Defekt ram klods

  • Hej folkens!


    Da jeg nu endelig har fået samlet mit nye system er jeg desværre løbet ind i det problem at en af ram klodsene er defekte. Jeg er næsten 100% sikker på at det er det der er problemet da hvis jeg kun sætter den klods i så går der max 5 min før jeg får blå skærm. Nu sidder jeg med den ene klods i og der kører det uden problemer (indtil videre).


    Mit spørgsmål er:


    Jeg har købt ram brugt på et af de andre hardware forummer der er, har fået kvittering med, men synes dog stadig det er røvet af sælger at sælge mig ram der ikke virker. Jeg har ikke kontaktet ham endnu, men burde jeg ikke gøre ham opmærksom på det og ville i mene at jeg kan kræve en retur handel?


    Mvh

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

  • Du kan altid prøve at hente memtest86+ og teste computeren kun med den ram stick i.


    Udover det er der en mulighed for at de RAM klodser bare ikke virker særligt godt i det bundkort, det der er værd at undersøge er om de får nok spænding, visse sticks skal have mere end standard for at fungere korrekt.


    Det kunne også være en ide at teste den ram stick i et andet bundkort, for at dobbeltjekke den, det er altid godt inden du går i gang med at anklage nogen.


    Husk i øvrigt på at det er muligt at vedkommende ikke var klar over at der var en fejl på produktet og man generelt får mere ud af være høflig, så hvis du kontakter ham hav det i mente.


    Jeg tror ikke at du skal regne med at kunne kræve handlen annulleret, men det kan være at vedkommende er rimelig nok, hvis du kan dokumentere at det er testet korrekt osv.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg havde nu også tænkt mig at være høflig i min forespørgsel om rammene :)


    Men for at komme tilbage til det med rammene:


    Jeg har testet den klods som sidder i maskinen med memtest, men hvordan tester jeg den klods som jeg tror ikke virker med memtest, da maskinen får Bsod umiddelbart efter den er blevet sat i?


    Der er tale om disse ram http://www.ocztechnology.com/p…d_amd_edition_low_voltage
    i dette bundkort http://www.edbpriser.dk/Produc…s.aspx?sp=all&pid=4177471 så der burde ikke være nogen problemer der!
    Jeg kan desværre ikke teste dem i en anden maskine da jeg kun har denne maskine med DDR3.


    Mvh

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

  • BSOD er et windows fænomen, hvis du bruger memtest86/memtest86+, så booter du slet ikke ind i windows, det er en måde at omgå problemer med drivere osv. bare teste systemet direkte.


    Det du gør er at du sætter den gode stick i systemet, henter memtest86+, brænder det på en CD (eller smider det på en USB nøgle), så sætter du den dårlige stick i systemet, får computeren til at boote fra CDen (eller USB nøglen) og lader den køre testen, hvis den finder fejl overhovedet er det skidt.


    Husk når du tester dine RAM, at rammene skal være indstillet korrekt, det være sig med både den rigtige frekvens og den rigtige spændingsforskel, hvis sticken får for meget spænding eller for lidt kan du få problemer(iflg. det link du postede skal de have 1.65V).


    EDIT: jeg kan i øvrigt se at der findes en BIOS opdatering til dit bundkort, som skulle hjælpe på stabiliteten af computeren, det kunne være en ide at opdatere BIOSen (naturligvis ikke mens den "dårlige stick er i").

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Ok så er jeg tilbage :)


    Jeg har nu fået testet rammene og det er uden tvivl den ene ram blok der er død, ligeså snart memtest går igang kommer der fejl, på 30min kom der ca 2millioner fejl. Den anden klods var der ikke noget med.


    Jeg har også opdateret min bios og installeret nye drivers til usb controllers og mit netkort, efter dette er gjort har jeg ikke fået nogen bsod.
    Der er dog stadig en fejl og det er når jeg laver en scannow i cmd, der siger den dette:


    Verification 97% complete.
    Windows resource protection found corrupt files but was unable to fix some of them.
    Details are included in the cbs.log som jeg har vedhæftet her http://peecee.dk/upload/view/262077


    Er der nogen der ved hvad problemet kan være?


    Mvh

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

    Rettet en gang, sidst af jurge ().

  • En lille opdatering: :)


    Efter jeg fik bsod igår aftes med den (gode) ram klods valgte jeg at lade den køre memtest imens jeg har været på arbejde og den viste også fejl. Så nu har jeg ringet til butikken og lavet en Rma, de bliver sendt afsted imorgen og jeg burde få nogen nye... snarest!!


    Jeg vender frygtelig tilbage hvis jeg får flere problemer :$


    Mvh

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

  • Det er da skidt, men fik du nogensinde tjekke frekvens og spændingsforskel(Volt)?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Da jeg aldrig har rodet med volt og frekvens inde i bios var jeg lidt i tvivl, men jeg mener da at jeg gjorde det rigtige?
    Jeg satte volt til 1.65 - da jeg gjorde dette blev feltet gult, ved ikke om det har nogen betydning?
    Frekvensen er mhz ikke? Men satte den til 1333mhz - der var nogen forskellige valgmuligheder :)


    Men det virkede ikke som det gjorde nogen forskel og kan man ikke også lade den være på auto eller er det bedst at rette dem til selv?


    P.s ja mega skidt med rammene, ham fra butikken sagde at der har været en del problemer lige med den model og at den var blevet taget ud af produktion, så han sagde med det samme at jeg skulle sende dem ind.


    Lige en anden ting, nu når jeg har lavet memtest, er det muligt at finde resultatet et sted på pc`en?


    Mvh

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

  • Det kommer lidt an på model og mærke. Mine Mushkin RAM skal f.eks. sættes op manuelt - ellers kører de kun 800Mhz (de er bygget til +1000) og er undervoltet. Så i mit tilfælde skulle jeg forbi deres forum og hente en konfiguration til lige præcis mit bundkort for at få den optimale ydeevne ud af rammene. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |