2TB (1863GB) fyldt med 443GB data = 580GB tilbage?

  • Hej Alle,


    jeg har købt en 2TB (1863GB) [URL=http://www.tomshardware.com/reviews/2tb-hdd-7200,2430-3.html]western digital 2001FASS[/URL].


    Jeg har formateret den til NTFS med en clusterstørrelse på 4KB.


    Herefter kopierede jeg 443GB data fra en anden disk (en 500GB USB disk) over på min nye 2TB disk via TeraCopy klienten.


    Nu står min 2TB disk til at have 1283GB fyldt op og kun 580GB ledigt.


    Når jeg markerer alt indholdet på drevet og under "properties" kikker efter hvor meget
    indholdet fylder står der 443GB (size on disk), hvilket jo er 840GB fra de 1283GB som
    sytemet fortæller mig der er på disken.


    Jeg køre windows XP x64.
    Min disk controller er en ASUS nForce4 serial ATA controller revision P4.
    Der er ingen pagefile oprettet på disken.



    • Kan det være slack? Og hvis det er er slack på 289% "normalt"?
    • Er det min disk controller der ikke kan håndterer et drev på 2TB?
    • Hjælp!


    På forhånd tak.

  • Tak for dit svar, men det hjælper ikke.


    Hvad skal jeg svare dig, når jeg ikke forstår det?


    Desuden havde den disk som mine data kom fra også en clustestørrelse på 4KB og på den fylde mine data ikke 283%.


    Er der andre der vil hjælpe?


    EDIT:
    Nu har jeg flyttet alle data tilbage til den disk de kom fra og således efterladt min nye 2TB disk uden filer på, men den står stadig som om at der er 800GB brugt på den. Mærkeligt.

  • Hent foldersizes trial for at få et overblik over hvad der fylder så meget.
    evt. tjek i mapper hvor du allerede ved hvad der cirka burde fylde.
    Foldersizes kan også lede efter duplicates osv.


    #wfdi


    Du har sådan set ret men det ville højst fylde 200 mb mere på et windows drev med tusindvis af filer så det er ingenting.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Azjo, tak for tip om "Foldersizes" værktøjet.


    Men jeg har formateret drevet igen og til min store fortvivlelse er der stadig kun 1TB plads tilbage og 800GB -ja ikke brugt eftersom de er formateret med BAD SECTORS.


    Betyder det at jeg har fået en syg disk hjem? Den er jo sprit ny. Skal jeg gå tilbage i butikken med disken og bede om en anden?

  • har du prøvet at være en tur inde i Control panel > computer management >disk management og kigge?


    Det kan ikke være slack (ofc, noget af pladsen er altid slack), slack med 4 kb clusters fylder IKKE så meget.


    tænker lige højt de næste par linjer....


    Du har en disk med 1863 GiB plads, men kun ca. 1023 GiB er ledigt (knapt 1 terabyte), så det peget på en begrænsning et eller andet sted. Jeg mener XP har en del problemer med diske over 1 TB, eller i det mindste at lave partitioner der er så store, som nok er blevet løst med SP3... Prøv at update til nyeste SP før du begynder at update BIOS...


    !wfdi: jeg bruger godt nok 1kb clusters til win drevet og 4 kb clusters til mine to storage diske, 64 kb og 128 kb clusters giver en grim omgang slack space medmindre man bruger disken til rimeligt store filer (disk images, dvdrips og film)... til et windows drev kan det slet ikke betale sig. Granted, filsystemet bliver hurtigere men du får en masse slack pga de mange små windows filer. Desuden vil forøgelse af cluster size ikke hjælpe ham det store hvis det er OS'et der begrænser til 1 TB, slet ikke hvis han ikke kan lave flere partitioner på disken.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af r303
    Azjo, tak for tip om "Foldersizes" værktøjet.


    Men jeg har formateret drevet igen og til min store fortvivlelse er der stadig kun 1TB plads tilbage og 800GB -ja ikke brugt eftersom de er formateret med BAD SECTORS.


    Betyder det at jeg har fået en syg disk hjem? Den er jo sprit ny. Skal jeg gå tilbage i butikken med disken og bede om en anden?


    Hvis du er i tvivl om disken er dårlig, så prøv at køre WDs program til at teste deres diske med.


    Det kan hentes herfra: LINK


    Du skal hente udgaven til DOS, brænde det på en CD og boote computeren op fra den.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.