hjælp, kan ikke starte

  • Jeg har lige fået et temmelig irriterende problem med min computer. Den vil ikke starte op igen efter en genstart...Jeg har lige lagt to drivere ind på computeren, til en printer der hedder Epson Stylus SX110 og så skulle computeren genstartes, men det kan den ikke. Den kommer frem med bundkortets navn, der hvor man kan trykke på delete og komme ind i Bios, men computeren siger så et bip, prøver at starte igen, men med samme resultat. Jeg har prøvet at klikke på delete, men kan ikke komme ind i Bios'en.
    Er der mon en af Jer der ved hvad problemet kan være og hvad jeg skal gøre for at den kommer til at fungere igen?
    Jeg har en der ligner denne til forveksling http://www.mm-vision.dk[...] bare uden usb 3 og så en 920'er i stedet for. Jeg bruger windows 7 home premium.


    Venlig hilsen
    Smedegaard

  • Du kunne prøve at boote computeren op i safe mode og så fjerne de drivere.


    Hvis du er i tvivl hvordan du tilgår safe mode i win 7, vises det her: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Nulstil CMOS på dit bundkort


    Hvis det ikke virker derefter, så frakobl det udstyr der ikke er absolut nødvendigt for computeren, dvs. kun 1 stick ram, ingen harddiske, ingen indstikskort (dog lad grafikkortet side i).


    Husk at frakoble både strøm og data kabler til harddiske.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har prøvet følgende:
    Prøvet at trykke på cmos reset, hver gang jeg har prøvet noget nyt.
    Haft batteriet fra Bios ude en hel nat.
    Prøvet at tage al hardware ud af maskinen, på nær grafikkortet.
    Prøvet at tage alle rammene ud, prøvet med en ramblok af gangen, så to og til sidst tre.
    Prøvet at sætte en anden harddisk i.
    Prøvet med windows 7, med cd’en med bios driveren.
    Nu ved jeg simpelthen ikke mere hvad jeg skal prøve.
    Tror I der er garanti på computeren, når jeg har haft den oc til 3,6 ghz og kørt med en vandkøling Corsair H50 og så puttet en ekstra harddisk i. Pc’en er købt d. 18-12-2008 hos MM-Vision?
    Hvis der skulle være en hardware del der er gået i stykker, hvad tror I så det er?

  • Jeg kom lige til at tænke på hvilken PSU har du siddende i maskinen ?


    Fordi er det en Energon eller LC power, så kan det skrammel sagtens være blevet så ustabil i løbet af de 1½ år som er gået, at den ikke kan levere strøm nok på din 12 volts linie, og så sker netop det, som du er ude for.
    Det har bestemt heller ikke været godt for en billig PSU at du har haft maskinen OC, det ligger extra pres på din 12 volts linie og slider en skrammel PSU op i løbet af no time.


    Prøv at smide en anden 1 i hvis du har en ekstra eller se om du kan låne en af en ven til at teste om, det skulle være det.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej Sam


    Det er en Corsair 750W, det er i hvert fald det der står på PSU'en. Men på min følgeseddel står der godt nok Energon 750W. Der udover har jeg et Gigabyte GA-EX58-UD5 bundkort, Intel Core i7-920 4x2,66GHz, 6GB Kingston DDR33-1333, Nvidia GTX260, Pioneer DVD drev og 750 Gb Samsung harddisk og så windows 7 home premium.


    Tror du stadigvæk det kan være PSU'en det er galt med?



    Venlig hilsen
    Ole

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af smedegaard1964
    Tror I der er garanti på computeren, når jeg har haft den oc til 3,6 ghz og kørt med en vandkøling Corsair H50 og så puttet en ekstra harddisk i. Pc’en er købt d. 18-12-2008 hos MM-Vision?


    det med garantien synes jeg selv du skal vurdere om du synes det er fair, at forhandleren skal betale for at du har oc'et:) oc resulterer i at garantien bortfalder. det kan med garanti ikke ses, men du snyder alle de personer der ikke oc'er, da vi i sidste ende kommer til at betale mere for hardwaren pga. flere defekte komponenter grundet oc. så lad mig sige det sådan:) så er du bare en nar, hvis du gør det.

  • Tak for det Helmar..Men jeg mener jo ikke jeg er en nar. Jeg er i tvivl om hvad mit problem er. Jeg har haft computere siden 1993 og det er første gang, jeg har et problem jeg ikke ved hvad er. Det er jo derfor jeg spørger Jer til råds her inde, og ikke bare for at få slynget sådan noget i hovedet, vel????? Jeg er jo i tvivl om hvordan man forholder sig til garantien, ellers kunne jeg jo bare gøre som du siger. Så hvis ikke du har noget andet at bidrage med, synes jeg du skal holde dig væk fra min tråd, ikke sandt????

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af smedegaard1964
    Tak for det Helmar..Men jeg mener jo ikke jeg er en nar. Jeg er i tvivl om hvad mit problem er. Jeg har haft computere siden 1993 og det er første gang, jeg har et problem jeg ikke ved hvad er. Det er jo derfor jeg spørger Jer til råds her inde, og ikke bare for at få slynget sådan noget i hovedet, vel????? Jeg er jo i tvivl om hvordan man forholder sig til garantien, ellers kunne jeg jo bare gøre som du siger. Så hvis ikke du har noget andet at bidrage med, synes jeg du skal holde dig væk fra min tråd, ikke sandt????


    sødeste smedegaard :) du læser jo ikke hvad jeg skriver. Jeg synes du er en nar, HVIS du sender computeren til reparation som en garantisag :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    sødeste smedegaard :) du læser jo ikke hvad jeg skriver. Jeg synes du er en nar, HVIS du sender computeren til reparation som en garantisag :)


    det kommer da an på om hans oc er årsagen til at den ikke vil starte op....det kan nemt testes ved at resette BIOS.....starter den op der, så har det været fordi den er ustabil eller overophedet pga oc....og så skal det bare justeres....starter den stadig ikke op, så kan der være flere årsager, men ram eller psu ville være mit umiddelbare gæt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Har du mulighed for at teste dine ram i en anden maskine, altså 1 blok af gangen ?


    Du kunne jo evt DL memtest og brænde den ud på en disk, så vidt jeg husker tester programmet allerede inden systemet loader overhovedet og se om der kommer fejl på dine ram


    http://www.memtest.org/


    Prøv lige og se om ikke en af dine venner kunne være behjælpelig med at låne dig en PSU for lige at teste at det ikke er den, som er skyld i at maskinen vil starte op.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    det kommer da an på om hans oc er årsagen til at den ikke vil starte op....det kan nemt testes ved at resette BIOS.....starter den op der, så har det været fordi den er ustabil eller overophedet pga oc....og så skal det bare justeres....starter den stadig ikke op, så kan der være flere årsager, men ram eller psu ville være mit umiddelbare gæt.


    øøhhh nej?! når du overclocker overclocker du normalt ram, bundkort og cpu. når du overclcocker sænker du levetiden på komponentet. ligesom en bil der bliver chippet :) så når du har overclocket har du smidt din garanti væk på bundkort, cpu og ram. at det ikke kan ses er blot en fordel for dig, som vil skide på os andre.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    det kommer da an på om hans oc er årsagen til at den ikke vil starte op....det kan nemt testes ved at resette BIOS.....starter den op der, så har det været fordi den er ustabil eller overophedet pga oc....og så skal det bare justeres....starter den stadig ikke op, så kan der være flere årsager, men ram eller psu ville være mit umiddelbare gæt.


    Fragman


    Læser du post 7, så har han prøvet og resette og endda haft batteriet ude, så det er ikke det som er skyld i det.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej Ebo


    Tak for dine svar, foreløbigt...


    Det vil jeg prøve når jeg kommer hjem. Hvad går den memtest ud på? Jeg har en lidt ældre pc stående derhjemme på min søns værelse. PSU'en der sidder i mener jeg 'kun' er på 450W, kan den mon bruges alligevel?



    Mvh
    Ole


  • Memtest er som ordet siger, lige ud af landevejen, det er et program, som tester for fejl på dine ram, viser programmet ingen fejl, så fejler dine ram intet, altså de er udelukket ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej Alle der har forsøgt at hjælpe mig.


    Mit problem er blevet løst. Jeg ved ikke hvad der har været galt, men tror måske der har været en løs forbindelse et sted. Jeg prøvede først at lave en memtest af rammene, de virkede heldigvis fint allesammen. Så tog jeg mod til mig og prøvede at skifte strømforsyningen ud med en anden, sikke mange stik, men maskinen havde stadigvæk samme problem. Så satte jeg min egen strømforsyning i igen, og da jeg startede maskinen op igen, gik bios pludselig i reset, og dæleneme om skidtet ikke virkede igen.....Så det er bare dejligt. Men endnu engang 1000 tak for alle svarene.


    Venlig hilsen


    Smedegaard

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    øøhhh nej?! når du overclocker overclocker du normalt ram, bundkort og cpu. når du overclcocker sænker du levetiden på komponentet. ligesom en bil der bliver chippet :) så når du har overclocket har du smidt din garanti væk på bundkort, cpu og ram. at det ikke kan ses er blot en fordel for dig, som vil skide på os andre.


    har nu aldrig haft problemer på levetiden pga oc.....mit nuværende bundkort, ram og cpu er vidst 5 år so far, sålænge man også øger kølingen tilsvarende så holder det nemlig nemt den kalkulerede levetid, så ingen grund til at blive fornærmet, den slags personlige bemærkninger kan du gemme til folk andre steder......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.