PC crasher i spil (tilfældigt)

  • Min pc er begyndt at drille lidt når jeg spiller, den crasher ganske enkelt ved at der kommer underlige streger på skærmen og lyd der hakker


    når jeg resetter får jeg følgende fejl fra bsod
    ============================================
    ======
    Dump File : 110310-41886-01.dmp
    Crash Time : 03-11-2010 22:09:03
    Bug Check String :
    Bug Check Code : 0x00000124
    Parameter 1 : 00000000`00000000
    Parameter 2 : fffffa80`049f98f8
    Parameter 3 : 00000000`00000000
    Parameter 4 : 00000000`00000000
    Caused By Driver : ntoskrnl.exe
    Caused By Address : ntoskrnl.exe+4a587c
    File Description : NT Kernel & System
    Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
    Company : Microsoft Corporation
    File Version : 6.1.7600.16617 (win7_gdr.100618-1621)
    Processor : x64
    Computer Name :
    Full Path : C:\Windows\Minidump\110310-41886-01.dmp
    Processors Count : 4
    Major Version : 15
    Minor Version : 7600
    ============================================
    ======


    jeg har kigget lidt omkring og det er enten mine ram eller gpu den er galt med, jeg har prøvet at stresse ram og gpu med diverse programmer
    f.eks orthos(cpu og ram) og furmark(gpu)


    jeg vil i løbet a natten sætte memtest86 til at køre men hvis den nu ikke finder fejl er der andre gode forslag til at finde synderen?


    det ser ikke ud til at min pc bliver for varm, selvom pc probe brokker sig over MB temperatur på 45 grader, det kan vel ikke have noget at gøre med jeg spiller spil i widescreen mode, mens windows står til 1280*1024 med dual-monitor, for det er snart den eneste ændring jeg kunne forestille mig jeg har lavet siden det begyndte

  • en ting jeg kommer i tanke om, den sidste stykke tid har jeg lagt mærke til at der dukker artifacts op på skærmen (blå prikker)


    jeg kan få dem væk ved enten at genstarte eller slå dual view fra
    og jeg lagde også mærke til at min skærm primære skærm blev ved med at slå til og fra indtil jeg igen slog dual view fra eller genstartede

  • Når du nu siger artfacts på din skærm, så kom jeg til at tænke på, at du har et 4870 siddende i maskinen.
    På den model bliver især volt regulatoren rygende varm, ganske som på 4890, prøv lige at rense GFX køleren for støv og snavs.
    Sørg osse for at der er god luft gennemstrømning i dit kabinet, så alle dele bliver holdt så kølige som muligt.


    Umiddelbart så har du et X38 chipset på dit Mb og har jeg ret i det, så er det bestemt ikke nogen hemmelighed at netop det chipset bliver gevaldigt varmt, både varmere end P35/P45 samtidig med skriver du at dine målinger viser at temps ligger på 45grader på din NB hvilket er rigtig tæt på hvad Intel siger chipsettet fungerer bedst ved, nemlig temps mellem 35-46 grader, så i mine øjne skal udluftning spille selvom chipsettet kan tåle meget højere temps.


    Check lige med cpu-z om dine volt osse er stabile til alle dele af Mb og derved får dit bundkort til at undervolte, det kan osse sagtens få en maskine til at gå i ged.


    De fejl som du er ude for, kan have en god del forklaringer på den anden side, så giver det en langt større tilfredsstillelse, når fejlen først er fundet og afhjulet.


    Artfacts er som regel varme relateret eller osse er en ram klods ved at stå af på dit GFX, men får du ikke de fejl ved at koge dit kort med en furmark, så er det i hvert fald ikke på dit GFX at fejlen ligger.


    Nu skrev du ikke lige hvilken PSU, som du har siddende i maskinen, men er den gammel og slidt, så bliver den ustabil over tid hvilket igen kan give ustabil strøm til væsentlige dele i din maskine.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • bug check kode 124 , er mig bekendt hardware.


    her er nogle ting du lige kan prøve :


    tjek liste


    og som de skriver....hvis alle disse ting fejler så prøv at fjerne hardware...evt. lån noget tilsvarende fra en ven og prøv at sætte det i

    Dyas


    Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
    Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
    gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
    80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650


    Laptop
    PS3
    Wii

  • Har lige selv haft opgraderet mit graffikkort, havde tidligere et 4870, eneste som blev skiftet, var GFX, bundkort og strømforsyning(en anden grund). Men efter skift at GFX har der ikke været samme problemer, oplevede selv mange af de samme fejl som dig, dog kun ved spil som kørte primært på GFX. Så en mulighed er også du opgradere til et nyere ati kort. Hjælper en del, også køre det som smurt.