Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 26. januar 2004, 17:11

jeg har lige fået et logitech z-640 sorround system gennem døren :D

Men jeg har et lille problem... det er det orange og blå stik.. det blå.. har jeg stukket i den sorte port på mit bundkort.. som siges at have 6kanals lyd.. men den orange hvor skal den hen?? og er det rigtigt med den blå??

de to bageste sattelithøjtalere spiller godt nok lyd.. men dog meget lavt... er dette rigtigt at de skal det?? eller er det et produkt at mit første problem??

2

mandag, 26. januar 2004, 17:32

jeg kender ikke lige dit bundkort
men kig i din manual
der skal måske stilles på en jumper

Packard Bell blærebar, 1,8 dual core . Acer one netbook , begge 2 XP Home

3

mandag, 26. januar 2004, 18:01

Hvis du benytter onboard lyd skal du næsten sikkert have fat i et digitalt kabel.

Hvis dette er tilfældet skal der kun gå en ledning fra computer til hva der nu fordeler lyden... sikkert sub.

Hvis det ikke er tilfældet kræves det jo at du har en udgang til hver enkelt højtaler på dit bundkort.

_WHAT_

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

4

mandag, 26. januar 2004, 18:30

hmm - det må så være centeren!! Men det er ikke flere ind/udgange på den end dem i forvejen... en der går til Sub. som fordeleer til sattelitterne.. og så en grøn - blå - orange.... men hvilken af disse skal så være tilsluttet?? eller hvordan tilslutter ejg dette digitale kabel??

5

mandag, 26. januar 2004, 18:42

har du ikke det fulde navn på din bundkort???
Jeg kan ikke lige finde et, der hedder det samme som dit hos EPOX

edit: Her er manualen til det

Intel Core i5-750
ASUS p7p55d, 8gb corsair ddr3-1600
ASUS EAH6850
Adata 599 64GB SSD, WD Green 2TB, WD black 1TB

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "ostermark" (26.01.2004, 18:44)

6

mandag, 26. januar 2004, 18:52

så vidt jeg kan se, kan det slet ikke levere 5.1 kanals lyd, da der kun er stereo udgang på bundkortet...

Intel Core i5-750
ASUS p7p55d, 8gb corsair ddr3-1600
ASUS EAH6850
Adata 599 64GB SSD, WD Green 2TB, WD black 1TB

7

mandag, 26. januar 2004, 20:49

hmm... har ellers læst i et preview at det skulle være 5.1 / 6 kanals... i min manual står der: "built in ac97 audio - compliant with ac97 2.2 specification - 6 channel slot selectable dac output for multi-channel applications -- supports sigital spdif - supports 2 general I/O pins..."

hvordan det ellers skal tydes...

8

mandag, 26. januar 2004, 21:42

Ifølge din manual - side 5-3 og 5-4 - så skal du gøre dette: klik på knappen ved den blå og den orange/røde indg. under fanen speakers config. Så skulle der ved den blå stå rear speaker out center/subwoofer speakersout ved den orange/røde og så skal de selvf. også markere i 6 channels mode.
Prøvede at poste et billede-eksempel, men det virker vist ikke for tiden her i dette fora. Håber det hjalp dig på vej ;)
edit: Her er så billedet:

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "bentzin" (28.01.2004, 00:00)

9

mandag, 26. januar 2004, 21:49

Jeg ved ikke hvordan dit bundkort er lavet men jeg ved så meget om lyd at for at kører 5.1 så skal du enten have en udgang til bag, front, center, sub eller en digital udgang....

dvs 4 udgange
eller en digi ud gang.

Hvis du skal bruge digital udgang er der 2 muligheder optisk eller coax.

Et sådan kabel koster lidt penge men er altså et krav for at få denne type lyd.

10

mandag, 26. januar 2004, 22:06

Citeret

Originally posted by _WHAT_
Jeg ved ikke hvordan dit bundkort er lavet men jeg ved så meget om lyd at for at kører 5.1 så skal du enten have en udgang til bag, front, center, sub eller en digital udgang....

dvs 4 udgange
eller en digi ud gang.

Det er altså ikke rigtigt. På mit onboard har jeg kun 3 udgange og mit 5.1 højttalersæt yder fint. Det samme kan hans, hvis han gør som jeg beskrev i mit tidligere indlæg.

11

mandag, 26. januar 2004, 22:37

ja lol... typisk mig aldrig at kigge i manualer... føler mig noob når jeg gør det... :lame:

kigger ldit på det.. nu må jeg bare håbe at min mic. til mit headset stadig virker.. ellers går jeg amokka.. kan ikke spille cs uden den... :P :camp:

Tak for hjælpen :cheers:

12

tirsdag, 27. januar 2004, 00:42

Citeret

Originally posted by -Sandman-
ja lol... typisk mig aldrig at kigge i manualer... føler mig noob når jeg gør det... :lame:

kigger ldit på det.. nu må jeg bare håbe at min mic. til mit headset stadig virker.. ellers går jeg amokka.. kan ikke spille cs uden den... :P :camp:

Ved ikke rigtigt om du både kan ha' 6 højttalere og headset samtidig. Det har jeg nemlig problemer med. :( Overvejer at købe et nyt lydkort.

13

tirsdag, 27. januar 2004, 08:19

Hvis du skal have rigtig sorround lyd så kan det ikke lade sig gøre nej da der er nød til at være en kanal til alle højtalere.
Hvis det der deler ud til kanaler foreksempel er i sub skal der digikabel over i den ellers for den kun et stereo signal ud som den splitter og det er ikke rigtig sorround sound.

btw lige mit lyd system:

Aureon Sky lydkort med 5.1 DTS
Optisk kabel over i Denon 2803 7.1 kanal forstærker
Gale højtalere hele vejen rundt.

14

onsdag, 28. januar 2004, 00:04

Hva' så -Sandman- , fik du 5.1 lyd ud i alle dine speakers. ?( ;)

15

onsdag, 28. januar 2004, 00:09

Citeret

Originally posted by _WHAT_
Hvis du skal have rigtig sorround lyd så kan det ikke lade sig gøre nej da der er nød til at være en kanal til alle højtalere.
Hvis det der deler ud til kanaler foreksempel er i sub skal der digikabel over i den ellers for den kun et stereo signal ud som den splitter og det er ikke rigtig sorround sound.

btw lige mit lyd system:

Aureon Sky lydkort med 5.1 DTS
Optisk kabel over i Denon 2803 7.1 kanal forstærker
Gale højtalere hele vejen rundt.

Ja... Aureon kortet er guf :T
Det bedste køb jeg længe har lavet. :evil:

16

onsdag, 28. januar 2004, 07:22

Til What

Det KAN altså godt lade sig gøre!. 3 udgange i form af stereojacks = 6 udgange. 2 x front på et jack, 2 x surround på jack nummer 2 og 1 x Center + 1 x sub på det sidste jack :clap: . Sådan fungere det på mit audigy2, og det fungere for fedt

AMD X2 4400 2200@2700mhz (257x10,5) .
ASUS A8N SLI Premium (HTT 257x4=1028 mhz)
ASUS EAX1900XT 512 mb Ram
2 Gb OCZ 2,0-2-3-5 1T, 207 mhz FSB
Enermax Liberty 500
Maxtor NCQ Sata2 HDD
CPU+GFX med Alphacool vandkøl
Viewsonic VX2025VM 20" Widescreen

17

onsdag, 28. januar 2004, 09:32

Citeret

Originally posted by solmusen
Til What

Det KAN altså godt lade sig gøre!. 3 udgange i form af stereojacks = 6 udgange. 2 x front på et jack, 2 x surround på jack nummer 2 og 1 x Center + 1 x sub på det sidste jack :clap: . Sådan fungere det på mit audigy2, og det fungere for fedt

What tror kun at det er Dolby Digital der er surround sound. Men der findes nu flere slags. F.eks. DTS og Dolby Pro Logic Surround.

18

torsdag, 29. januar 2004, 01:29

Citeret

Oprindeligt indlæg af bentzin

Citeret

Originally posted by -Sandman-

Ved ikke rigtigt om du både kan ha' 6 højttalere og headset samtidig. Det har jeg nemlig problemer med. :( Overvejer at købe et nyt lydkort.

Og har lige fået at vide at der er kommet et nyt, som skulle være lige det som jeg har brug for. Kig her , det er vist nok lige det som er sagen 8)

Tror sørme jeg "napper" det, når der løber lidt "klejner" ind på kontoen om et par dage ;) 8) Koster kun 699 kr. hos xs-sound.dk 8)
De har også andre gode ting - i forskellige prisklasser. F.eks. Prodigy 192

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "bentzin" (29.01.2004, 01:36)

19

torsdag, 29. januar 2004, 09:40

Tror nok jeg mere om sorround end du tror.. og der findes faktisk flere lyd formater end dem du nævner der.

Den måde som du siger der ja ok kan godt lade sig gøre men hvis du kører sub og center på samme kabel så blver det sgu aldrig nogen god løsning men det kommer jo også an på hvilken lyd kvalitet man er efter.

Plusdriver...
jeg kan kun give dig ret det er fandme et godt kort og har bare en fed lyd... det er godnat til creative det er helt sikkert.

20

torsdag, 29. januar 2004, 09:49

Citeret

Oprindeligt indlæg af _WHAT_
Tror nok jeg mere om sorround end du tror.. og der findes faktisk flere lyd formater end dem du nævner der.

Den måde som du siger der ja ok kan godt lade sig gøre men hvis du kører sub og center på samme kabel så blver det sgu aldrig nogen god løsning men det kommer jo også an på hvilken lyd kvalitet man er efter.

Enig

Der er ingen tvivl om at det er _fysisk_ muligt at lave det som solmusen (og andre) foreslår, men det er dybt godnat.

Det samme er dolby prologic surround mfl. så vil jeg hellere have ordentlig stereo, det giver en langt bedre fornemmelse end 3 i front og to bagtil der spiller det samme...

Dolby Digital og DTS må være minimum hvis man vil have surround, ellers synes jeg man bør holde sig til noget god stereo.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.