Fildeling på LAN? (WiFi) Remake

  • Først og fremmest må jeg nok lige sige "undskyld" da jeg ikke ved hvorvidt det er god stil at "remake" en tråd. Den gik død, og det lader til at folk tror jeg har fået svar pga. de mange posts på den gamle, men jeg er ikke kommet til nogen konklusion. :S



    Den originale tråd: http://www.tweak.dk/forum/thre…ostid=1297996#post1297996


    Originaltrådens indhold:
    "Hejsa Tweakere
    Jeg er overbevist om at man kan dele filer via LAN. Men jeg kan ikke få det til at virke ordentligt. Jeg har siddet og rodet med det, og jeg fik det vist til at virke en enkelt gang, men det var vist mest et tilfælde.
    Jeg er hjemme i mit hus. Der er tre forskellige computere tilsluttet vores trådløse internet på en Cisco 800series router. Computerne har hhv. Win7, Win7 og WinXP. Jeg gør det her via min Win7 Ultimate, som er den stærkeste af de tre computere, hvis det kan hjælpe^^).Jeg kan ikke få dem til at kunne "se hinanden". Der er noget, der hedder en Hjemmegruppe. Det er noget med det, ikke?
    For mig at se burde computerne jo bare kunne se hinandens mapper (jeg har slået fildeling mm. til i netværks- og delingscenter) når de alle var forbundet via det samme netværk. Jeg ved dog ikke med trådløst, men ville umiddelbart sige, at det skulle være det samme.
    Mine computere er ikke i samme hjemmegruppe, det skyldes til dels, at jeg ikke kan finde ud af det xD


    Jeg håber nogen kan hjælpe mig Umiddelbart er det vel et nemt problem. Det er vel ikke nogen fejl, det er nok bare mig, som har lavet et eller andet, eller rettere sagt ikke har


    Mvh.
    Christoffer



    Ps. hvis i skal bruge mere information kan i bare spørge løs :D "

    Stationær-Custom Built -Bærbar HP dv7-3126eo
    Antec Nine Hundred -
    Cougar, 700W
    Gigabyte EX58-UD3R, (INTEL X58)
    Intel i7 920 (Socket 1366), 4x2.67ghz - AMD 2,4Ghz
    6GB DDR3 1333MHZ RAM, Kingston - 4GB
    7.1 Surround Lydkort
    2STK 1GB DDR5 HD5850 Grafikkort i Crossfire - HD 4650
    1000GB M.32MB Cache - 2x500GB
    Samsung 24'' P2450

  • Du skal huske at alle computerne skal være medlem af den samme workgroup.


    Derudover kan det også være firewall indstillinger, i win 7 bør du nok tjekke at windows firewall (hvis du bruger denne) er sat til at netværket er et hjemmenetværk.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det har jeg tjekket.


    Jeg har en work group på den ene computer (har prøvet begge), men den anden kan simpelthen ikke se andre work groups på netværket ?


    Jeg har google'd osv. men jeg kan bare ikke finde ud af det. :S

    Stationær-Custom Built -Bærbar HP dv7-3126eo
    Antec Nine Hundred -
    Cougar, 700W
    Gigabyte EX58-UD3R, (INTEL X58)
    Intel i7 920 (Socket 1366), 4x2.67ghz - AMD 2,4Ghz
    6GB DDR3 1333MHZ RAM, Kingston - 4GB
    7.1 Surround Lydkort
    2STK 1GB DDR5 HD5850 Grafikkort i Crossfire - HD 4650
    1000GB M.32MB Cache - 2x500GB
    Samsung 24'' P2450

  • Hmm... jeg vil gerne være helt sikker på at vi snakker det samme sprog.


    Man skal sætte workgroup til det samme, det gøres i windows XP sådan her: LINK
    Win 7: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Fik du nogensinde prøvet Homegroup systemet? Jeg kan jo ikke rigtigt give feedback når du ikke selv skriver hvad du har prøvet af og dine resultater i den første tråd? :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis du i i "kør" skriver \\"ip-adressen-på-den-maskine-du-vil-have-fat-i" (dvs noget ala \\192.168.1.10) hvad sker der så?


    Du kan finde en maskines ip-adresse med at skrive cmd i "kør" og derefter skrive ipconfig i den promt du får frem.


    Det er før set at computere ikke kan finde hinanden med "navne" men at det virker fint hvis man går et niveau ned (til ip-er).


    /ask


  • Problemet er jo bare at du ikke kan gøre det, hvis de ikke ligger i samme subnet...
    smid først alle computere på samme workgroup, og så skal de sådan set poppe op når du åbner din netværk mappe!
    hvis det giver mening!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    Problemet er jo bare at du ikke kan gøre det, hvis de ikke ligger i samme subnet...
    smid først alle computere på samme workgroup, og så skal de sådan set poppe op når du åbner din netværk mappe!
    hvis det giver mening!


    Hvis de alle modtager IP'er via DHCP'en i routeren så vil de ligge på samme subnet - det er ivertfald opsæningen som jeg læser den.


    /ask

  • Så må løsningen jo bare være at få dem i workgroup sammen!
    Jeg har intet problem derhjemme, og sågar kun med en gammel Netgear router, alle computere er dog også Win 7, og det kører perfekt!


    Selv med fjernsynet + wii og PS3 sat til!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Homegroup, HOMEGROUP! Windows Vista/7 bruger homegroups! :))

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Homegroup, HOMEGROUP! Windows Vista/7 bruger homegroups! :))


    Ja, men issued opstår når der er en xp-maskine imellem.


    Min ide med ip-adresse er ligeså meget for at se om der overhovedet er hul igennem. Hvis de ikke kan se hinanden via ip-adresserne, så kommer de heller ikke til at se hinanden via homegroups.


    /ask

  • Ja det forstår jeg udmærket, men OP ville i første omgang bare have de to nye maskiner til at snakke sammen, og ikke den XP maskine som der nævnes. :)


    Men ja. Workgroup metoden skulle fungere. Mine erfaringer har dog været blandede over årene. Specielt ved 10-12mands LAN hvor alle havde XP. Der fungerer det ikke altid at sætte alle maskiner på samme workgroup.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • Jeg har prøvet at "køre" ip'en fra den anden computer, men den prøver bare at søge i filerne på computeren og finder derved intet. Jeg prøvede at sige "søg i homegroup" og fandt (selvfølgelig) ikke noget, men det skulle jo prøves :)


    Måske har I fat i noget med, at jeg skal prøve at omdøbe home group'en på XP'en for, at det virker.
    Jeg prøver det snarest muligt.

    Mange tak for jeres indslag indtil videre :D

    Stationær-Custom Built -Bærbar HP dv7-3126eo
    Antec Nine Hundred -
    Cougar, 700W
    Gigabyte EX58-UD3R, (INTEL X58)
    Intel i7 920 (Socket 1366), 4x2.67ghz - AMD 2,4Ghz
    6GB DDR3 1333MHZ RAM, Kingston - 4GB
    7.1 Surround Lydkort
    2STK 1GB DDR5 HD5850 Grafikkort i Crossfire - HD 4650
    1000GB M.32MB Cache - 2x500GB
    Samsung 24'' P2450


  • i så fald har du glemt \\ inden IP adressen, I bund og grund kan du meget hurtigt teste indstillinger ved i cmd at skrive "ping xxx.xxx.xxx.xxx" hvor x'erne er modtagerns IP addresse. Hvis ikke ping melder svar, er der ikke forbindelse på IP-niveau mellem de to computere, ergo du kan ikke overføre filer.


    Win7's "homegroup" er ikke det samme som almindelig fildeling som man kender fra XP, det virker i stedet lidt som en slags "closed community" mellem et sæt computere der kører win7. Win XP kan ikke lege sammen med win7's "homegroup" funktion, i stedet skal man dele på gammeldaws manér:


    (tilgiv at jeg har engelsk windows ;), prøver at oversætte så godt jeg kan)


    1. Højreklik på mappen du vil dele og vælg "egenskaber" (Properties)


    2. vælg fanebladet "deling" (sharing)


    3. tryk på knappen "Del..." (Share...)


    4. i det nye vindue der popper frem står din bruger sikkert som ejer. Oven på dette skriver du Alle (Everyone) og trykker på tilføj (Add) Alle/Everyone burde poppe frem på listen over din bruger


    5. Vær sikker på at Alle/Everyone har et logo hvor der er to personer i stedet for 1. Derefter sæt rettighederne op som du ønsker til enten Læs eller læs/skriv.


    Alternativ:


    Følg skridt 1 og 2 som ovenfor


    3. tryk på knappen "Advanceret deling..." (Advanced Sharing...)


    4. sæt hak i "Del denne mappe" (Share this folder)


    5. Giv evt. mappen et andet navn og skriv en kommentar til mappen og sæt evt. rettigheder op (læs/skrive/ekskevér)


    Første metode burde kunne sammen med XP og de andre win7 maskiner. Anden metode er 99.9999999999999999999999% sikker på at virke sammen med XP også, da den deler mappen "oldskool" style.


    Good luck ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • SÅ virker det :D


    Tusinde tak for jeres svar :)


    Elsker jer :D :D

    Stationær-Custom Built -Bærbar HP dv7-3126eo
    Antec Nine Hundred -
    Cougar, 700W
    Gigabyte EX58-UD3R, (INTEL X58)
    Intel i7 920 (Socket 1366), 4x2.67ghz - AMD 2,4Ghz
    6GB DDR3 1333MHZ RAM, Kingston - 4GB
    7.1 Surround Lydkort
    2STK 1GB DDR5 HD5850 Grafikkort i Crossfire - HD 4650
    1000GB M.32MB Cache - 2x500GB
    Samsung 24'' P2450