Hjælp til at bygge en renderingsmaskine!

  • Hej,


    Det er som om der står røg ud af min lille macbook :), og jeg må erkende at jeg skal tilbage til en windows maskine for at finde noget ordentlig hardware til prisen...!


    Jeg er på udkig efter en ny renderingsmaskine og jeg vil se om jeg kan sætte det hele sammen selv, men har ikke så meget styr på det endnu, men håber på lidt hjælp :)


    Den skal primært bruges til rendering, dvs. 3D og animation. Jeg bruger den ikke til spil.


    Software producenten har anbefalet en så kraftig CPU (gerne Xeon, Intels guide giver samme konklusion) og så supplere med så mange ram som mulig efterhånden som der bliver råd til det. Grafikkortet skal bare kunne understøtte Opengl 2.6 og minimum 256 MB, så det skal bare være et billigt et!
    Desværre er budgettet pt. kun på omkring 7.500 kr. for al hardwaren (dvs. eksklusiv software). Spørgsmålet er om det er realistisk at få sat noget rimeligt sammen, hvis jeg bygger det op omkring en Xeon 3460 CPU, med lidt søgning har jeg indtil videre fundet:



    Komponent Cirka pris


    CPU Xeon 3460 2.500 kr.


    Intel Board DP55SB 1.170 kr.


    Ram Corsair XMS3, 1333 6 GB 1.060 kr.


    XFX GeForce 210 350 kr.


    Så er jeg allerede oppe på 5.080 kr., det bliver vist lidt presset, mangler stadig en strømforsyning, harddisk (500 GB er fint) kabinet og skærm (regner med en billig en til 800-900 kr), der skulle være en standard køler med i CPU'en, så jeg venter med det mere avancerede! Har jeg glemt en vigtig dims?


    Jeg er lidt i tvivl mht. hvorvidt tingene passer sammen:


    1) CPU og bundkort skulle i følge Intels hjemmeside passe sammen, men i et langsigtet perspektiv er jeg skuffet over at selv deres dyre kort som her er valgt, max kan tage 16 ram (CPU kan håndtere 32 GB, men det kommer jeg foreløbig nok ikke op på alligevel).
    Jeg synes det virker lidt farligt at gå over til et andet mærke, eller er der en sikker måde at finde ud af om det passer sammen?


    2) Hvordan kontrollere jeg at grafikkort og bundkort kan sammen?


    3) Strømforsyning og bundkort, hvad skal jeg kikke efter mht. strømforsyning?


    4) Ram, der skal pin 240 vel være det samme og begge understøtte 1333?


    5) Harddisken skal vel bare være SATA, med fornuftig rpm...


    6) Kabinet, hmm er der ikke noget med at de fungere bedre uden...

  • Alt efter programmerne du bruger - er der ikke noget med at Nvidia understøtter rendering over grafikchippen, CUDA eller sådan noget? Kunne være det var et supplement eller en tanke mht. til køb. (ATI fanboy, kender intet til nVidia) ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det ser meget fornuftigt ud men jeg vil dog vælge en ssd hardisk men det er selvfølgelig kun et spørgsmål om tolmodighed når du rendere :-)

    *****************
    Windows 7 64bit
    Antec P183
    Antec TruePower Quattro 1000w
    Cooler Master V8
    ASUS Crosshair V Formula
    AMD FX-8350 4.4Ghz
    16GB G.Skill
    MSI GTX 1070 Gaming X
    Intel X25-M SSD 160GB
    WDC 1.5 TB

  • SSD'en læser jo kun hurtigere? Rendering bruger vel mere skrive ydelse end læse? Det er jo en rå animation? der skal renderes og derefter gemmes? :rolleyes:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tak, ssd skulle vist være mere pålidelige, men de er stadig dyre, så prisen taget i betragtning, så er det ikke det vigtigste her. Tror HerrMansen har ret mht. læse/skrive...

  • 2) Hvordan kontrollere jeg at grafikkort og bundkort kan sammen?
    De skulle passe fint sammen. Begge understøtter/kører PCI-E 2.0



    3) Strømforsyning og bundkort, hvad skal jeg kikke efter mht. strømforsyning?
    Mærker som Corsair og Cougar er stabile og holder til konstant pres. Vil mene at en 550W eller måske lidt mindre skulle være nok da du ikke har et massivt grafikkort i tankerne, men lav lige en udregning bare for at være sikker (leder efter link)


    4) Ram, der skal pin 240 vel være det samme og begge understøtte 1333?
    Alle DDR-3 klodser som kører 1600/1333/1066 skulle passe - men bland ikke hastighederne. ;)


    6) Kabinet, hmm er der ikke noget med at de fungere bedre uden... strøm? :P
    Du skal bare have fat i et kabinet som har mulighed for at påsætte et Micro-ATX bundkort. Det gør de fleste nu, men vær lige sikker ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Mikael, Hvad for nogle programmer har du i tankerne? CUDA er ikke det eneste. Diverse 3D programmer som 3D Studio Max og Maya samt fx Adobe After Effects og Photoshop bruger også OpenGL. Så et godt grafikkort er ikke så dårligt.


    Så vidt som jeg ved, så har næsten alle "nye" 3D- og video redigerings programmer en form for understøttelse af grafikkort acceleration. Enten via CUDA eller OpenGL.

  • Herrmansen:
    tak for svar :)


    2) tak, har også kontrolleret det på Intels side, måske jeg vælger en af deres billigere udgaver, kan ikke umiddelbart se forskellen. Spørgsmålet var mere rettet mod hvis jeg skulle lede efter et andet bedre og billigere mærke, men det er måske en dårligt ide at blande mærker her?


    3) skal man også til at regne, jeg venter spændt på link :)


    6) lol, ja uden strøm... Troede faktisk at det blot skulle være normal ATX, så tak for micro råd!




    Heinzie:


    hmm, tak du siger noget... Ved grundigere eftertænksomhed, har jeg fundet ud af at jeg af mere kendte programmer, skal bruge måske lidt Blender (kun simpel modellering) og ellers en del Unity, som jeg ikke har prøvet kræfter med endnu, men det er på tegnebrættet! Betyder det at jeg bør prioritere anderledes, der er jo ikke plads i budgettet til både dyr processor og grafikort.
    Jeg har stadig ikke helt forstået konceptet med grafikkort rendering, supplere de hinanden eller er det enten eller?

  • Bare lige for at slå det fast. Du skal kigge efter et Micro-ATX kompatibelt kabinet da det bundkort fra Intel du linker til er af den størrelse/form. Hvis du finder et ATX bundkort så kan du selvfølgelig nøjes med et kabinet der ikke nødvendigvis har Micro-ATX. :baby:


    Mht. til at blande din Xeon processor med f.eks. MSI, ASUS eller Gigabyte så skulle der intet være galt - såfremt at den kan passe i soklen (Der er selvfølgelig en forskel på mærke/model i hastighed osv. men det skal jeg ikke gøre mig klog på)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Bare lige for at slå det fast. Du skal kigge efter et Micro-ATX kompatibelt kabinet da det bundkort fra Intel du linker til er af den størrelse/form. Hvis du finder et ATX bundkort så kan du selvfølgelig nøjes med et kabinet der ikke nødvendigvis har Micro-ATX. :baby:


    Mht. til at blande din Xeon processor med f.eks. MSI, ASUS eller Gigabyte så skulle der intet være galt - såfremt at den kan passe i soklen (Der er selvfølgelig en forskel på mærke/model i hastighed osv. men det skal jeg ikke gøre mig klog på)


    Det er nu nærmere undtagelsen snarere end reglen, hvorvidt et ATX kabinet understøtter microATX eller ej.


    Jeg vil tillade mig at citere wikipedia:

    Quote

    microATX was explicitly designed to be backward-compatible with ATX. The mounting points of microATX motherboards are a subset of those used on full-size ATX boards, and the I/O panel is identical. Thus, microATX motherboards can be used in full-size ATX cases. Furthermore, most microATX motherboards generally use the same power connectors as ATX motherboards,[6] thus permitting the use of full-size ATX power supplies with microATX boards.


    Dermed ikke sagt at det ikke bør tjekkes, men der skulle ikke være problemer.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikael
    hmm, tak du siger noget... Ved grundigere eftertænksomhed, har jeg fundet ud af at jeg af mere kendte programmer, skal bruge måske lidt Blender (kun simpel modellering) og ellers en del Unity, som jeg ikke har prøvet kræfter med endnu, men det er på tegnebrættet! Betyder det at jeg bør prioritere anderledes, der er jo ikke plads i budgettet til både dyrt processor og grafikort.
    Jeg har stadig ikke helt forstået konceptet med grafikkort rendering, supplere de hinanden eller er det enten eller?


    Unity er kendt for at udnytte Direct3D 9 og OpenGL fuldt ud, så en god gpu vil kun være et plus. Desuden behøver du ikke det BEDSTE grafikkort på markedet, men et Nvidia GeForce 310 er et godt bud. Med det får du en del boost i både Unity og Blender via OpenGL, CUDA og Direct3D 9.


    GeForce 200 serien (210 og 220) er mere til HD/Bluray playback og lidt billedredigering. Hvor 300 serien er oppe i HD/Bluray redigering. ( Det siger beskrivelserne ihvertfald :) )

  • Tak for Wikien RTM. Var faktisk ikke klar over at Micro ATX var bygget over ATX standarden. Troede det var en unik formfaktor der krævede andre afstandsskruer :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg kan lige prøve at give et bud på et setup :)


    CPU: Xeon X3470 8 MB (Intel Boxed) 2.566,00 DKK
    MB: Gigabyte GA-P55M-UD2 700,00 DKK
    RAM: Corsair XMS3 2 x 2 GB 760,00 DKK (Jeg kan ikke se hvordan du har formået at vælge et 6GB kit da et socket 1156 bundkort kun køre med dual channel, dvs 2,4,8,12 GB ram.)
    GFX: NVIDIA GeForce 310 (512 MB) 828,00 DKK
    HDD: WD Caviar Green WD5000AADS 500 GB 339,00 DKK
    PSU: Corsair CX400W 359,00 DKK
    Kabinet: MM Case Corona 253,00 DKK
    Skærm: BenQ G2420HDBL 1.372,00 DKK Denne skærm er DEJLIG at have når man arbejder med video/animation. Den er stor men overskuelig plus den bruger LED teknologi så du virkeligt kan se hvilke farver du bruger og hvor lyse de er. Meget præcis og god skærm.


    I alt 7.177,00 DKK


    I det bud er der både den hurtige processor og grafikkort samt en god skærm. Det overskrider ikke dit budget, så du kan roligt lege lidt med forskelligt hardware. Måske er der andre her på siden der anbefaler en anden strømforsyning eller noget andet. 7500 kr er ikke et stramt budget til sådan et system.


    Mvh
    Heinz

  • Hej Mikael


    .. hate to say i told you so ;)


    Jeg kan ikke se nogen grund til at du skulle gå Micro ATX vejen, med mindre du har et direkte ønske om at få en mindre PC (her snakker vi fysisk størrels).


    Jeg ville gå efter dette bundkort http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=670258


    og vælge et ATX kabinet.


    ATX er generelt = mere stabilitet, og flere features.


    Når du skal have den samlet, er du velkommen til at komme forbi til en kop kaffe i karise, så skal jeg nok finde muggerten frem, den klarer selv de mest genstridige sockets !! :boxed:


    Mvh. en fortidslegende inden for sporten :cheers:

    Q6600 POWER @ 3600 mhz; Water cooled
    Asus Blitz fomular watercooled edition
    OCZ reaper @ 1150 mhz 5,5,5,15
    8800 GTX
    SIlent med stil....

  • Herrmansen og RTM: Det bliver vist nok ATX :)


    Heinzie: takker for setup, lige til at gå til, flot arbejde :dance:
    Skærmen er for meget, vil hellere bruge lidt mindre på skærm. Ved godt man bruger mange timer med skærmen, men det jeg skal lave er ikke så avancerede igen mht. skærmplads. så 19' tommer kan også gå!


    T-max: lol
    I'm gonna tell them the whole thing was your idear...;)
    ...kaffe i det her vejr, så hellere vand-køling... :drink:
    "Muggert" troede lidt Gaffa-tape hist og pist kunne klare det...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Heinzie


    MB: Gigabyte GA-P55M-UD2 700,00 DKK


    Quote

    Oprindeligt indlæg af T-max


    Jeg ville gå efter dette bundkort http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=670258


    I følge de forskellige fabrikanter understøtter de to bundkort ikke Xeon CPUer af uvisse årsager...


    Asus


    Gigabyte


    Nu så jeg rent tilfældigt at Intel har et andet microatx p55 bundkort som understøtter xeons DP55WB: LINK


    Hvorfor det er sådan, har jeg svært ved at se, måske vil de andre fabrikanter ikke have at der bliver brugt xeons i desktop boards....


    Kan jo også være at det virker fint, men jeg ville dobbelttjekke det før jeg ville købe noget.


    EDIT: efter lidt undersøgelse på edbpriser og diverse fabrikanter, lader det til at det ovenstående IKKE gælder for Asrock (hvilket er spøjst fordi Asus og Asrock er relaterede).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • RTM: tak, skarp observation :)


    Jeg har søgt lidt på nettet og chattet med ASUS chat-supporten. Chat-supporten svarede lidt vagt at det understøtter i3/i5/i7, vedkommende har sikkert selv søgt samme sted! Jeg nåede ikke at få svar på hvilke kort der så understøtter Xeon før sessionen udløb. Min erfaring fra andre sammenhænge er at chat-support også er "tag det med et gran salt support"!
    Jeg har fundet andre som fik at vide at det ikke understøttede Xeon (dog ikke denne her kombi), men som gjorde det alligevel, og det virkede fint.


    Er det ikke rigtigt læst at her kan man købe en kombi af 3460 og ASUS P7P55
    http://www.titanuscomputers.co…on-X3460-Quad-C-p/ml6.htm


    Det er så det her board http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=703179



    Måske serverboards er bedre til server processorer, men koster desværre også, her er et andet bud:
    http://www.edbpriser.dk/Produc…S+P7F-X&sp=all&pid=673318