Hjælp til non-gaming computer

  • Hej folkens


    Jeg overvejer kraftigt at bygge mig en stationær computer snarest. Jeg skal primært bruge den til modellering og beregninger af forskellig art som fx finite element, matlab og CAD. Det er ikke ualmindeligt at jeg bruger 3-4 gb hukommelse og 1-1.5 gb sidefil samtidig. Så jeg går efter masser af ram, kerner og gode loadtider.


    Desværre har jeg ikke råd til et 2P system, så for at få mest for pengene har jeg kigget på et AMD system. Jeg vil meget gerne have jeres råd og vejledning. I første omgang kommer jeg bare til at køre stock, men vil nok gerne OC en smule på et tidspunkt (og smide vand på).


    Her er hvad jeg har kigget på:


    [Blocked Image: http://img836.imageshack.us/img836/9851/indkbsliste.png]



    Jeg er klar over at der ikke er et gfx, men regner med at bruge onboard indtil 6950/6970 kommer ud. SSD'erne kommer i RAID1+0 er planen, men kan det bedre svare sig at få fat på OCZ pci-e ver.2 120 gb? Rammene har heller ikke de bedste timings men det er 4 gb moduler og det tiltaler mig. Kan de mon tvinges ned på CL8/CL7? Er PSU'en god nok til en dag at køre CF og evt bulldozer?


    Mit budget ligger på 10k, men meget gerne under (som mit eksempel)




    På forhånd tak for hjælpen :)

  • to SSD diske kan du ikke smide i RAID 10, det er enten 1 eller 0... for RAID 10 eller 01 skal du bruge 4 SSD diske.


    tjek evt. systemkrav for i hvert fald CAD programmet, det kan være at det kræver et bedre gfx kort end der er integreret på bundkortet.


    ellers ser det ganske fornuftigt ud

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • nå ok. synes jeg havde læst at man godt kunne anvende raid1+0 på 2 diske. men så må jeg kører raid0. gør jo ikke det store når trim alligevel ikke virker på amd. er der i øvrigt noget om at diske med SF1200 mister hastigheden hurtigt? og det måske ville være bedst at vente på intels G3 SSD'er?


    CAD-programmet kræver ikke det store, bare directx10. jeg kan køre det på min laptop med GMA X3100. Men regner som sagt med at nuppe et 6950/70.


    Håber nogen kan svare på de andre spørgsmål :cheers:

  • Er der ikke nogen der har tid til at svare på de sidste par spørgsmål?


    Ville være rigtig fedt at vide om rammene kan klare bedre timings (evt. med flere volt) og om PSU'en er stærk nok til CF og senere cpu'er fra AMD? Ja og så om der evt. er andet jeg skal være opmærksom på? :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Brandt
    Er der ikke nogen der har tid til at svare på de sidste par spørgsmål?


    Ville være rigtig fedt at vide om rammene kan klare bedre timings (evt. med flere volt) og om PSU'en er stærk nok til CF og senere cpu'er fra AMD? Ja og så om der evt. er andet jeg skal være opmærksom på? :)


    Nu er det sådan, at SSD med enten SF-1200 eller Crusials C300 er toppen af poppen idag, og jeg kan af egen erfaring med SF-1200 sige at den ikke mister fart så længe man bruger win7, som har TRIM understøttelse allerede fra en start, så det vil osse virke på et AMD setup.


    Jeg vil da mene at den PSU, som du har valgt godt kan slæbe et xfire setup med 6850.


    Hvad angår dine ram så er det enten knald eller fald, men Cosairs modeller kan som regel sagtens yde mere end de er mærket med fra fabrikken, ikke at du har behov for det overhovedet til det som du skal bruge din maskine til. Om dine timmings kan blive bedre afhænger jo osse af hvordan dit bundkort preformer med netop de ram, og der vil altid være små forskelle.
    Ligger fokus mest på 3D modellering som er mængden af ram langt vigtigere end den egentlige hastighed, for at få det hele til at spille.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det lyder super! Tror måske jeg tager en HX850, for vil nok gerne op i 69xx. Får man mere for pengene et andet sted i øvrigt?


    Mht. ram kigger jeg måske på nogle lidt bedre for et af de programmer jeg bruger rigtig meget, er meget beregningstungt (Ansys) i form af store matricer osv.


    Er det en fordel at nuppe 1 x 120gb SSD i stedet for 2 x 60gb for at få trim, i stedet for at tage den ekstra hastighed med raid0?


    Jeg har også kigget på Gigabytes pendant, men hvad jeg har læst så er det 'hip som hap' hvilket 890GX board man nupper når det kommer til OC og stabilitet.


    Edit: Jeg kommer til at køre win 7 pro x64 på maskinen