Ny switch, men hvilken?

  • Hey folkens.


    Jeg står og skal finde en switch til når vi skal spille Lan.
    Vi er 6 stykker der sidder sammen.


    Vi spiller over nettet. Og vi henter faktisk ikke noget fra hinanden.
    Så den bruges kun til at vi alle kan sidde på nettet.


    Vi har en router som første led. Og så derefter switchen.


    Mit spørgsmål er så, er det okay at købe en billig 8 ports?
    Eller hvad jeg skal købe?

  • Sidder selv og styrer et 12 mands LAN, hvor vi har 2-3 billige switches - og de virker fint. Selv efter et par års brug :)


    Men hvis I vil udnytte Gigabit og fildele af nogen art, så vil jeg da foreslå at du finder en switch med Jumbo Frames, så den kan udnytte forbindelsen bedre.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Sidder selv og styrer et 12 mands LAN, hvor vi har 2-3 billige switches - og de virker fint. Selv efter et par års brug :)


    Men hvis I vil udnytte Gigabit og fildele af nogen art, så vil jeg da foreslå at du finder en switch med Jumbo Frames, så den kan udnytte forbindelsen bedre.


    Jeg er enig i at hvis man alligevel køber en gigabit switch kan man lige så godt købe en med jumbo frames.


    Men jeg vil lige understrege at Jumbo frames kun har relevans inden for ens eget netværk, fildeling er kun internt på netværket mellem de forskellige computer og gælder ikke p2p fildeling :)


    Men ellers der skulle ikke være noget i vejen for at købe en billig switch og bruge den til at dele forbindelsen til de 6 computere, hvis det kun er for at dele forbindelsen vil en almindelig 10/100 switch være rigeligt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • :goodpost: - yessir.


    EDIT: Kan da lige komme med et hurtigt eksempel. Derhjemme kan jeg sende og hente til min NAS fra alle PC'er ihjemmet med en 60-90MB/s med Jumbo Frames (9000) på alle maskiner og Router.


    Her på LAN'et kan jeg lige knibe 10MB/s ud af NAS'en pga. at vi kører med billige 10/100 switches. (Det kan mærkes! :boxed: :P)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Her på LAN'et kan jeg lige knibe 10MB/s ud af NAS'en pga. at vi kører med billige 10/100 switches. (Det kan mærkes! :boxed: :P)


    10MB/s må da siges at være ret godt, den teoretiske maks er 12.5MB på 100Mbit og derfra skal der så trækkes overhead.


    /ask


  • Den vil sikkert være udmærket, selvom jeg syntes det er lidt dyrt.


    Jeg så lidt på edbpriser, dlinks DGS-1008D lader folk til at være rimeligt tilfredse med, i følge en hjemmeside skulle den understøtte jumbo frames og den er rimeligt billig.


    Her er et link til edbpriser: LINK


    Om det så er et bedre produkt kan jeg ikke svare på, men dlink plejer at lave nogle rimelige produkter.


    Derudover bør du også være klar over at med et fåtal af gigabit switches bliver man nødt til at bruge kategori 6 kabler (selvom 5e burde være nok), jeg tror det er et problem der er blevet udryddet efterhånden som switchene bliver bedre, men det er dog noget du bør være klar over hvis den kun vil forbinde op med 100Mbit.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • jakob : Jovist - det var også mere en sammenligning af 100 / 1000Mbit netværk i lokalt P2P :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja det med kablerne havde jeg ikke lige tænkt over.


    Grunden til jeg linker til den noget fyrre switch hos computercity, er fordi at jeg ved jeg så kan købe den inden fredag, hvor vi har Lan nat.;)


    Tror bare jeg køber en alm 8 ports switch. For vi skal jo egentlig kun have adgang til nettet bag den router.:)


    Og når det kun er de krav jeg stiller, så behøves den jo ikke være så dyr, vel?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTMDerudover bør du også være klar over at med et fåtal af gigabit switches bliver man nødt til at bruge kategori 6 kabler (selvom 5e burde være nok), jeg tror det er et problem der er blevet udryddet efterhånden som switchene bliver bedre, men det er dog noget du bør være klar over hvis den kun vil forbinde op med 100Mbit.


    Cat 5e er jo rated til at køre Gigabit - hvis kablerne ikke tillader disse hastigheder overholder de jo ikke deres standard. X(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Cat5e kan sagtens klare gigabit hastigheder.


    Jeg har selv gigabit her i huset, og bruger Cat5e kabler på godt 10 meter,
    og jeg har ingen problemer i at nå gigabit hastigheder internt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bubbi
    Cat5e kan sagtens klare gigabit hastigheder


    Ja der er intet problem med Cat5e, hvis bare kablerne lever op til standarten. Problemet ved nogle af de billige produkter ligger i marginen af hvad standarten tillader, og hvis 2 enheder så ligger i hver sin margin virker det pludseligt ikke længere som det skal.


    Derfor: hvis det skal være Gigabit så køb ikke det billigste no-name!


    /ask

  • Passer simpelthen ikke..
    Cat5e er faktisk godkendt til gigabit hastigheder på op til 100 meter..


    Skal du derimod op og kører 10GB skal du have Cat6a kabler.


    Jeg kører lige nu gigabit på 10 meter kabler fra Harald Nyborg..
    Mere no name bliver det vist ikke..


    Hvis hvis man ikke lige skal kører gigabit på 100 meter, så er billige Cat5e kabler altså
    mindst lige så gode.


    Bare sørg for det ikke er Cat5, men Cat5e..


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/072010/net.png]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bubbi
    Passer simpelthen ikke..
    Cat5e er faktisk godkendt til gigabit hastigheder på op til 100 meter.


    ...snip...


    Jeg kører lige nu gigabit på 10 meter kabler fra Harald Nyborg..
    Mere no name bliver det vist ikke..


    Det var heller ikke det jeg skrev!
    Risikoen for forringet hastighed hvis du har mange no-name komponenter der hver i sær ligger i hver sin ende af specifikationerne er relativt stor. Det kan sagtens virke som i dit tilfælde, men risikoen for at det ikke gør er større.


    Bubbi: Det var slet ikke en kommentar på dit indlæg, bare en generel betragtning omkring netværks-standarterne. Det var aldrig et problem med 100MBit, men med 1GBit er marginen for fejl blevet mindre.


    /ask

  • Vil stadig mene at risikoen for at no name cat5e kabler virker dårligere end dyre guld- og diamantbelagte cat6
    kabler på afstande under 50 meter er mindre end risikoen for at der lige pludselig kommer en elg
    forbi og bider mine no name kabler over.


    Og det skal lige siges, at jeg bor i Odense..
    Så elge er ikke lige det vi ser mest af..


  • Det er jo rimeligt nok at du skal have den hurtigt, men den switch jeg linkede kan også findes hos komplett.dk, som har en afhentningsshop ved vesterport st i KBH.


    Så du burde kunne nå at få den hvis du bestiller nu.


    Med hensyn til kablerne og at købe en almindelig switch, så syntes jeg du bør overveje at købe en gigabit alligevel, da du ikke sparer det store ved at købe en 10/100 switch.
    Hvis den ikke vil forbinde med 1gbit, så burde den bare droppe ned på 100Mbit, så det skulle ikke være et stort problem med kablerne.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • :goodpost: enig...


    Derudover er cat 6 kabler heller ikke så dyre endda, jeg købte en håndfuld hos proshop for noget tid siden, til få penge.


    Ja cat5e burde være nok, men er det desværre ikke altid.


    Jeg har en kammerat der købte en billig noname gigabit switch, han blev nødt til at købe cat. 6 kabler for at få det til at virke ved gigabit transmissionsraten.


    Derudover.... at en vare er noname betyder ikke at den nødvendigvis er af dårlig kvalitet, men hvis den er kan man ikke hænge fabrikanten op på det i samme grad som et mærkevare, same as always really...

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.