HT vs. Core 2 duo

  • Hej,


    Jeg vil gerne opgradere min pc. Lige nu er den udstyret med en 3 gHz Pentium 4 HT.


    Da jeg har et andet bundkort liggende (Asus PSL-VM1394) som kan acceptere processorer af typen Core 2 due vil jeg gerne høre om det kan svare sig at lave en ombytning?


    Hvad er forskellen på en dual core og en core 2 due egentlig?


    - Kan man forresten bytte processorer om uden man skal til at re-installere hele maskinen??


    Håber i kan hjælpe mig, og på forhånd tak;)


    Cheers, mig :)


  • Dual core er simpelthen en generisk betegnelse for processor enhed med to fysiske CPU'er i én



    Core 2 Duo er Intels 2 generation (dermed Core 2) processor der for desktops og bærbare computere designet helt fra bunden op til at være hurtig, og med en lavere strømforbrug


    http://www.chotocheeta.com/200…-core-vs-intel-pentium-d/


    Citat:


    All Core 2 Duo Processors are Dual Core Processors..
    All Pentium D Processors are Dual Core Processors..
    All Intel Dual Core Processors are Dual Core Processors…

  • Jeg vil ikke anbefale at opgradere en computer til en Core 2, da det er forrige generations teknologi, i hvert fald ikke med en helt ny CPU, hvis du køber en CPU brugt er det en anden sag.


    Grundreglen er at du nok ikke skal poste for mange penge i den pc, der er sikkert også andre komponenter der kunne trænge til en opgradering og så bliver det hurtigt bedre at opgradere det hele.


    Hvis du skifter bundkort og CPU samtidigt, skal du ikke regne med at du slipper for at geninstallere windows (kan måske lade sig gøre med noget gendannelse osv, men det er IMO ikke en god idé).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hey cjepp86,skrev i din tråd vedr APB,hvis du har et mb til c2d liggende er det jo perfekt,du finder bare en brugt E6600 (ca 300.-)og genbruger ram oa.Et plus er det er intel chipset,så selv om det er pci-e 1.0 bør der ikke være problemer ifh til nyt gfx med 2.0/2.1.
    E6600 bruger ikke mer strøm end din p4,men skifter du til større gfx bør du lige tjekke op på din strømforsyning.

  • Er det muligt, at vi kan få detaljer om SAMTLIGE af posters hardwaredele? Det gør det nok lidt nemmere.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Hej igen,


    Jo jeg skal nok lige se om jeg kan skaffe noget mere info :)


    - Jeg tænkte, det bundkort jeg har liggende(Asus PSL-VM1394), kan man godt sætte en alm. pentium dual core processor (mener den hedder 5400), grunder til jeg spørger er at den ikke står opgivet på kortest liste over, hvad det acceptere.. hehe! Tænker bare at alm. dual core må være en ældre teknologi end core 2 due og derfor godt kunne passe? Jeg har en kammerat der gerne vil give meget sådan en nemlig :)

  • Hvis det er E5400 kan det bundkort ikke ta den,grundet den er bygget på anden procesteknologi(45nm),som man kalder det,end ex E6600 (65nm),det kan p945(bundkortet) ikke klare.
    Men hvis han er gavmild kunne du måske få lov at bytte den til E66/6700 på et forum,E5400 vil nemt kunne køles passivt og være mer passende til ex mediecenter,bare et forslag;)

  • ok, det har jeg godt lagt mærke til der er noget der hedder 45 og 65 ikk?


    nu læste jeg desværre din tråd.. :S


    Så jeg puttede faktisk processoren i.. og installede computeren op! Det virker egentlig fint nok.. hehe tror jeg, jeg sidder ved computeren nu og skriver dette indlæg..


    dog i starten af boot skriver den noget om ucore voltage var forkert (1.080volt).. og jeg skulle trykke f1 for at reconfigurer det i biros eller f2 for at ta' default settings.. der nuppede jeg f2 og kom videre.. dog blev jeg træt af det med man skulle gøre det ved hver opstart så jeg gik ind i bios og her var der noget der hed "Jumper free configuration" og her var der noget der hed AI-clock.. den stod i auto.. det ændrede jeg til manuel, så kunne jeg ændre spændingen for vcore - her tog jeg den laveste værdig.. 1.2125volt.


    - hvis jeg går ind under "power" så "hardware monitor" i biosen - nu kunne jeg se vcore - i denne menu har ændret sig til 1.432 volt


    Jeg får ikke alarmen mere, men nu får jeg tilgengæld en anden.. hehe.."Intel CPU Ucode error" jeg kan trykke f1 for at forstætte.. og det hele ser ud til at fungere... men jegmå indrømme jeg er på TOTALT dybt vand her! Er det jeg hyarlavet fuldstændig forkert.. og i så fald kan jeg gøre noget for at fikse det.. hehe.. ville ønske jeg var lidt mere inde i det her... tænk sig det hele startede med jeg bare ville spille all points bullitin.. :S

  • hehe,det er frisk gjort,og lidt overraskende den booter op,men ikke at du så får cpu error code,det kan du ikke undgå da bios ikke kan genkende cpu.Ville nu stadig få den byttet til en 4mb 1066fsb c2d..
    Hvis du vil køre videre med den er vcore sat lidt højt,1.25v bør være rigeligt std clock,tjeck med cpuz.

  • hehe jamen jeg må indrømme jeg ikke helt ved hvad jeg har gjort... det er egentlig meget dumt:D Jeg kan bare konstatere at det funger.. jeg prøvede det der batman arkham, med den gamle opsætning (P¤ HT og et andet bundkort) der hakkede det MEGET - Nu køre jeg det flydende :clap:


    Jamen det er nu også det jeg helst vil, hehe har planer om at nuppe en processor der ligger hjem ved det gamle, tror den hed 7400 ????? Den passer nok bedre i?!


    Ang. det med vcore, ved du hvorfor jeg for to forskellige værdiger?


    altså under: Jumperfree configuration -> AI clock(Sættes til manuel): her søtter jeg vcore til 1.2515 volt


    Men går jeg ud under hardware monitor kan jeg se at vcore på processoren er 1.432volt?!?!? :boxed:


    (Jeg har lige fundet smilie "kassen", hehe)