ATI gider ikke at arbejde sammen med mit bundkort

  • Hello.


    Det er ved at være noget tid siden, jeg fik mit ATI Readon 5770HD, siden mit gamle grafikkort ikke gad at virke (også en 5000 serie). Grunden til jeg skiftede det ud, var fordi jeg fik BsoD (også kendt som Blue Screen of Death), og min skærm kunne simpelthen bare fryse, men lyden i baggrunden kørte stadigvæk. Det skete ofte i World of Warcraft, eller faktisk næsten hele tiden jeg spillede det. Dog også andre spil, men det er meget sjældent.


    However, min pc giver igen random crash'es, altså BsoD, eller bare fryser min skærm, og går ud, ligesom med mit tidligere grafikkort. Forleden en dag, advarede Windows 7 mig om, at jeg havde haft 7 (eller mere) lign. fejl fra CCC (Catalyst Control Center- GFX driver), og derfor blev jeg jo igen skeptisk over, om mit grafikkort nu var i stykker igen.. Men.. men men!


    Jeg har spurgt til råds diverse steder, og en flink gut inde på ATI's forum fortalte, at det var simpelthen fordi jeg havde et nForce chip (whatsoever) på mit bundkort (M3N-HT Deluxe Asus motherboard), som valgte at arbejde over min CCC driver.. Altså, bundkortet og 5000-serie grafikkort kan ikke arbejde sammen, og han mente der aldrig var lavet en BIOS-update, eller generelt en driver, til at kunne fikse problemet. Men kan det nu være rigtig?


    You have an Nforce chipset on your motherboard. That is the problem. There\'s known compatabilty problems with the 5000 series cards and Nforce chipsets. Asus has been non-responsive to BIOS updates that could correct this. Gigabyte has been providing beta BIOS\'s to their customers. The motherboard is history and should be replaced unless Asus has an updated BIOS to correct this.


    Jeg har den nyeste BIOS driver installeret 10.4 (10-4_vista64_win7_64_dd_ccc_wdm_enu - 4/28/2010), mit windows 7 er up to date, samt min grafikkortdriver. Alt køre ellers fint, og jeg har ikke haft virus, eller andet som skulle have skadet pc'eren.


    For hvis det er rigtig at mit bundkort ikke kan arbejde sammen med min 5000-serie grafikkort, må jeg jo skifte det ud, hvilket også betyder at mine ram, samt CPU ryger en tur i skraldespanden, da det er DDR2/AM2+, hvilket der ikke er mange bundkort som understøtter i dag. DERFOR vil jeg være 101% sikker på, at jeg kender fejlen, så jeg ikke ender med at bruge 4000.- på ingenting.


    Vil simpelthen lige være på den sikre side, og hvis en gut eller to, lige kunne bekræfte hans kommentar, ville det være perfekt! :)

  • Her er lidt information om min pc, hvis det er nødvendigt!!


    CPU: AMD Phenom(tm) II X4 940 Proc 3.00 GHZ


    CPU cooler: Arctic Square


    RAM: 4GB Kingston (KHX8500AD2k2/4G)


    MOBO: M3N-HT Deluxe Asus motherboard


    GFX: ATI HD Readon 5770


    PSU: 650W CORSAIR


    OS: Windows7 64-bit

  • I så fald er det specifikt dit bundkort eller chipsæt, for jeg har ikke hørt om det problem og ej heller oplevet det på mit setup. Kører også med Nforce chipsæt og HD5000 gfx.


    Hvordan er dine temps (gpu, cpu, etc.)?


    Du kunne evt. prøve at afinstallere grafik og chipsæt drivere i kontrolpanel og derefter fjerne dem helt med DriverSweeper/Cleaner.


    Derefter installerer du de nyeste drivere til både gfx og chipsæt.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger


    Du kunne evt. prøve at afinstallere grafik og chipsæt drivere i kontrolpanel og derefter fjerne dem helt med DriverSweeper/Cleaner.


    Derefter installerer du de nyeste drivere til både gfx og chipsæt.


    Omtrent hvad jeg ville gøre og hvis det stadigvæk ikke virker, så ville jeg reinstallere windows.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.