Razer Mako 2.1 Review

  • Sad og stenede lidt og så kom jeg lige på den ide at jeg da ville dele mine tanker med jer angående mit 1 måned gamle Razer Mako. Så her er et forhåbelig informativt review. Beklager eventuelle stavefejl på forhånd.


    Indledning
    Idéen med dette korte review er ikke at komme med en masse diagrammer og andet uforståeligt materialle som kun de mere "proffe" vil kunne forstå og få noget ud af men mere at give et overblik for folk, som mig selv, der ikke har lyst til at høre på hvad som helst når man skal sidde og nyde sin musik, se en god film eller spille et spil med knald på.
    Forbindelser og Features
    Analog til pcen og steroe phono til en reciever. Volume kontrollen er en form for touchpad med analog Headphone/Line in indgang. Derudover kan du styre bass, volume, vælge Line1(PC) eller line2(Reciever) og mute. Touchpaden er wired og hele sættet er udviklet og certified af THX med Razer som pengepung.


    De 2 små
    Det første man ligger mærke til når man pakker sit nyeligt anskaffet Razer Mako ud er at højtalerne peger ned i bordet eller hvor man nu vælger at sætte dem. Det er en af grundene til at Mako sættet spiller så godt da det fjerner et problem som kommer med den gængse måde at lave højtaler på. Meget kort så vil en normalt højtaler sender lyden i hovedet på dig samtidig med at du også får lyden der er reflekteret i bordet, hvilke skulle kunne give en dårligere lyd. Hvad angår de "2 små", som jeg har valgt at kalde dem, så har de en fantastisk lyd. De har spillet så klart i den månedstid jeg nu har lyttet til dem at jeg er begyndt at smide mine gamle lydfiler ud da jeg tydeligt kunne høre at det simpelthen ikke var godt nok længere. Lyden er så ren at sættet kan afsløre dårlige lydkilder uden det store problem!! Det siger lidt om hvor godt det spiller og når man kommer fra fx logitech's Z-5500 så det en klar forbedring.


    Subwoofer
    Jeg har sat subwooferen på bordet ved siden af skærmen ca 40-50 cm fra hvor jeg sidder. Det første jeg lagde mærke til var at det ikke var den ekstrem boomy bass jeg havde fået købt mig som tilfældet havde været med Z-5500erne. En ting der generelt har provokeret mig ved PC højtaler systemer er at bassen enten ikke har eksisteret eller også har været utrolig boomy og upræcis. Når det kommer til Razer Mako så er bassen dejlig præcis og smækker du hende op på fuld bass så kan du godt forvente der bliver flyttet noget luft mens lyden forbliver dejlig præcis.


    Musik, film og spil
    Hvad angår musik så høre jeg alt fra Judas Priest, Scorpions, Shinedown, Korn til hardstyle så som Showtek, Headhunters og osv. Ligemeget hvad jeg har smidt i hovedet på Razer Mako så har det leveret til en guldmedalje. Krystal klar lyd og en masse saft og kraft. Man kan virkelig høre de fine detaljer fra bassguitaren når man sætter Korn på og en stortromme lyder som en stortromme. Går man over til techno/trance/hardstyle siden så får man lyst til at hoppe med fordi der er virkelig gang i den. En lille note her er dog at hvis du kommer fra FX et logitech z-5500 eller lignende hvor bassen er utrolig boomy og overstyret så forvent at det kan tage lidt tid før du har vendet dig helt til den nye lyd hvad angår techno osv.


    Det er blevet til Transporters 1,2 og 3 i full HD hvad angår film. Hele triologien af Pirates of the carabien er da også set igen for jeg ved ikke hvilken gang og selvom sættet kun er et såkaldt 2.1 så får man fuld nydelse for pengene. Det er perfekt hvis du som fx mig ser film ved skrivebordet hvor et 5.1 sæt alligevel ikke er muligt. Jeg vil så personligt sige at jeg hellere vil have Razer Mako 2.1 over et 5.1 med mindre det også var et produkt i samme kvalitets klasse.


    Til sidst så er det spil der skal skrives om. Jeg er BFBC2 Fan med meget stort F og for pokker da en fryd det er at smække lyden op og så ellers gå igang med noget Battlefield Bad Company 2 multiplayer. Jeg sad virkelig og savlede første gang jeg hørte bomberne falde om ørerne på mig og jeg sidder stadig med et stort smil når jeg spiller mit elskede BFBC2.


    Konklussion
    Nu kan man jo godt tro at jeg er blevet betalt sådan som jeg roser sættet. Der er dog også nogle enkelte minuser som lige skal siges. Nummer et er at touch kontrollen er meget svær at blive gode venner med. Det er lidt som om at den har sin egen lyst og tankegang til tider. Selv efter en måned med "konstant træning" er det ikke lykkes mig at blive meget bedre til at bruge den. Nummer 2 er at når jeg har brugt headphone stikket i touch controllen så er jeg nød til at slukke hele sættet for at få normal lyd niveau tilbage ellers spiller det generelt lavere. Når alt det så er sagt så kunne jeg ikke være mere ligeglad for det er sådan en fryd at komme hjem fra arbejde, sætte noget musik på og bare slappe af. Prisen er i den dyre ende for et 2.1 sæt. Jeg gav små 2000 rundt men jeg har ikke fortrudt det et eneste sekundt. Det her sæt er til dig som sætter præcis lyd over alt andet men af en eller anden grund ikke har anskaffet dig et HIFI sæt. Er du udelukne techno tramper og kun vil have bass bass og mere bass så er det nok ikke her du skal lægge dine penge da du kan få andre væsentlig billigere sæt som kan give dig det. Sættet får et 9/10 fra mig.

    Core i7 920 C0 2,66ghz @ 3,2 Water cooled | Gigabyte EX58-UD4P BIOS F14k | OCZ 3x2GB PC3 12800 7-7-7-20 | MSI GTX 560 TI Twin Frozr OC @ 1gz core | Antec Skeleton Case | Creative Fatal1ty Titanium Pro | Razer Mako 2.1 | LG W2363D 120hz 1920x1080 | Microsoft Sidewinder X6 keyboard | Razor Deathadder 3500 DPI Mouse | Coolermaster Real Power 1000M 1000watts | MAIN: 2x750gb Samsung F1 Spinpoint in raid0 128kb, STORAGE: 750gb Samsung F1 Spinpoint

  • Hejsa, jeg er selv på udkig efter nogle pc-højtalere og har Razer Mako på listen.


    Kunne du være så venlig at fortælle om du stadig er lige så glad for dine Razer Mako-højtalere idag, her et par måneder efter dit indlæg.


    Jeg takker mange gange på forhånd for din besvarelse. Tak.