Port åbning - hvilke intern IP

  • Hej alle,


    håber i lige kan hjælpe mig her.


    Det korte af det lange er at jeg skal have åbnet en port, så jeg kan få adgang til min NAS (synology DS210+) fra et eksternt netværk.


    I den forbindelse skal jeg have åbnet en port, som jeg kan komme ind via.


    Mit spørgsmål går på hvorledes dette skal foregå og hvilke IP jeg skal forwarde til. Grunden til at jeg er en del i tvivl skal ses ud fra mit setup, som er følger:


    1. Modem (Zyxel et eller andetn)
    2. Router - NetGear WNDR3700 (fordeler interne IP adresser til de enheder der er tilsluttet denne .. iMac, MacMini, Nas mev.
    3. NAs - Synology DS210+


    Mit modem har en IP adresser der hedder 10.0.0.1 - og ifølge modemmets informationer, så hedder min Router 10.0.0.9. Router, som der fordeler IP adresser til mit udstyr fordeler dem som 192.168.1.xxx (Her står Router til at hedder 192.168.1.1 og NAS til at hedde 192.168.1.8.


    Jeg er klar over at jeg skal have åbnet en port i Modemmet, men hvilke IP skal den sende denne videre til? - Skal det være 10.0.0.9 (som den ser som værende Router) og herefter åbne en port i router der sender videre til min Nas 192.168.1.8?


    Håber det gav mening og i kan hjælpe mig lidt her :9


    Mvh
    Lasse

  • Det nemmeste er næsten at sætte dit modem til at køre DMZ-mode.
    Så modemet forwarder alle porte til routeren..


    Så skal du bare forwarde den port du skal bruge, i din router, til NAS'ens lokale IP.


    Sådan har jeg i hvert fald gjort med mit..


    Modem -> DIR-655 -> Alt andet.
    Mit modem har også indbygget router. En rigtig skod router.. :)
    Så har bare sat den til at køre DMZ mode, så den åbner for alt videre ind til DIR-655'en.


    Så det er DIR-655'en der styrer hele mit netværk.


  • Tak - det tror jeg også jeg gøre :)

  • Lad mig gætte at du har en Telenor internet forbindelse?


    I givet fald så er det ikke et modem du har men en router med modem i. Det betyder at med din nuværende opsætning skal du ind og forwarde porte på begge routere. Hvis du skal forwarde på din Telenor router skal du gå ind på http://10.0.0.1:2033 og logge på med dit password fra Telenor.


    Mig bekendt har Telenors routere ikke nogen DMZ (hvis de har så er det noget så simpelt som at forwarde alle porte, hvilket ikke er optimalt).


    Den smarteste løsning er naturligvis at du ikke har to routere på dit netværk, det kan opnås ved at du logger ind på din Netgear router, deaktiverer dens DHCP server og så forbinder en af switch portene til din ZyXEL router, dermed fungerer netgearen som en switch og som et AccessPoint, men ikke som router.
    Hvis du gør det, kan du nøjes med at forwarde fra ZyXEL routeren til din NAS(bemærk at din ZyXEL router så tildeler IP adresser til din computer osv).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().