Opgradering af bærbar - RAM, HDD, 32->64bit

  • Jeg vil godt høre andres mening om mit valg af opgraderingsstumper, så håber nogen her vil hjælpe :D


    Jeg har en omkring 2,5 år gammel Dell Vostro 1500 og nu virker harddisken som om den snart står af, så tænker at det er et fint tidspunkt at give maskinen et slutupgrade. Det burde gøre at den kan køre et år eller to endnu, da jeg synes CPU og GFX har en rimelig hastighed.


    Specs:
    CPU: Core 2 Duo 2 GHz, T7300, 4MB L2, EM64T og VT-x support
    Chipset: PM965 + ICH8-ME (understøtter officielt kun 667 MHz RAM)
    GFX: 8600m GT med 256 MB RAM
    RAM: 2x1 GB, 667 Mhz, 5-5-5-15
    HDD: Er ikke sikker på mærke, men det er 160 GB og 7200 rpm
    OS: Vista Business 32-bit


    Plan for upgrade:
    HDD ->320GB 7200 rpm WD Scorpio Black til 407 kr.
    RAM -> 2x2 GB HyperX, 667 MHz, 4-4-4-12 til 677 kr.
    OS -> W7 Home Premium Retail (så har jeg både 32 og 64 bit udgaverne) til 1265 kr.


    Er en smule i tvivl om jeg bare skal nøjes med Scorpio Blue med 5400 rpm? Eller er der andre gode forslag til HDD? Blue udgaven koster 329 kr. så der er ikke så meget forskel.


    RAM er jeg i tvivl om det giver noget med CL4? Min hovedregning siger mig at de burde give 20% performance, men det er jo kun teori. Dog er de HyperX stort set lige så billig som CL5 value ram. Rager 20-40 kr, og så kan jeg vel lige så godt tage dem.
    Af hvad jeg har læst mig til, så kan jeg ikke bruge 800 MHz RAM til noget, da PM965 bare clocker dem ned til 667 MHz uanset hvad. Nogen som har erfaring med det?


    OS... Har Vista pt og der er lidt småproblemer, som det lader til at være løst i W7. Så det vil jeg gerne prøve nu jeg alligevel vil have 64-bit. Er det værd at bruge penge på ultimate/pro udgaverne? De koster cirka 2k begge to. Ser ud til at auto-backup til netværk og xp-mode (som jeg kan bruge da min cpu understøtter VT) er det eneste ekstra jeg vil kunne bruge til noget.
    Og hvad med 64-bit egentlig... Er der stadig problemer med at få ting til at fungere her?

  • Jeg tror du får mest ud af en SSD selvom den koster noget mere. Som du kan se i min signatur så har jeg en oldsag af en T60 men den fik nyt liv bogstavligt talt da den fik en SSD i istedet for den gamle harddisk... Det er ikke småting det betyder..


    Edit: kan 965 chipsettet klare over 3 gb ram? nogen versioner er vistnok begrænset til 3 af uforklarlige årsager....

    /Steffen


    IBM T60
    Intel T7200@2.0 GHz
    Intel X25-M - 160 GB
    2 GB Ram

    Rettet en gang, sidst af Tecza ().

  • Jeg ville glemme alt om Cas Lantency da du aldrig vil kunne mærke det i dagligdagen. Husk du skal holde så meget flaskehals nede som muligt.


    Mht til HDD, så kunne det være spændende for dig at undersøge, og du kunne få en mindre - f. eks 64GB SSD ind på drevets plads. Altså CD/DVD drevet og så tage f. eks den 320GB du har kigget på på 7200RPM. Smid så OS på SSD som primær, og 320 som sekundær.


    Du skal bare huske, når det kommer til valg af HDD, at en 5400 HDD kan være ligeså hurtig som en 7200RPM disk.


    Alternativ
    http://www.edbpriser.dk/Produc…2.5%22&sp=all&pid=4202356


    http://www.edbpriser.dk/Produc…2.5%22&sp=all&pid=4180918

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Tecza
    Jeg tror du får mest ud af en SSD selvom den koster noget mere. Som du kan se i min signatur så har jeg en oldsag af en T60 men den fik nyt liv bogstavligt talt da den fik en SSD i istedet for den gamle harddisk... Det er ikke småting det betyder..


    Edit: kan 965 chipsettet klare over 3 gb ram? nogen versioner er vistnok begrænset til 3 af uforklarlige årsager....


    Hvilken signatur

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Jeg tror du får mest ud af en SSD selvom den koster noget mere. Som du kan se i min signatur så har jeg en oldsag af en T60 men den fik nyt liv bogstavligt talt da den fik en SSD i istedet for den gamle harddisk... Det er ikke småting det betyder..


    Edit: kan 965 chipsettet klare over 3 gb ram? nogen versioner er vistnok begrænset til 3 af uforklarlige årsager....


    En "rigtig" SSD er nok lidt overkill til den bærbar synes jeg - prismæssigt :) Skal bruge mindst 160 GB plads og så er ser de ud til at koste 2-3k for SSD. :D Men jeg kiggede også på den Momentus XT som SSDfreak linker til i går. Fandt denne test: http://www.anandtech.com/show/…finally-a-good-hybrid-hdd


    Ser ud til at den er noget hurtigere til de fleste ting, men den koster så også knap det dobbelte af en alm. 7200 rpm + det er ny og måske lidt uprøvet teknologi. Tænker der kan være fejl og sådan? Men I synes måske det er bedst at smide de ekstra penge og prøve momentus XT?
    SSD har jeg som sagt udelukket da det er for dyrt og jeg skal bruge mit CD/DVD drev, så komboen med lille SSD + alm HDD er udelukket.


    Angående PM956 (læg mærke til at mobile versionen er lidt anderledes end desktop P965) så kan du se datablad her: http://www.intel.com/Assets/PDF/datasheet/316273.pdf
    Support: Dual channel DDR2, max mem 4 GB, 667 eller 533 MHz.
    Så der skulle ikke være noget problem med 4 GB RAM. Har også set andre på nettet putte 4 GB i en Vostro 1500. :)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Jeg ville glemme alt om Cas Lantency da du aldrig vil kunne mærke det i dagligdagen. Husk du skal holde så meget flaskehals nede som muligt.


    Noteret... Så nupper jeg bare de billigste 2x2 GB med der hvor harddisken bliver købt. :D Dog et bonus spørgsmål... Nu laver jeg ofte simuleringer (matematik i MATLAB) på computeren, som kan tage flere minutter at køre. Vil man heller ikke mærke forskel på RAM der?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    Hvis pengene ikke er til SSD, så nap den Momentus XT.
    Du har i øvrigt ret mht. RAM - de vil køre 667MHz selvom du hælder 800MHz stænger i.


    Fino fino... Så er det på plads med RAM i hvert fald. Bliver bare de HyperX 667 MHz CL4. De koster 688 kr. hvor de billigste CL5 koster 628 kr., så synes lige så godt jeg kan hapse dem da det er kun 60 kr. i forskel. Måske er der en lille forskel i nogle af de programmer jeg bruger :))


    Og så tror jeg at jeg prøver en 250 GB Momentus XT for at snuse lidt til SSD performance. :D Den koster 706 kr. hvor Scorpio Blue 250 koster 295 kr. Det er alligevel noget til forskel, men ud fra hvad I siger og de tests jeg har set så kunne det godt være pengene værd. :)


    Det skal i øvrigt siges at jeg er færdig med at studere nu, så skal ikke slæbe meget rundt på computeren længere. Planen er derfor at opgradere min bærbare så den kan holde lidt endnu og derefter fungere som reserve computer, når jeg får købt en stationær. Det er derfor jeg ikke vil ofre penge på en SSD til den :D


    EDIT: Tak for hjælpen ind til videre forresten :) Er der nogle som har erfaring med 64-bit Win 7? Spiller det bare eller er der stadig problemer med gamle 32-bit programmer og drivere?

  • Det er derfor jeg skriver du skulle overveje en SSD til OS bare. En lille på 32GB og så en sekundær til alt andet. Den kan du få relativt billigt. Momentus er ikke imponerende.


    Mht. dit krav til adgang til CD/DVD, så skaf et lille eksternt og bring det med rundt. Evt de nye fra Samsung.


    Jeg ville glemme alt om CL osv, og tænke på mængden i stedet


    Win 7 64bit spiller godt ja, og har pt ikke oplevet problemer.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Det er derfor jeg skriver du skulle overveje en SSD til OS bare. En lille på 32GB og så en sekundær til alt andet. Den kan du få relativt billigt. Momentus er ikke imponerende.


    Mht. dit krav til adgang til CD/DVD, så skaf et lille eksternt og bring det med rundt. Evt de nye fra Samsung.


    Forstår ikke helt hvad jeg skulle få ud af kun at have OS liggende på SSD? Det er ikke boot-tid jeg bekymrer mig synderligt om. Min computer bliver tændt om morgenen og slukket når jeg går i seng... Stort set. Hehe :) Og så står den på "slumre" når jeg ikke bruger den. Det gør den forøvrigt også om natten, så normalt booter jeg rigtigt en gang i ugen eller hver anden uge. :D
    Burde det så ikke være de programmer og få spil jeg bruger som skulle ligge på SSD hvis det endelig var?


    Diskussionen om jeg skal have det i min bærbare eller ej er ligegyldig har jeg fundet ud af, da man ikke kan benytte cd/dvd bay til en harddisk i min model. (så vidt jeg kan se i hvert fald) Men det kunne være rart at vide, hvis jeg skal have SSD når jeg får skaffet mig en stationær engang.


    EDIT: Når du siger momentus XT ikke er imponerende... Betyder det så at du ikke ville ofre de 400 kr. ekstra på den frem for en alm. harddisk?


    Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Jeg ville glemme alt om CL osv, og tænke på mængden i stedet


    Jeg læste godt hvad du skrev første gang. :) Men der er som sagt kun 60 kr. i forskel. Mængde er ikke nødvendigt at tænke på, da der kun er én mulighed. Har 2x1 GB nu og kan så sætte 2x2 GB i den. Eneste mulighed der er, medmindre jeg vil putte mindre RAM i. :))


    Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Win 7 64bit spiller godt ja, og har pt ikke oplevet problemer.


    Det lyder bare godt. :) Hvilken version har du? Og hvis du har pro eller ultimate bruger du så nogle af de ekstra funktioner?


  • Du kan selv tolke
    http://www.google.dk/#hl=da&so…rfai=&fp=40e888cb58ba3aaf


    http://www.google.dk/#q=moment…wQwAA&fp=40e888cb58ba3aaf


    Jeg har Ultimate, men bruger ikke de mange funktioner der tilbydes ud over det faste og integrret.
    Der er jo mange andre fordele end boot via en SSD :.-)

  • Thanks for info :) Jeg holder mig til Home Premium så :)


    Har luret lidt mere på anmeldelser af momentus XT og kan ikke finde nogle der siger at pris/performance ikke er god. Dog ser mine bekymringer ud til at holde stik... Drevet er ikke særlig stabilt endnu.. Baseret på kommentarerne til denne video http://www.youtube.com/watch?v=zuWdruZev8I&feature=fvw og her http://discussions.apple.com/t…2452949&start=15&tstart=0


    Tror bare jeg holder mig til en almindelig harddisk så :) Det er den sikre og billige løsning :D Jeg er ikke i tvivl om at SSD er meget hurtigere, men synes prisen er for vild til at putte det i en ældre bærbar, som skal pensioneres inden for en overskue tid :)


    SSDfreak... Kan du nævne nogle enkelte fordele ud over boot ved at have OS på SSD? OS skulle jo ikke gerne lave ret meget på harddisken når først computeren er startet op :) Det eneste jeg kan komme i tanke om er hvis man hører musik eller ser film med medieplayer, da den må ligge sammen med OS. Resten skulle da gerne være baggrundsting.


  • prøv at læse denne linket side samt side 2 http://www.enterpriseitplanet.…SDs-The-Pros-and-Cons.htm

  • Det passer da fint med min teori om at der bør ligge noget data på SSD som kræver meget IO. Dog havde jeg ikke lige overvejet at medieplayer slet ikke kan bruge SSD til noget, så længe programmet kun ligger på SSD og data ligger på alm. disk. Det er kun opstart af programmet der vil være hurtigere så... Ikke læsning af musik og film.


    Og ja... Så kan du måske argumentere for at swap-filen i hvert fald er smart at have på SSD. Det kan vi hurtigt blive enige om, men det er måske godt nok bare med de 4 GB RAM og så skal swappen ikke lave noget af betydning?


    Pt. bruger min bærbar 717 MB RAM reelt + 1328 MB til cache + 1352 MB brugt af swap filen. Alt det vil jo fint kunne ligge i 4 GB RAM.


    Fordelene ved lavere strømforbrug, lavere latency osv. som nævnes i dit link er jeg klar over. Men performance stiger jo kun, hvis der ligger noget data som bliver brugt på SSD. :) Hvad får man så ud af at have OS på SSD, hvis man har okay med RAM og ikke bekymrer sig om boot tid?


    PS. Når jeg siger "få ud af", så har det vidst hele tiden lagt i luften i denne tråd at det ikke er strømforbrug og håndførhed-over-for-tabt-computer jeg tænker på. Det er hastighed :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Du skal bare huske, at du skal i 64Bit for at udnytte 4GB RAM medmindre du er fiks på fingerne


    Det er jeg klar over :) Også derfor jeg skrev fra starten at jeg ville skifte til 64-bit, hvis der ikke var for mange problemer med det endnu. :)