Bærbar købt i Dubai, skal medbringes til Danmark

  • Hej!


    Jeg er på langferie her i Dubai, og skal snart hjemad.


    Problemet er desværre at jeg har købt en bærbar, HP Pavilion DV8-1090ev. som svarer til ca. 12k danske kroner.
    Jeg er nu ikke sikker på hvordan skat håndterer sådan noget, skal jeg betale told, moms osv.?


    Jeg beder meget gerne om hjælp.


    Er der måske andre som har været igennem det samme problem som jeg?



    Jeg fandt dette på skat.dk:


    ________________________________________________________________________
    Du ved sikkert, at der er regler for, hvor mange cigaretter og hvor meget spiritus du må have med uden at betale told og afgifter. Men ved du også, at der er regler for, hvor mange andre varer du må have med, når du ankommer fra et land uden for EU?


    Tøj, smykker og elektronisk udstyr


    Du må tage varer som fx tøj, smykker, elektronisk udstyr, tæpper og golfudstyr til privat brug med tilbage til Danmark. Men den samlede værdi af varerne må højst være 3.250 kr., hvis du kommer med fly eller skib fra et land uden for EU. Hvis du har rejst med bil, bus eller tog fra et land uden for EU, må du have varer med til Danmark for 2.250 kr.


    Har varerne en højere værdi, skal du henvende dig til SKAT og betale told og afgifter af varerne.


    Hvis én af varerne koster mere end 3.250 kr. eller 2.250 kr.


    Koster én af dine varer mere end 3.250 kr. eller 2.250 kr., skal du betale told og afgifter af hele varens værdi. Det gælder også for varer, som består af flere dele, der hører sammen, fungerer sammen og normalt sælges sammen.


    Du kan ikke undgå at betale told og afgifter ved at tage varen med ad flere omgange eller ved at lade flere personer tage forskellige dele af varen med til Danmark.


    Hvis du har haft varerne med hjemmefra


    Hvis du havde varerne med, da du rejste fra Danmark, kan du tage dem med ind i Danmark igen uden at betale told og afgifter. Men husk, at du kan blive bedt om at dokumentere, at du har købt tingene i Danmark eller har haft dem med fra Danmark eller et andet EU-land. Som dokumentation kan du bruge kvitteringer og fakturaer.
    ________________________________________________________________________


    De skriver "Hvis du har haft varerne med hjemmefra" bliver man ikke beskattet på nogen måde, men derimod kan man blive bedt om at dokumentere at man har købt bærbaren(i min situation) i Danmark.


    Hvad så hvis man siger at bærbaren er købt brugt i Danmark, og at jeg ingen papir fik med?


    På forhånd


    Mange tak,


    Usi

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Usi


    Hvad så hvis man siger at bærbaren er købt brugt i Danmark, og at jeg ingen papir fik med?


    I det tilfælde er det op til dig at dokumentere at den er købt i DK. Det er en af de eneste steder i DK hvor der reelt er omvendt bevis-førelse...


    /ask


    EDIT: Hvor lang er lang ferie? Der kan være nogen andre regler for lang tids ophold (kan ikke helt huske dem).


  • Hvad vil de så stille op, hvis jeg ingen papir har på den? Hvad vil det næste skridt så være? Har jeg ikke papirene så har jeg dem ikke.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Usi


    Hvad vil de så stille op, hvis jeg ingen papir har på den? Hvad vil det næste skridt så være? Har jeg ikke papirene så har jeg dem ikke.


    Så vurderer de produktets pris, og beregner told og afgifter ud fra dette. Hertil tillægges en bøde for ikke at oplyse told om varerne. Men du kan jo prøve at tage chancen.

  • Det er jo sådan, at du jo ikke skal undgå tolden, for så snyder du jo staten, hvilket betyder mig, Usi og jacob samt de sidste 5.5 mio. danskere. så synes da du skal betale tolden eftersom, computeren faktisk alligevel er langt under, hvad den koster i danmark :) men hvis du vil undgå det, så skal du smide alt æske og emballage ud, så du faktisk kun har lader, cd'er og computeren tilbage, så svarer det til, at du tog den med hjemmefra :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Usi


    Hvad vil de så stille op, hvis jeg ingen papir har på den? Hvad vil det næste skridt så være? Har jeg ikke papirene så har jeg dem ikke.


    Det er de helt ligeglad med, da det er DIT problem og ikke deres. Hvis du ikke har den nødvendige dokumentation så gætter de en værdi og så er det bare ærgerligt hvis du ikke er enig. Det er DIG der har bevisbyrden.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS


    Det er de helt ligeglad med, da det er DIT problem og ikke deres. Hvis du ikke har den nødvendige dokumentation så gætter de en værdi og så er det bare ærgerligt hvis du ikke er enig. Det er DIG der har bevisbyrden.



    Det da fuldstændig latterligt egentlig, så hvis jeg tog min bærbar med fra Danmark til Dubai og på vej hjem blev jeg snuppet i tolden, man render jo ikke rundt med kvitteringen på alle ens ting, så kan de godt sige jeg skal betale told på computeren igen? Selvom den er købt i Danmark, men jeg ikke kan bevise det?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DXC



    Det da fuldstændig latterligt egentlig, så hvis jeg tog min bærbar med fra Danmark til Dubai og på vej hjem blev jeg snuppet i tolden, man render jo ikke rundt med kvitteringen på alle ens ting, så kan de godt sige jeg skal betale told på computeren igen? Selvom den er købt i Danmark, men jeg ikke kan bevise det?


    SKAT er formodentlig kun mistænkelige, hvis du kommer med en bærbar der ser sprit ny ud. Dertil forlanger de næppe, at du skal have kvitteringen eller andet bevismateriale på dig. Mon ikke du får en frist for at fremsende noget dokumentation. Og har man ikke noget dokumentation på sit nye elektronik, er det sgu også ens egen skyld.

  • Du snyder ikke bare "staten", men du snyder mig og alle de andre - og I sidste ende betaler vi andre jo for din told, moms og afgifter - bl.a. via vores skattebillet - og så spørger du os om hjælp til hvordan?? Du kan godt se det ikke :-)


    God tur hjem

    ASUS Maximus X hero (wifi) I7 8700K @4,9 all cores kølet med Swiftech prestige 240 x2, G.skill TridentZ 2x8GB 3466MHz, eVGA GTX 1080 FTW, Corsair AX860i, NZXT Noctis 450 ROG, Samsung 840 Pro 256, 850 pro 512 GB, 960 Pro, 940 evo 120 GB Intelx25-M 80 GB, WD Raptor 150 GB, 1 x WD 3 TB.


  • Mange tak for svarene!


    Et sidste spørgsmål. Der står, jeg citerer.
    "Men husk, at du kan blive bedt om at dokumentere, at du har købt tingene i Danmark eller har haft dem med fra Danmark eller et andet EU-land"


    Hvordan beviser man at den er taget med fra Danmark?; får man måske noget specielt til sin bærbar inden man rejser ud fra Danmark, som man skal vise dem på hjemturen?


    Tak igen!


    Usi

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Usi
    Hvordan beviser man at den er taget med fra Danmark?; får man måske noget specielt til sin bærbar inden man rejser ud fra Danmark, som man skal vise dem på hjemturen?


    Det mener jeg faktisk at du kan, hvis du har noget med som ikke lige er til at finde papirer på! En kvitering for at du har betalt moms og skat i EU er også fin (dvs din almindelige kvitering).


    /ask

  • Det kan godt være det står i tråden et sted men hvor længe har du haft den i brug?
    Hvis ikke den ser spritny ud og du har tænkt dig at tage den med i en dertil indrettet taske du også har købt så ville jeg bare rejse ind med den hængende under armen.
    Fuldstændigt som om du havde rejst ud med den også. Jeg tror ikke du i det tilfælde vil blive stoppet.
    Men ligger den i en kasse i en kuffert så ber du selv om det. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().


  • Du skal bare henvende dig til toldmyndighederne inden du tager ud af landet. Det er samme procedyre hvis du har dyre smykker, ure eller kontanter som du ikke kan dokumentere umiddelbart. Så får du en kvitering på de er taget ud af landet.

  • Hej igen!


    Jeg har bestemt mig for at tage bærbaren med, fordi som sagt jeg er jo på ferie i Dubai jeg bor der ikke.


    Hvis jeg bliver stoppet, ja, så må jeg jo betale de 25%.


    Et spørgsmål angående når de tjekker bærbaren.
    Hvordan foregår den proces?
    Skal den bare ind i Windows? og sluk igen?


    Nu det ikke sådan at de begynder at tjekke data vel?


    Fordi så ender det jo helt galt pga. alle de downloads, her fortiden.


    Mange tak!


    Usi


  • Hvis du har smidt embalagen væk, såtag den bærbare med i din håndbagage. Der er absolut ingen der tjekker noget som helst ved din bærbare hvis du har den som bagage.
    Taler af erfaring, havde min bæbar med en tur til Sharjah og tilbage igen som håndbagage.


    Protip: De spørger dig altid om du har en bærbar i din taske ved security i lufthavnen, men hvis du selv tager den op af tasken, og lægger den i en bakke for sig selv kører det mere smooth :) Du bliver bedt om det hvis du ikke gør det selv alligevel.

  • Okay!


    Bærbaren ligger i den taske(bærbartaske) jeg købte med til den. Bærbaren er brugt i godt 3 måneder nu. Den ligger IKKE i en ny pakning eller noget i den stil, den ligger i den taske(bærbartaske) hvor den bliver brugt dagligt.


    Så det jeg har forstået er at; Der er en sandsynlighed for at jeg kan blive stoppet af tolden, og hvis jeg bliver må jeg jo så betale de skide 25% som svarer til ca. 2-3 lapper.


    Udover at jeg bliver stoppet og skal betale moms, KAN jeg blive bedt om at tænde for computeren? hvilket der intet problem ligger i.
    MEN hvis jeg så bliver bedt om at tænde for computeren etc., så det vel ikke sådan at de også skal TJEKKE DATA?


    Grunden til jeg spørg er fordi, jeg læste et eller andet sted på nettet, hvor der var en der skrev at han blev bedt om at tænde for computeren til Windows og så sluk igen. Noget med at tolden skulle se om bærbaren fungerer som ET!


    Det spørgsmål jeg meget gerne vil have svar på er at:
    Tjekker de DATA hvis jeg bliver bedt om at tænde computeren?


    Mange, mange tak,


    Usi

  • Det tror jeg virkelig ikke de har tilladelse til, medmindre de har fået en form for kendelse. Kan jeg slet ikke forestille mig.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Brtlsn
    Det tror jeg virkelig ikke de har tilladelse til, medmindre de har fået en form for kendelse. Kan jeg slet ikke forestille mig.


    Det har du 100% ret i. Jeg arbejder selv i en Lufthavn, og Security må IKKE tænde din laptop, og kigge dine oplysninger igennem. Dette må kun politiet, og dem tilkalder de kun hvis de finder andet i din bagage der peger på at du smugler narko eller kan være terrorist !

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jst


    Det har du 100% ret i. Jeg arbejder selv i en Lufthavn, og Security må IKKE tænde din laptop, og kigge dine oplysninger igennem. Dette må kun politiet, og dem tilkalder de kun hvis de finder andet i din bagage der peger på at du smugler narko eller kan være terrorist !


    Mange tak, min ven.


    Nu har jeg jo intet tvivl tilbage :)


    Tak igen


    Usi