jeg fortryder overhovedt ikke. overvejer selv at købe en mere og smide i raid. gav 1500kr for den men det er alle pengene værd. og 80GB er længe rigeligt til windows og programmer og måske lidt spil også.

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1