Saml selv computer.

  • Hej.


    Jeg er i gang med at samle dele til en ny computer, desværre er jeg på et lidt stramt budget, så det skal samlet, inklusiv skærm, mus og tastatur, lande på den billige side af 11000. Det jeg har fundet indtil videre løber op i 10797kr og dertil skal lægges en strømforsyning, så jeg skal finde et sted at spare lidt. Jeg håbede på at i kunne komme med nogle råd til hvor man kan spare lidt, uden at det går for meget ud over yde evnen. Computeren skal primært bruges til gaming.


    Processor: AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz Socket AM3 2000MHz pris: 1449kr
    Bundkort: ASUS Crosshair IV Formula Pris: 1454kr
    Graffikkort: MSI GeForce GTX470 1280MB GDDR5 Pris: 2419kr
    Hukommelse: 2 * http://www.edbpriser.dk/Produc…corsair&sp=all&pid=499540 Pris: 1426kr
    Harddisk:Samsung SpinPoint F2 EcoGreen Desktop Class HD154UI 1.5 TB Pris: 555kr
    DVD-drev: Samsung Super-WriteMaster SH-S223C Pris: 170kr
    Kabinet: Coolermaster HAF 932 Hightower Pris: 627kr
    Skærm: Samsung SyncMaster XL2370 LED Pris: 1799kr
    Tastatur: Logitech G15 Gaming Keyboard Tastatur Pris: 470kr
    Mus: ROCCAT KONE Pris: 485kr
    Strømforsyning: ???


    Jeg tænker selv at der kan spares mest på motherboardet, men min viden er ikke så stor så nogle vise ord ville være dejligt :) Også hvis der findes nogle bedre dele i samme prisklasse, skal i endelig ikke holde jer tilbage med at sige det!


    Tilsidst er jeg også lidt i tvivl om hvilken slags strømforsyning der skal bruges...


    Mvh Lasse Hansen

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af lasse1234
    Kunne dette motherboard tænkes som et billigere alternativ?
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=641062


    Hvor stor en indflydelse har motherboardet på computerens performance?


    Bundkortet har ikke som sådan nogen stor indflydelse på computerens performance hvis ikke man overclocker eller køre SLI/Crossfire. Nogle bundkort kan ikke holde til så meget overclocking, hvor andre er bygget til det. Nogle bundkort understøtter 16x16x SLI, andre understøtter kun 8x8x.


    Det som du linker til (Asus) er helt fint. Det kommer dog an på om du senere vil køre SLI, hvis du gerne vil det, skal du måske kigge på et bundkort der understøtter 16x16x.

  • Tror jeg sparer 4 gb ram væk, så burde der blive råd til det hele :P


    Jeg vil gerne overclocke processoren lidt, så jeg tror jeg holder mig til det første mobo.
    Er der nogle steder hvor der er nogle gode tests af motherboards? Har googlet længe uden hæld:(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af lasse1234
    Tror jeg sparer 4 gb ram væk, så burde der blive råd til det hele :P


    Jeg vil gerne overclocke processoren lidt, så jeg tror jeg holder mig til det første mobo.
    Er der nogle steder hvor der er nogle gode tests af motherboards? Har googlet længe uden hæld:(


    tweak.dk her jo masser af produkter, og vi har da også haft testede det bundkort der du linker til.
    fx: http://www.tweak.dk/review/ASU…rationsdraeber/1113/all/1


    Heinzie: og dette bundkort kører 16x16 crossfire det kan ikke kører SLI da det er et AMD chipsæt.
    4 x PCIe 2.0 x16 (dual @ x16x16, triple @x16 x8 x8 @ quad x16 x16 x8 x8).
    dem der kan kører sli er NVidias chipsæt, som er rimelig old nu, og så Intels X58, H55, H57, P55, I55, men der variere det meget om det er 8x8 eller 16x16 man for.


    dertil sagt kan man godt komme op og kører 3 eller 4 way sli og crossfire, på enkelte X58 bundkort.
    Men på AMD's bundkort er det kun Crossfire, eller single grafikkort løsninger.
    Men læs testen som jeg linker til.