Dvi vs vga

  • DVI er digitalt...
    VGA er analogt, og der med mere modtagelig overfor udefra kommende forstyrrende signaler.
    Det er dog ikke sikkert du vil kunne se den store forskel.


    Men i bund og grund er DVI bedre end VGA.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af !wfdi
    du kan også kører højere opløsning via et DVI stik end med en VGA stik.


    ja, det kommer nu an på skærm og tilslutning og hvorvidt ens skærm bruger single link DVI eller dual link DVI


    In any case, Som Bubbi siger, så er VGA analogt og dermed modtagelig for udefrakommende signaler. Det betyder også at kablets kvalitet har noget at sige.
    Modsat DVI, her kan du bruge alle kabler uden kvalitetsforringelse af nogen art. Kort sagt: overpriced DVI kabler med guldbelægning er noget bullshit!


    Jeg har selv prøvet at skifte fra DVI til VGA på min egen skærm med et ret så billigt VGA kabel ovenikøbet (tror jeg gav en 50'er for det i elektonik lavpris... noget de selv har lavet methinks) og jeg kan konstatere at der en pokkers lille forskel ved 1920x1200. Kanter er en MEGET lille smule mere blurry, men det er kun noget man kan se når man næsten presser næsen op mod skærmen. De kabler man får med skærme normalt er ikke meget bedre.


    HVIS du har en konsol (ps2/ps3/xbox 360) Så kan du skaffe et vga kabel til den, sætte computeren på dvi og konsol på vga... godt sparetip hvis du ikke vil skaffe et HD tv. PS2 og PS3 kræver dog at skærmen kan sync-on-green med vga, hvilket alt for få flade pc skærme kan.


    omvendt kan du smide en dvi>hdmi adapter på dvi stikket. DVI>HDMI adapters fås normalt sammen med alle nye grafikkort (i hvert fald fra ATI) og kan bruges til at sætte fx. PS3 og tv-bokse til HVIS skærmen understøtter HDCP.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Well, kører full hd, hvilket er det som specs på skærm er max.
    Ja, var lige i elgiganten for at købe starcraft 2, gik lige forbi dvi kablerne, men vendte hurtigt om da de kostede 200+ Tænkte at de nok skulle kunne findes til meget billige penge på nettet. Well, ps3eren er jo sat til i stuen, så ingen grund til at bruge pc skærmen. Men alt i alt, så tror i at jeg stort set ikke kan se forskel på dvi vs vga? Tror nu egentlig bare jeg skal have fat i et kabel anyway...
    Mvh.


  • Eneste forskel på DVI og HDMI er vel basal at HDMI tilføre lyd

  • @SSDFreak: Ja og så indeholder de nyeste standarder mulighed for at føre strøm med i kablet og vist også trådløst signal? :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    @SSDFreak: Ja og så indeholder de nyeste standarder mulighed for at føre strøm med i kablet og vist også trådløst signal? :)


    Men rent billedmæssigt er der ikke forskel på dvi og hdmi :)
    Til gengæld synes jeg at der er rimelig stor forskel på dvi og vga, da vga har en tendens til at have et mere sløret/tåget billede.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Enig. Min Xbox har et rædsomt signal over VGA, men da den desværre ikke er modellen med HDMI må jeg jo ligesom slå mig til tåls med det lidt grynede og tågede billede. :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Joda! - bortset fra at signalet stadigvæk er VGA op til converteren og derfor ikke ændrer en pind. Det eneste en converter ville opnå er jo at opfri et VGA stik på min skærm. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Joda! - bortset fra at signalet stadigvæk er VGA op til converteren og derfor ikke ændrer en pind. Det eneste en converter ville opnå er jo at opfri et VGA stik på min skærm. ;)


    Har min xbox360 koblet direkte til skærmen med VGA, så det kan sagtens være din converter der er noget bras, for billedet står ganske skarpt her... ligefør man skærer sig på det :P

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Du æh.. læser vist forkert kære foxx. Jeg bruger kun et direkte VGA kabel. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Enig. Min Xbox har et rædsomt signal over VGA, men da den desværre ikke er modellen med HDMI må jeg jo ligesom slå mig til tåls med det lidt grynede og tågede billede. :(


    Derfor sprang jeg også til, da den nye flotte xbox kom :)
    Havde dog også noget at gøre med, at den gamle var banned og jeg savnede wifi :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Tja....jeg ville gerne, men indtil den nye kan jailbreakes så må den gamle være nok. Jeg kan ikke undvære mine emulatorer :roller:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af keand
    Har nu prøvet at slutte skærmen til med hdmi, men syntes ikke at jeg kan se nogen forskel :boxed:


    Det kommer også til en vis grad an på skærmen. Men med DVI/HDMI er du i det mindste sikker på at det ikke er kablet der "er dårligt" da de enten sender 100% eller slet ikke. VGA kan godt sende et dårligt billede.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |