Opgradering af computer

  • Hej


    Jeg har selv bygget en computer for ca 6 md siden og syntes godt nok den er begyndt at blive lidt langsom, både til at starte op,og når jeg kører programmer, tænker den også forholdsvis meget. Har oplevet tit hvor programmerne ikke svarer.


    Så har overvejet at opgradere den til noget lidt bedre hardware, også måske skift over til intel i stedet?



    Mit nuværende set up er:


    PSU: Corsair CMPSU-400CXEU
    CPU: AMD Atholon II X2 250 3Ghz
    RAM: Kingston value DDR ram 4 GB
    Bundkort: MSI 770-C45
    Grafikkort: XFX Radeon HD 4650
    Harddisk: WD Caviar Blue 500GB


    Styresystem: Windows 7 64-bit



    Har i nogle forslag så kom endelig med dem? :)



    Mvh
    Michael C

  • Hvad med at geninstallere ?


    Kan også anbefale en quad.


    Jeg købte nu en phenom ll x2 550 og unlockede til quad med et asus M4a78-e bundkort. Begge dele er ret billige, så ialt kan det gøres for 1500 kr., hvis du har DDR2 ram. Det unlock har kørt perfekt for mig i 2 mdr. uden noget overspænding eller forceret køling. Det er simplethen en produktionsrationalisering, der er udnyttet. Jeg har også anskaffet en corsair 60 Gb ssd, som jeg har styresystemet på. Jeg synes nu ikke, at det har været meget mærkbart. Men lidt mere snabby er den nok.


    Jeg har undersøgt at: man kan ikke unlocke en Xll 250. Derfor forslaget.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af michaelsc
    Hej


    Jeg har selv bygget en computer for ca 6 md siden og syntes godt nok den er begyndt at blive lidt langsom, både til at starte op,og når jeg kører programmer, tænker den også forholdsvis meget. Har oplevet tit hvor programmerne ikke svarer.


    Hvis du ofte oplever at din computer ikke svarer, så kører du enten meget tunge programmer eller også er der noget galt, jeg syntes du måske skulle prøve noget basal fejlsøgning før du investerer i nyt hardware.


    En ide kunne være at reinstallere windows, hvis du har fået installeret en masse bloat, så kan det være det der tynger ned.


    Ellers så prøv at opdatere dine drivere, evt. BIOS, prøv at teste din harddisk med WD's test program og prøv at teste dine ram med memtest86+

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hvis ellers din maskine kan det, som du forlanger af den til daglig brug, så vil det da være tåbeligt at opgradere bare for at opleve nogenlunde det samme om 6mdr.


    Gør du som RTM siger, tag backup at alt hvad du vil gemme og så geninstaller. Vil du endelig smide lidt penge ud på maskinen, så køb dig en ny disk enten WD(som du allerede har) bare fra deres black serie eller Samsungs F3 og evt lidt flere ram.
    Oc din CPU hvis du endelig mangler hastighed, det kan gøre at maskinen føles næsten som ny igen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Dem du kan unlocke er følgende:


    Alle Athlon II x2 xxx -> kan ikke unlockes
    Alle Athlon II x3 xxx -> kan unlockes
    Alle Athlon II x4 xxx -> kan ikke unlockes


    Alle Phenom II x2 xxx -> kan unlockes
    Alle Phenom II x3 xxx -> kan unlockes
    Alle Phenom II x4 xxx -> kan ikke unlockes
    Alle Phenom II x6 xxx -> kan ikke unlockes


    Derimod kan alle AMD modeller ligesom Intels af nyere slags, Delockes, dvs neddrosles fra xx antal kerne til minimum 1.


  • må desværre rette dig !wfdi har set os CPU-Z validering hvor man har unlocked X2 BE'er til X3 & X4 :razz:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af michaelsc
    Tak for jeres svar, tror det ender med at jeg formattere harddisken


    Selv inden reinstall ville jeg køre en CCLEAN (Crap Cleaner)


    Med den kan du både komme af med løse ender i registreringsdatabasen, fjerne/stoppe programmer der starter under opstart og fjerne temp filer/mapper.


    Og JA!, det giver ofte en god slat både på diskpladsen og startup tiden. :clap: