CPU køler til i5 760 + Div.

  • Hey allesammen.


    Jeg har lige læst dette topic: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=126960 og har læst hvad folk anbefaler af CPU kølere. Gælder de samme anbefalinger stadig?


    Jeg står også og mangler kølere til mit kabinet. Hvad er godt og hvad er snot?


    Og så lige et ret så newbie spørgsmål. Det er noget med at fronten skal tage luft ind og bagsiden skubbe luften ud ikke? Hvordan sikrer man sig, at ens kølere gør det, eller er det noget som sker helt automatisk vha. Bundkortet?


    På forhånd tak.

  • Corsair H50 eller H70 ville være EKSTREMT godt. Du finder ikke andet end prof vandkøling der kan måle sig med dem :)

  • MegaHealem rev. B er stadigvæk helt i top blandt luftkølere. Den er så svær at bare konkurrere med og jo varmere din CPU bliver jo bedre yder den, især med 2 blæsere monteret i push/pull setup, for udsat at du har et godt airflow i dit kabinet.


    Noctua er n af de få producenter som kan være med, men ser du på vægten, så er der stadigvæk ingen tvivl i mit sind, den er simpelthen ikke til at komme uden om.


    Corsairs H serie af lukkede vandkølingssystemer er da bestemt osse interessante. H50 yder ligeop med de allerbedste luftkølere, mens H70 yder bedre grundet en radi med dobbelt så stor køleareal samt 2 blæsere i et push/pull setup, samt optimeret hoved og motor.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ifølge begge disse tests (1 og 2) slår Noctua Corsairs køler, og i overclock3ds test er der også en Megahalem med som den slår, men om det er præcis den som Ebo taler om kan jeg ikke se.


    Og med hensyn til vægten kan jeg ikke rigtig forstå din bekymring, har du en begrundelse for hvorfor du er bange for vægten fordi jeg synes den sidder ganske forsvarligt fast?

  • Hvilket kabinet har du? For nogle af high-end luftkølerne er ret store. Har lige fået min H50 (LC550) ind ad døren, som skal erstatte min AC Freezer Xtreme.


    Grunden til at jeg tager en H50 og ikke luftkølere som Megahalem eller Noctua NH-D14, er fordi at man med H50 kan smide luften ud af kabinettet med det samme eller blæse kold luft udefra ind over radiatoren.


    Dertil kommer at jeg får meget mere plads i kabinettet end jeg har med AC Xtreme eller ville have med Megahalem eller Noctua - Har et Antec 902 som i min signatur.


    Vægten spiller også ind, hvis man er bange for at den ødelægger ens board. Denne begrundelse kan dog opvejes af faren ved at have H20 inde i sin PC. Så det er ikke her jeg fokuserer, da der har siddet rigeligt med tunge kølere i mine PC'er uden problemer.


    Har ikke monteret endnu, da jeg venter på AM3 beslag, men har lige siddet og læst op på, hvad jeg kan forvente. H50 yder meget på lige fod med Megahalem og Noctua NH-D14 med lidt afvigelser fra test til test og de hentede ca. 4 grader ekstra ved at montere to blæsere i push/pull frem for en enkelt blæser på en 860 @4ghz.


    Kunne ikke lige finde link til lige den test, men en besøg forbi google kan altid benyttes.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg bruger selv Cooler Master N520 køleren, og den er jeg godt tilfreds med.
    Den kan klart anbefales, da den ikke er for dyr men virkelig effektiv.

    AMD Phenom II x4 955 @ 4 GHz | ASUS M4A79TD EVO 790X Chipset | Kingston HyperX DDR3 1600 MHZ RAM | XFX Radeon HD 6850 x2 Crossfire | Cooler Master CM Scout case |

  • Super med alle de svar. Tusind tak.


    Mit kabinet er et Antec Performance One P183


    Vægten betyder ikke det store for mig. Jeg slæber ikke min computer ret mange steder hen, så den kommer til at sidde trygt og godt på MB´et. Tænker at det er ikke sådan at den kommer til at opleve en masse bump eller lign.


    Jeg har haft et lukket vandkølings sæt førhen, til mit gamle chipset. Det var jeg sindssygt glad for faktisk.


    AffenKatzen > Okay, det er da fint nok, men kan man bruge den samme køler til både at suge/puste?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bugses


    Ah, genialt! ;)


    Hold nu! hvad foregår der?
    Du kan sgu da ikke suge og puste samtidig :) Det kan du sgu da heller ikke selv - ikke engang med mel i munden!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThyzoN


    Hold nu! hvad foregår der?
    Du kan sgu da ikke suge og puste samtidig :) Det kan du sgu da heller ikke selv - ikke engang med mel i munden!


    Det er selvfølgelig rigtigt nok. Så er det sgu da nok derfor at kæresten altid har brokket sig...


    Ej, jeg mente bare om sådan en kabinet blæser både kunne suge og blæse alt efter hvilken vej man vendte den. Altså om man kan bruge den samme blæser både foran og bag i kabinettet :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bugses


    Det er selvfølgelig rigtigt nok. Så er det sgu da nok derfor at kæresten altid har brokket sig...


    Ej, jeg mente bare om sådan en kabinet blæser både kunne suge og blæse alt efter hvilken vej man vendte den. Altså om man kan bruge den samme blæser både foran og bag i kabinettet :D


    Jeg kan gå med til at Airflowt kan gå i begge retninger :) Men det bør komme nede fra og op, da varmen stiger opad :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThyzoN


    Jeg kan gå med til at Airflowt kan gå i begge retninger :) Men det bør komme nede fra og op, da varmen stiger opad :)


    Ah okay. Jeg har altid troet at man fik de bedste temperaturer af at den hev luft ind i fronten, og så efterhånden som den rendte igennem kabinettet så spyttede det ud af bagsiden.


    Så er jeg måske bedst tjent med at smække 2x120mm fans i fronten og så beholde den enkelte jeg allerede har i toppen?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bugses


    Ah okay. Jeg har altid troet at man fik de bedste temperaturer af at den hev luft ind i fronten, og så efterhånden som den rendte igennem kabinettet så spyttede det ud af bagsiden.


    Så er jeg måske bedst tjent med at smække 2x120mm fans i fronten og så beholde den enkelte jeg allerede har i toppen?


    Tjah, det kan man jo også sige, men jeg bruger vandkøling (H50) så jeg vil gerne have frisk luft igennem ved køleren som sidder på bagsiden (indvendig). Jeg har én 120mm i fronten for neden, én 120mm i bunden, to 120mm i toppen til at spytte ud og så den bagved der lige kommer i gennem køleren og så hurtigt ud igen :)
    Desuden så har jeg en HyperX fan til RAM (bare for lir) og så en lille blæser til NB, så jeg ikke har en processorblæser der skaber turbulens omkring NB :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThyzoN


    Tjah, det kan man jo også sige, men jeg bruger vandkøling (H50) så jeg vil gerne have frisk luft igennem ved køleren som sidder på bagsiden (indvendig). Jeg har én 120mm i fronten for neden, én 120mm i bunden, to 120mm i toppen til at spytte ud og så den bagved der lige kommer i gennem køleren og så hurtigt ud igen :)
    Desuden så har jeg en HyperX fan til RAM (bare for lir) og så en lille blæser til NB, så jeg ikke har en processorblæser der skaber turbulens omkring NB :)


    Okay. Hvilke blæsere ville du vælge til fronten?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bugses


    Okay. Hvilke blæsere ville du vælge til fronten?


    Det er ikke så nøje :) Jeg bruger selv den coolermaster der fulgte med til mit kabinet. Noctua skulle være godt, hvis du leder efter et specifikt svar :)