Finde transfer rate på mine ram?

  • Hvordan finder jeg lige min transfer rate på mine ram. Sidder og kigger på cpu-z og synes ikke lige jeg kan se det.


    EDIT: Det er måske slet ikke meningen mine ram skal hedder DDR2 (og så et eller andet) de hedder PC8000 i stedet.


    Men hvorfor står der i cpu-z at mine ram hedder PC2-6400 (400mhz)? Skal de ikke hedde PC8000 (1000mhz)?

    WINDOWS 7 64
    CORSAIR SSD FORCE SERIES 3 120GB
    INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
    ASUS P8P67 DELUXE B3 P67 S-1155 ATX
    8GB CRUCIAL DDR3 BALLISTIX TACTICAL 1600MHZ
    GIGABYTE GEFORCE GTX 580 1536MB
    CORSAIR TX 750W
    XIGMATEK DARKNIGHT CPU KØLER
    AOC 24"

    Rettet en gang, sidst af MadsHilde ().

  • Det kræver lidt af en forklaring, men jeg skal da prøve at bringe mening i det for dig.


    1. dine rams hastighed finder du under fanebladet memory i Cpu-z, står din dram frequency til 500 Mhz, så kører dine ram ved fuld hastighed, da du skal gange med 2.


    2. Grunden til at dine ram bliver aflæst som pc-6400 ram, skyldes nogle standarder fastsat af JEDEC, som er en sammenslutning( interesse organisation for ram producenter) og de har ikke fastsat en standard over pc-6400 ram, selvom det sagtens er muligt at købe ram som kan køre ved langt højere hastigheder.


    3. du har nogle pc-8000 ram, som er lidt af en gøgeunge, da den netop falder lige midt imellem officiel standard(pc-6400) og den næsten lige officielle standard pc-8500, derfor er pc-8000 ram osse lidt svære at finde fra andre producenter end Mushkin og som regel koster de mere end pc-8500 ram gør idag.


    Passer din aflæsning ikke helt i cpu-z, så skal du ind og skrue i bios, men ret skal være ret, du vil ikke mærke nogen nævneværdig forskel på at køre en hastighed lige over 800Mhz og så på 1000Mhz, du kan måle dig frem til en forskel, men det betyder ingenting.


    håber det gav lidt mening for dig.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Mange tak for forklaringen. Min DRAM Freq. står kun på 399.9, men det er måske fint nok, som du skriver. Der er ikke nogen mulighed for de clocker sig selv lidt ned når computeren idler?

    WINDOWS 7 64
    CORSAIR SSD FORCE SERIES 3 120GB
    INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
    ASUS P8P67 DELUXE B3 P67 S-1155 ATX
    8GB CRUCIAL DDR3 BALLISTIX TACTICAL 1600MHZ
    GIGABYTE GEFORCE GTX 580 1536MB
    CORSAIR TX 750W
    XIGMATEK DARKNIGHT CPU KØLER
    AOC 24"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MadsHilde
    Mange tak for forklaringen. Min DRAM Freq. står kun på 399.9, men det er måske fint nok, som du skriver. Der er ikke nogen mulighed for de clocker sig selv lidt ned når computeren idler?


    Prøv lige at trykke din FSB en tak op og hold øje med dine temps, samtidig med skal du være sikker på at dine ram får 2.1 volt i bios, det skal du selv sætte dem til ellers kører de ved 1.8 volt, og det vil de altså ikke være med til på mit bundkort, der skal de have helt efter specs, nemlig 2.1 volt for at køre perfekt, men så render de osse 1000Mhz lige efter bogen.



    Ang. dit spørgsmål om dine ram idler så er svaret nej, de kører ved den hastighed , som de er sat til i bios uanset hvad du så end bruger din maskine til.
    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Jeg har aldrig i den tid jeg har haft de ram haft skruet på deres volt. Jeg kan se i cpu-z at de står på 1.8, men man kan ikke altid regne med volts i BIOS stemmer overens i cpu-z. Tror du det er nødvendigt at gøre det? Altså, det er DRAM voltage du snakker om, ikke? Når jeg OC'er plejer jeg at sætte dem på 2.0, men du mener altså at jeg skal sætte DRAM voltage på 2.1 OC'ed eller ej?




    Det med at uppe min FSB kommer helt af sig selv. Imorgen sætter jeg den til 430 og ser om jeg ikke kan køre 3.87ghz nogenlunde stabilt.


    Ved du egentlig hvad deres timings er udfra manufacture specs?


    pt. står mine timings sådan:


    1st Information: 5-5-5-18-3-52-6-3
    2nd Information: 8-3-5-4-6-4-6
    3rd Information: 14-5-1-6-6


    Men det er kun 1st information jeg skal bekymre mig om, ikke?

    WINDOWS 7 64
    CORSAIR SSD FORCE SERIES 3 120GB
    INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
    ASUS P8P67 DELUXE B3 P67 S-1155 ATX
    8GB CRUCIAL DDR3 BALLISTIX TACTICAL 1600MHZ
    GIGABYTE GEFORCE GTX 580 1536MB
    CORSAIR TX 750W
    XIGMATEK DARKNIGHT CPU KØLER
    AOC 24"

    Rettet en gang, sidst af MadsHilde ().

  • Dine timmings kan du finde på Mushkins website.


    http://www.mushkin.com/Memory/Redline/996593.aspx


    Ved 1000Mhz hedder de: 5-5-5-12-2T ved 2.1 volt.


    Ved 800Mhz kan du køre samme timmings bare ved 1.8 volt


    Det er næsten helt sikkert at du vil rende ind i en BSOD hvis ikke du hæver din volt, når først dine ram kommer op og rende over 800/830Mhz, så jo de skal stå på 2.1 volt


    Jeg har ikke været ude for at cpu-z har målt forkert på mine ram endnu, der har det altid passet med hvad de er stillet til i bios.
    Når du begynder at skrue på maskinen, så er det en god ide at bruge programmet Hw monitor, da du får både et overblik over temps på de forskellige vigtige ting, samt volt til de selv samme dele på en side, så det gør det lidt lettere at se hvornår ting kan blive lidt kritiske.


    http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html



    Hæv din FSB i små nøk af gangen, og test om maskinen er stabil for hver gang, så bruger du den rigtige fremgangsmåde. Det tager længere tid, men til gengæld er glæden så meget større når først maskinen er helt fintunet og alt bare kører der ud af uden problemer.
    Bliver din maskine hen af vejen ustabil, så skal du ind og skrue lidt på volt til din CPU så kan du hæve din FSB endnu mere.
    Når tiden kommer hvor den simpelthen ikke vil højere op kan det mange gange være en god ide at hæve volt til chipset osse, bare et nøk eller 2, men der skal du være rigtig obs. på temps.


    Husk altid at have et øje på hver finger og hold godt øje med temps på CPU, fordi pludselig vil du opleve en rimelig stigning, når først den er ved at ramme max. for hvad den kan præstere.


    Jeg har altid brugt en A4 side og skrevet ned hvad maskinen stod på, inden jeg begyndt at skrue både med volt og timmings, og osse skrevet ned hvad jeg så har ændret på, derved kan man altid finde tilbage til den sidste indstilling hvor platformen kører helt perfekt, og så er det tid for at fintune så man lige får det allersidste med, når man alligevel er i gang.


    På nogle bundkort kan du rent faktisk hive endnu mere ydelse ud ved at sænke din multiplier til CPU og så hæve FSB igen, da der bliver frigivet et større headroom, men det afhænger helt af bundkortet. Dit burde ikke have nogen som helst problemer med en FSB på den gode side af 450/460, men det er ikke sikkert at den vil være med over 480, så gå frem med omtanke og små skridt hver gang.


    Jeg kører til daglig brug med en FSB på 430/440(3.4/3.5Ghz) hvilket er helt fint for mig, men jeg har haft den oppe og ringe på 478(3.78Ghz), men den blev lige lidt rigelig varm på luft for lige at køre en pcmark, jeg brød mig ikke rigtig om de temperaturer, så 3.5Ghz hvilket vil sige et OC på 1.1Ghz er fint for mig til dagligdags brug, og det andet er kun for sjov.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet 3 gange, sidst af Ebo ().

  • Tusind tak for forklaringen. Men det vil sige mine timings faktisk står forkert og at jeg skal ændre dem om jeg OC'er eller ej. Så faktisk står både timings og volt forkert på rammene.


    Jeg regner ikke med at skulle OC'e helt voldsomt og finde grænsen og det, vil bare gerne have den op på de der 3.9ghz, så kører mit Arma II noget bedre.

    WINDOWS 7 64
    CORSAIR SSD FORCE SERIES 3 120GB
    INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
    ASUS P8P67 DELUXE B3 P67 S-1155 ATX
    8GB CRUCIAL DDR3 BALLISTIX TACTICAL 1600MHZ
    GIGABYTE GEFORCE GTX 580 1536MB
    CORSAIR TX 750W
    XIGMATEK DARKNIGHT CPU KØLER
    AOC 24"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MadsHilde
    Tusind tak for forklaringen. Men det vil sige mine timings faktisk står forkert og at jeg skal ændre dem om jeg OC'er eller ej. Så faktisk står både timings og volt forkert på rammene.


    Jeg regner ikke med at skulle OC'e helt voldsomt og finde grænsen og det, vil bare gerne have den op på de der 3.9ghz, så kører mit Arma II noget bedre.


    Nu kan jeg se at du kører med stock køling fr. din sig og så tror jeg ikke at det er muligt at ramme 900Mhz i OC uden den køler bliver skiftet ud.


    Jeg ville på stock ikke hæve baren mere end til de 3.6Ghz hvilket er fint til ARMA II. Jeg spiller osse spillet en gang imellem og jeg kan fint afvikle det ved en hastighed på 3.4Ghz. du skal så lige tænke på at spillet er noget af en GFX dræber, når man går efter rigtig fine detaljer og lang sigtbarhed, samt det sluger ram, som bare fanden.


    Den grafikmotor til ARMA II, er nok den mest krævende endnu bygget samt skal spillet køre bare nogenlunde perfekt, så skal hele systemet være sat sammen så det spiller i fin samhørighed, ellers render du lynhurtigt ind i en flaskehals.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg kører skam ikke med stock køling på cpu'en. Der har jeg en Xigmatek Dark Knight køler med en 120mm fan på, den fungerer ganske fint.

    WINDOWS 7 64
    CORSAIR SSD FORCE SERIES 3 120GB
    INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
    ASUS P8P67 DELUXE B3 P67 S-1155 ATX
    8GB CRUCIAL DDR3 BALLISTIX TACTICAL 1600MHZ
    GIGABYTE GEFORCE GTX 580 1536MB
    CORSAIR TX 750W
    XIGMATEK DARKNIGHT CPU KØLER
    AOC 24"

  • Har selv samme RAM og de skál sættes op manuelt før at de kører ordentligt - ihvertfald på mit og 3 andre venners bundkort som også kører samme. Spørg inde på Mushkins forum med de informationer du har. Deres support er utroligt gode til at hjælpe med meget detaljeret information og opsætninger. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tak for rådene, det vil jeg prøve.

    WINDOWS 7 64
    CORSAIR SSD FORCE SERIES 3 120GB
    INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
    ASUS P8P67 DELUXE B3 P67 S-1155 ATX
    8GB CRUCIAL DDR3 BALLISTIX TACTICAL 1600MHZ
    GIGABYTE GEFORCE GTX 580 1536MB
    CORSAIR TX 750W
    XIGMATEK DARKNIGHT CPU KØLER
    AOC 24"