Sluk for strøm i USB når PC er slukket???

  • Hej Tweak


    Jeg har et problem idet at mit bundkort føder alle USB-portene med strøm selv når computeren er slukket. Det betyder at de USB-produkter jeg har koblet til computeren lyser og er "tændt" når computeren er slukket. Jeg har både interne og eksterne USB-porte i brug og det gælder for dem alle. Dette vil jeg meget gerne have slukket dels pga. strømforbruget/miljøet og dels pga af irritationsmomentet! :crazyeyes:


    Jeg har i nogen tid nu forsøgt mig lidt frem med at rode i bios, men uden held. Jeg har et ASUS M4A785TD-V EVO/U3S6 bundkort (AM3 socket). Jeg bliver heller ikke meget klogere af at læse manualen - især afsnit 2.4.6 og 2.5 har jeg kigget grundigt på, men uden at haft held til at slukke for strømmen i USB-portene når computeren er slukket. Manualen kan findes her http://support.asus.com/download/download.aspx


    Jeg ved godt at jeg "bare" kan slukke for strømmen på kontakten men denne løsning er jeg ikke tilfeds af flere grunde: (1) kontakten sidder godt gemt i hjørnet under skrivebordet og, (2) jeg har installeret en Antec Veris (med fjernbetjening) og så ryger hele formålet med fjernbetjeningen hvis man alligevel skal hen og tænde for en kontakt.


    Håber virkelig at nogen af jer derude har erfaring med dette og kan hjælpe mig.


    På forhånd tak for hjælpen.


    Mvh. Mikkel

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Du skal have slået lat fra der hedder noget ala "wake on USB"


    /ask


    Det har jeg også spekuleret over, er det i biosen at man slår det fra?

  • Affirmative, det er en bios setting.
    Alternativt kan du jo købe en el-spare skinne.. :$


    /Gehenna

    Selvbyg PC: 4 GB DDR2 1060, Geforce GTX285, AMD Phenom 2,4 x3, Samsung Spinpoint F1 1 TB.

  • Hej tweakere


    Tak for svar so far...


    Som jeg skrev i starten af tråden så var bios stedet jeg ville lede. For at være helt konkret så har jeg (bl.a.) følgende indstillinger jeg kan vælge i bios:


    -> power
    -> APM Configuration
    -> Restore on AC Power Loss [Power on/Power off/auto]
    -> Power on From S5 By PME# [Disabled/Enabled]
    -> Power on From S5 By Ring [Disabled/Enabled]
    -> Power on From S5 By PS/2 KB/MS [Disabled/Enabled]
    -> Power on From S5 By RTC Alarm [Disabled/Enabled]


    Umiddelbart ville jeg mene at en af ovenstående ville være mit bedste bud på at slå strømmen fra ved shutdown, men jeg har efterhånden prøvet at have alle indstillingerne i både disabled og enabled uden held! :( Er det det forkerte sted i bios jeg leder?


    Derudover kan jeg finde følgende USB-konfigurationer i bios:


    -> advance
    -> USB Configuration
    -> USB Functions [Disabled/Enabled]
    -> USB 2.0 Controller [Disabled/Enabled]
    -> Legacy USB Support [Disabled/Enabled/Auto]
    -> USB 2.0 Controller Mode [Hispeed/Fullspeed]


    Jeg ville blive meget glad hvis i kunne være mere specifikke mht. hvilken indstilling der skal konfigureres i bios? Anyone??


    @ Gehenna: Har købt en elspareskinne (dog af andre grunde) - kan ikke se hvordan den skulle løse problemet med strøm til interne/eksterne USB-porte? Det kan slukke for min skærm, eksterne harddisk, mm., men da ikke hardware der udelukkende er koblet til USB-porten - i så fald må du meget gerne forklare hvordan - så ville jeg blive meget glad :P


    Endnu en gang tak for hjælpen.


    Mvh. Mikkel


  • Jamen har du koblet strømmen fra din PSU til en spareskinne, så skal den sgu da lukke helt af for strømmen til din maskine, når du slukker den ;). Kan din maskine ingen strøm få, kan der heller ikke komme noget videre til dine usb porte.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej Sam


    Ja, okay, det kan jeg naturligvis godt se. Problemet er bare at computeren ikke skal tilsluttes elspareskinnen. Ideen er at computer skal tilsluttes et seperat strømstik således at selve computeren aldrig får cuttet strømmet, se evt. denne skitse: http://www.lavprisvvs.dk/image…T-ELSPARESKINNE-USB-p.jpg


    Om ikke andet er det rigtig at jeg naturligvis kunne lave en anden opsætning hvor at det fx. var min skærm der styrede om elspareskinnen var tændt/slukket. Problemet med dette er dog at jeg således ikke kan bruge min fjernbetjening til Antec Veris uden at skulle hen og tænde for (fx.) skærmen først - og så er ideen med en fjernbetjening ligesom gået tabt ;(
    Edit: Fjernbetjeningen kan også tænde computeren.


    Bottom line: jeg ville blive utrolig glad hvis der var nogen der havde erfaring med at slukke for strømmen til USB-portene i bios og kunne hjælpe mig :)


    Endnu en gang mange tak for hjælpen.


    Mvh. Mikkel

  • Hej Mikmik.


    Jeg ved ikke om det er løsningen på dit problem, men på nogle bundkort findes der en jumper (ved ikke hvad det hedder på dansk, en hopper er nok et dårligt bud) nede ved siden af de interne USB porte på selve bundkortet. Har set den hvor den hed SB5V eller lignende. Den bestemmer om Stand By spænding på 5V er slået til eller fra. Jeg kunne ikke få lov at se dit bundkort eller manual på asus.com og jeg ved ikke om denne feature stadig findes eller det hele ligger inde i BIOS, hvor du også selv leder.


    Hilsen Lauge

  • Hej Lauge


    ja, har godt overvejet muligheden og har kigget på selve bundkortet såvel som manualen. Den eneste jumper jeg kan finde er noget "Clear RCT Ram" (ifølge manualen). Så heller ikke dette forslag synes som min løsning, desværre ;( Men tak for buddet ;)



    Er det virkelig umuligt at slukke for strømmen til USB-portene?


    Mvh. Mikkel