To TRIM or not to TRIM

  • Sidder og overvejer køb af SSD (ligesom så mange andre ting) :D


    Har siddet og læst en smule om TRIM, men kan ikke rigtigt blive klog på det. Hvilken forskel gør det og er det et MUST at ens disk er med det?


    Hvis man nu f.eks. køber en demomodel eller brugt SSD billigt, som ikke har det, vil dette være dumt, eller kan det forsvares?


    Synes nemlig de 120GB+, jeg kræver til systemdisk, er lige pebrede nok fra nye. :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • TRIM er, imo, et must...


    Hvis ikke disken (og os) understøtter TRIM, vil disken begynde at blive langsom så snart du har skrevet data på alle hukommelsesceller på disken. For at få hastighed på disken igen, bliver du nødt til at slette/formatere ALLE diskens celler.


    Der ud over hjælper TRIM med at sikre længere levetid på din disk, da TRIM sørger for at få fordelt skrivninger over alle diskens celler. Cellerne har nemlig et max antal gange de kan skrives på, inden de dør. Derfor er det ret smart at skrivninger fordeles ligeligt over alle diskens celler.

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *




  • Hmm ja, TRIM eller ingen TRIM. Jeg er helt sikkert med på vognen som hedder MED TRIM


    Problemerne med SSD'er kan altså relateres til at data ikke bliver slettet, det er kun genvejen på styresystemet der forsvinder. Selvom en SSD sletter vanvittig hurtigt er det stadig meget hurtigere, hvis den blot kunne gemme på en tom page. Det er her TRIM kommer til hjælp, det er en command der sørger for at signalet om en slettet fil når fra styresystemet og til kontrolleren på din SSD med det samme, derefter kan din SSD selv bestemme hvornår den vil rydde op og altså gøre det når du ikke bruger den. TRIM skal både have support fra styresystemet (f.eks Windows 7) og selve disken. Windows 7 slår automatisk diskdefragmentering fra og slår TRIM til når den ser at en SSD er tilsluttet.
    Der er shit load at ting man bør overveje i forhold til SSD generelt


    SSD er energi effektive, når de både integreres i servere, RAIDs, laptops, desktops osv, og så er det gode rent miljømæssigt set.
    En SSD tilbyder også en markant lav Lantency kontra alm. Harddiske, som igen er et plus.
    Holdbarhed, er også en markant faktor på trods af en X antal læse/skrive muligheder, som gør, at disken med tiden forringes. SSD er også hårdfør, når det handler om at fungerer i specielle miljøer, som ofte er tilstede i diverse former for udstyr – især mht. varmepåvirkning, stød/slag. Så igen et plus ud over det åbenlyse hastighed SSD tilbyder.



    Holdbarhed. "SSD er beregnet til at operere i mere ekstreme miljøer på op til 70 grader Celsius. Uden bevægelige dele, SSD drev er mindre skrøbelige og tavse end harddiske, som er mere modtagelige for operationelle og ikke-operationelle stød og vibrationer," forklarer Zhu .


    Ulemperne er nok den meget åbenlyse ”korte” levetid på NAND flash baseret diske, og så kommer prisen ind, som en markant skod faktor på dagens marked. Dermed ikke sagt, at prisen ikke så småt er på vej ned, men jeg tror personligt, atd er går meget langt tid, før vi der dem, som en fuld erstatning for alm pladediske
    Min tanke omkring SSD er:


    Fordele
    Hurtig
    Lydløs
    Lav forbrug
    Ingen bevægelige dele


    Ulemper
    Alt for få læse/skriv

  • Hvordan finder man ud af om diskene har denne feature? Synes ikke det fremgår ret tydeligt, eller også er det fordi de diske jeg har kigget på ikke har det.


    Jeg er helt med på fordelene og ulemperne jævnført SSDfreaks indlæg, hvilket jo er præcis derfor jeg er på udkig efter en. Synes mine gamle RAID-0 Seagate er ved at være udtjent ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Hvordan finder man ud af om diskene har denne feature? Synes ikke det fremgår ret tydeligt, eller også er det fordi de diske jeg har kigget på ikke har det.


    Jeg er helt med på fordelene og ulemperne jævnført SSDfreaks indlæg, hvilket jo er præcis derfor jeg er på udkig efter en. Synes mine gamle RAID-0 Seagate er ved at være udtjent ;)


    Det er ikke noget man bare lige ved. Hvilke tænker du på, så er det nemmere at svare dig


    http://superuser.com/questions…y-ssd-drive-supports-trim

  • Den hedder vist dette: Kingston snm225-s2

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak


    Tror sgu ikke den har som standard, men muligheden for firmware er muligt at smide TRIM på


    Go on!?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • That goes without saying. :D


    Er dette en svær procedyre eller er det som at installere ny firmware på et cddrev, en printer eller BIOS på et GFX?


    Man mister ikke data fra disken, når dette gøres, og det kan gøres med SSD som master?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    That goes without saying. :D


    Er dette en svær procedyre eller er det som at installere ny firmware på et cddrev, en printer eller BIOS på et GFX?


    Man mister ikke data fra disken, når dette gøres, og det kan gøres med SSD som master?


    jeg kunne i hvert fald opdatere min firmware uden problemer overhovedet og mistede ingen data.
    Jeg kan dog ikke huske om det samme gælder for kingstons SSD'er.
    Ja fuldstændig som at flashe et dvd drev.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Præcis