Laptop til AutoCad & Games

  • En af mine venner ska bruge en laptop som ka køre AutoCad og game på, men må ik koste 10k , så hva ska man vælge for at få den bedste, i rimelig value-for-money?


    har ik selv rigtig nogen ide, da det normalt ik er laptops jeg roder med :boxed: derfor jeg spørger herinde ^^

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    En af mine venner ska bruge en laptop som ka køre AutoCad og game på, men må ik koste 10k , så hva ska man vælge for at få den bedste, i rimelig value-for-money?


    har ik selv rigtig nogen ide, da det normalt ik er laptops jeg roder med :boxed: derfor jeg spørger herinde ^^


    Det kommer jo meget an på, om det er amatør CAD arbejde, eller det er dyb 3D rendering, hvor man kunne få gavn af et konkret CAD kort i maskinen.


    Er der krav til skærmstørrelser?
    Er der krav til vægt?
    Må den koste 9.999.99kr eller er der et budget han vil maks på?
    Skal der være taske med


    Du må gerne uddybe lidt


  • omkring de 5k el. noget, taske og sådan noget er tilbehør i min verden.


    den ska bruges til skole forbrug havde jo næsten sagt sigselv ik rigtig nogle krav om størrelse, vægt og det, ska være kunne køre AutoCad og til gaming.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|


    omkring de 5k el. noget, taske og sådan noget er tilbehør i min verden.


    den ska bruges til skole forbrug havde jo næsten sagt sigselv ik rigtig nogle krav om størrelse, vægt og det, ska være kunne køre AutoCad og til gaming.


    Så skal han sgu højere op end 5.000kr hvis han skal kunne afvikle CAD programmer og spil!
    At arbejde i CAD eller andre grafiske applikationer er efter min erfaring noget man gør på min 15.4, 15.6" og helt op til 172

  • Så længe det er 2D AutoCAD, så skal han bare fokusere på hans gaming krav. 2D AutoCAD kan fint køres med selv en semi sløv bærbar og onboard gfx - er min egen erfaring i hvert fald. :)


    Selv 3D AutoCAD og mindre Inventor tegninger kan fint køres med onboard gfx... Du skal op i tegninger med flere enkeltdele end man bruger til normal skolebrug, før en almindelig bærbar ikke kan følge med. Dog er CPU kraft vigtigt, hvis det er meningen han bare vil køre en smule simuleringer/beregninger i CAD programmet. Du nævner ikke hvad det er for noget skole, så det er lidt svært... Er det håndværker, tekniker eller ingeniør niveau?


    RAM er de fleste CAD programmer dog glade for, så 4 GB er nok en fornuftig investering.

  • Din ven skal nok også op i mindst et 5650. Mine Duo 2 Core maskine har også sådan en fætter og den dør fuldstændigt i Bad Company 2 ved den mindste smule røg (ved lowest). Den kan dog køre WoW og Civ4 rimeligt. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Din ven skal nok også op i mindst et 5650. Mine Duo 2 Core maskine har også sådan en fætter og den dør fuldstændigt i Bad Company 2 ved den mindste smule røg (ved lowest). Den kan dog køre WoW og Civ4 rimeligt. :)


    går vi lidt højere op men stadig rimelig pris hedder det hele Acer medn oget HD56x0 :boxed:

  • Du skal IKKE undervurdere CAD arbejde selvom det kun er overfladisk CAD arbejde


    Så længe det er 2D AutoCAD, så skal han bare fokusere på hans gaming krav. 2D AutoCAD kan fint køres med selv en semi sløv bærbar og onboard gfx - er min egen erfaring i hvert fald


    En onboard chip bruger ofte ret meget af system ressourcerne, og her er 4GB ikke altid nok.
    At spille på krav til spil, og krav til CAD, er som at spille på 2 forskellige heste, og de to heste løber ikke langt på 5000kr hvis de skal løbe rundt i samme maskine.


    Markedet åbner sig en del mere for ham, hvis I går i 6000+


    CAD arbejde vil være en pain i røven på 13.3", og det samme vil spil med mindre han koble noget eksternt på. Så er der 14", hvor min erfaring er det samme som sidst skrevet.


    Så er du i 15" til 15.6" og i sammenhold med dette vokser prisen pga det større panel. Devs du skal gå på kompromis med andre specs, hvilket spænder buen på budgettet.


    Mine forslag ville være:


    http://www.edbpriser.dk/Produc…ls.aspx?sp=all&pid=816663


    http://www.mm-vision.dk/produk…20010&gruppe=PCnotevision


    Vær evt også obs på, om skærmen er glossy, hvilket mange vil hade pga genskid - smagssag.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Du skal IKKE undervurdere CAD arbejde selvom det kun er overfladisk CAD arbejde


    Så længe det er 2D AutoCAD, så skal han bare fokusere på hans gaming krav. 2D AutoCAD kan fint køres med selv en semi sløv bærbar og onboard gfx - er min egen erfaring i hvert fald


    En onboard chip bruger ofte ret meget af system ressourcerne, og her er 4GB ikke altid nok.
    At spille på krav til spil, og krav til CAD, er som at spille på 2 forskellige heste, og de to heste løber ikke langt på 5000kr hvis de skal løbe rundt i samme maskine.


    Det lyder ikke som om du nogensinde har prøvet? :crazyeyes:


    Jeg har tegnet både 2D i AutoCAD og 3D i Inventor på en Celeron M 1,5 GHz, 1 GB, 855 GM onboard grafik for Win XP Pro. Det kan altså godt lade sig gøre uden det store problem, så længe det er hobby/skole projekter man holder sig til.


    Har også kørt 3D Inventor på min nuværende Core 2 Duo 2 GHz, 8600m GT, 2 GB RAM og Win Vista. Det kører også fint, selv om det er en ældre maskine.


    Der hvor mine bærbare er gået død i CAD er når man prøver at lave styrkeberegning i fx Mechanical Desktop. Det er virkelig noget der trækker tænder ud på CPU... Og så når jeg har prøvet at åbne nogle prof. tegninger af maskiner med hundreder af enkeltdele. Det tager lang tid at læse ind og lang tid "at vende" på skærmen i 3D... Specielt hvis man ikke nøjes med at arbejde i wireframe.


    Men til 2D... pft... Det er streger på skærmen. :)) Er jo kun menuerne og baggrunden som er blevet mere fancy at se på siden der blev tegnet 2D AutoCAD på de glade 486'ere for 15 år siden - selv kommando prompten er jo den samme. :D Og ja rigtig CAD kort giver mulighed for anti-aliasing af linjer som er godt til 2D, men rigtige CAD kort i en "fornuftig" prisklasse er meget langsomme i spil, da der slet ikke er brug for så meget power til CAD - der betaler man for features som bedre anti-aliasing, mere præcision i rendering, bedre lightning muligheder osv..


    Naturligvis er mere power altid bedre... Og større tegninger kræver mere power... Så naturligvis er 4GB RAM eller verdens hurtigts GFX ikke altid nok. Det er bare et spørgsmål om hvor stor tegning der bliver arbejdet på. Men jeg holder nu på min påstand om at det ikke er CAD til skole/hobby brug som man bør fokusere på, når maskinen også skal game. Hvis den kan game kan den også tegne til skole/hobby brug. :)


    Men tjek da evt. listen hos AutoDesk http://usa.autodesk.com/adsk/s…id=6711853&linkID=9240618
    Her vil man hurtigt opdage at selv grafikkort der vil snegle sig afsted i moderne spil, stadig er "supported, recommended" til AutoCad 2011.


    PS. SSDfreaks kommentar om at at en 15" eller 15,6" vil være at foretrække er jeg enig i. Dog er opløsningen den som giver mest i CAD efter min erfaring... Så hvis der skal bruges ekstra penge, ville jeg ofre dem i opløsning som fx den fra mm-vision der bliver linket til.

  • Quote

    Jeg har tegnet både 2D i AutoCAD og 3D i Inventor på en Celeron M 1,5 GHz, 1 GB, 855 GM onboard grafik for Win XP Pro. Det kan altså godt lade sig gøre uden det store problem, så længe det er hobby/skole projekter man holder sig til.


    Hvor små tegninger har du siddet med i Inventor ? ... Personligt vil jeg aldrig kunne have tålmodighed til og sidde og lave fx samlingstegninger med sådan en maskine der.


    Men som der bliver sagt så er opløsning en rigtig vigtig ting når vi snakker Cad arbejde generelt ... Jeg sidder i skolen med en 15.6" skærm som har en 1680x1050 og er RIGTIG glad for dengang og have ofret en smule mere på skærmen. Det gør virkelig arbejdet langt mere behageligt med noget plads på skærmen når vi snakker CAD arbejde.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Henrik-


    Hvor små tegninger har du siddet med i Inventor ? ... Personligt vil jeg aldrig kunne have tålmodighed til og sidde og lave fx samlingstegninger med sådan en maskine der.


    Tror det "største" jeg lavede med den maskine var en indkøbsvogn-lignende-ting - der har måske været 50 enkeltdele i alt med at splitter, skruer og møtrikker. Ikke noget vildt. Cirka på samme niveau som den lille "demo" motor der plejer at følge med når man installerer Inventor vil jeg tro.


    Men ja... Hvis du snakker samlingstegning, som i der hvor man "lægger det ud på papir", så har du ret i at det er sløvt der på sådan en lille maskine. Det trækker også noget mere tænder ud end bare at sidde og vende og dreje "dimsen" mens man tegner på den. Men nu skrev jeg heller ikke at det var helt uden problemer. :)


    Dog spørges der her til en maskine der skal tegne "overfladetegninger" i AutoCAD. Så formoder jeg at der menes 2D... Dvs. der kommer ikke problemer med alt for detaljerede tegninger, som skal smides ud som samlingstegninger. :)


  • Nu er der sgu da forskel på at kunne afvikle, og så kunne afvikle tilfredsstillende. Hvis han så samtidigt skal kunne afvikle spil, så er der sgu da andre boller på suppen.
    Jeg arbejder proff med laptops til dagligt, og min kone arbejder bl.a med grafisk design via hendes jo som Civilingeniør indenfor byplan. Ja, 2D er ikke krævende, men hvem fanden handler et produkt efter at tegne i 2D.


    Jeg kan i bund og grund være ligeglad, men om man skal bruge lidt tid på at spare de sidste penge op end at købe katten i sækken, og så om 4 måneder finde ud af, at det var købt for billigt, så er det efter min mening dumhed.


    Fra 6k plus åbner der sig langt bedre maskiner end 5k, og for billigt kan blive for dyrt
    Det er også lidt svært at finde en fornuftigt maskine til "overflade tegninger" og så samtidig kunne afvikle spil tilfredsstillende for 5.000kr!


    Tager vi udgangspunkt i opretters første indlæg:


    [quote]En af mine venner ska bruge en laptop som ka køre AutoCad og game på, men må ik koste 10k , så hva ska man vælge for at få den bedste, i rimelig value-for-money?


    har ik selv rigtig nogen ide, da det normalt ik er laptops jeg roder med derfor jeg spørger herinde ^^[/qoute]
    Ja, der er mange aspekter, når man skal kunne afvikle CAD, og også have som krav, at kunne spille. Hvilke spil er der tale om ? er der tale om krav til eyecandy? er der ønske og krav til skærm ? osv
    Svage maskiner kan fint afvikle CAd programmer, men det handler om, hvor meget du vil belaste din tålmodighed, når CAD programmer afvikles på mindre kraftige maskiner. Men, når I samtidig søger en laptop, som skal kunne mere eller mindre afvikle spil i tilfredsstillende grad - medmindre der er 7 kabale, så er der ting man bør sikre sig indenfor laptops. Dels en maskine bygget med en dedikeret grafisk chip, gerne 4GB RAM, f. eks en i5 processor eller i3 for at være en smule for forkant fra den kommende udvikling, og så en præsentabel hastig på harddisken selvom det ikke er alfa & omega på mindre harddisk baseret opgaver. En sprød glossy skærm kunne foretrækkes, men igen vil I kunne lide af genskid på skærmen vs.. matte


    -Mit klare bud til ham er, at du skal lede efter en maskine fra .000kr og op. Ved 6500-8000kr er der mange tilfredsstillende maskiner, som vil dække både CAD og spil godt ind, og jeg vil kraftigt fraråde, at I spare pengene et dumt sted, og så om 6 måneder finde ud af, at I burde ha´smidt lidt flere penge efter en maskine. Ja, RAM, og HDD kan efterfølgende opgraderes, og er du snild på fingerne, så er CPU også muligt på mange maskiner.


    Om I skal vægte Jeres valg på 2D tegninger er efter min mening dumt. Jeg ville klart smide de sidste penge i, og så få en mere dækkende maskine, når i er igang.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    ... Ja, 2D er ikke krævende, men hvem fanden handler et produkt efter at tegne i 2D ...


    ... Men, når I samtidig søger en laptop, som skal kunne mere eller mindre afvikle spil i tilfredsstillende grad - medmindre der er 7 kabale, så er der ting man bør sikre sig indenfor laptops. Dels en maskine bygget med en dedikeret grafisk chip, gerne 4GB RAM, f. eks en i5 processor eller i3 for at være en smule for forkant fra den kommende udvikling ...


    .. Om I skal vægte Jeres valg på 2D tegninger er efter min mening dumt. Jeg ville klart smide de sidste penge i, og så få en mere dækkende maskine, når i er igang...


    :)) Så er vi jo også enige i denne tråd :D Sålænge der bliver spurgt til en bærbar der kan køre 2D AutoCAD og spil, så skal den købes efter at man kan spille på den - og det koster måske lidt mere end de 5k :)


    En tilføjelse til din liste der er dog, som Henrik også nævner, opløsningen på skærmen. Det kan godt betale sig af ofre lidt på at få fx 1440x900, 1680x900 eller 1920x1080... Specielt når den skal bruges til CAD.


    Jeg synes at den mm-vision du fandt ser fin ud. Kender dog ikke kvaliteten af disse computere.
    Linket er her igen: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4264893


  • Opløsning og skærm, er en smagssag

  • Har svært ved at se hvordan opløsning kan være en smagssag i AutoCAD. Mere opløsning giver mere plads at tegne på... Det er jo ikke lige som spil hvor det "bare" bliver pænere med højere opløsning.


    Jeg har i hvert fald irriteret mig flere gange over lav opløsning i CAD programmer, da menuerne har en tendens til at fylde en stor del af skærmen. Og så skal man scrolle rundt på tegningen hele tiden, frem for at have en ordentlig stykke man kan se og arbejde på. :)

  • Vil nu heller ikke sige at opløsningen er en smagsag når vi snakker CAD arbejde, ihvertfald ikke hvis man skal lave det en del. Så skal vi ud og kalde det en vanesag istedet for.


    1920 x 1080 på en 15.4" skærm er selfølgelig meget, men har man ikke noget imod at tingene bliver lidt små, så er det altså virkelig dejlig og have det extra plads og arbejde på. Da jeg kiggede på ny bærbar var det en af de ting der irreterede mig, at der faktisk ikke var vildt mange som tilbød en højere opløsning som min 4 år gamle Dell har.


    Syntes ikke jeg har læst hvilken uddannelse det er ? ... For hvis man bare vælger std opløsning på de 15.4" / 15.6" skærme giver det selfølgelig ofte lidt flere muligheder, men skal han arbejde bare noget med det, så er højere opløsningen altså klart lidt extra penge værd.


    Og så vil jeg nødig arbejde med CAD på noget mindre end 15.X" skærm.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet en gang, sidst af Henrik- ().