Imponerende 3D-gaming for 69kr.!

  • Hey. Jeg har selv lige opdaget dette, og undrer og ærgrer mig over at jeg ikke har kendt til det før.
    Så jeg tænkte at der nok var andre som kunne bruge tippet.


    De fleste har nok hørt om Nvidia 3D vision, og mange har nok valgt det fra pga. prisen på brillerne samt behovet for at købe en ny skærm.
    Men i Nvidias 3d Vision drivere kan man aktivere 3d Vision Discover, som kun kræver et sæt red/cyan briller, og ikke andet!
    Har man ikke et Nvidia kort, kan man hente iZ3D's 3d-drivere, som gør nøjagtigt det samme som nvidias discover. Og det er gratis!
    http://www.iz3d.com/driver
    iZ3D driveren giver også mulighed for at bruge andre farver end red/cyan, så hvis du allerede har et par briller med gul/blå el.lign. virker det også til dem.


    Jeg købte disse: http://www.coolshop.dk/catalog…9-3d-glasses--for-gadgets
    (Håber ikke dette bliver tolket som reklame ;) )


    Briller med pap-stel virker lige så godt, men i længden er det rarere med plastic ramme.


    Alternativt kan man lave sine egne:
    http://www.youtube.com/watch?v=sIEn9z0oBE8


    Effekten er langt fra perfekt, og man skal rode lidt med indstillinger før det bliver godt, men det giver et rigtig godt indtryk af om det er værd at investere i ordentligt 3d hardware.


    Left 4 Dead 2 med 3d-effekt giver en fænomenal stemning og indlevelse! Det blir aldrig det samme igen uden 3d! :D


    Håber der er nogen som kan bruge tippet, for jeg ville ihvertfald have sat pris på at kende til det noget før! :roller:

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Nåja. Dét kan jeg da godt huske fra nogle år tilbage. Der var et firma der lavede 3d briller med et koncept ala. de nye 3D skærme, med to brilleglas der skiftevis sortnes.


    Apropos Nvidia drivere - Er der et alternativ til os ATI brugere? Bare for sjovs skyld. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Nåja. Dét kan jeg da godt huske fra nogle år tilbage. Der var et firma der lavede 3d briller med et koncept ala. de nye 3D skærme, med to brilleglas der skiftevis sortnes.


    Apropos Nvidia drivere - Er der et alternativ til os ATI brugere? Bare for sjovs skyld. :)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af |Mojo|Jojo|
    ...Har man ikke et Nvidia kort, kan man hente iZ3D's 3d-drivere, som gør nøjagtigt det samme som nvidias discover. Og det er gratis!... http://www.iz3d.com/driver



    Skal man have speciel skærm og spil for at det virker? I det tilfælde hvilke.

  • Fredek: ATI alternativet er iZ3D driveren. Men når du installerer den, skal du i dropdown menuen vælge "anaglyph directx driver".
    Denne er gratis, hvor alle de andre muligheder er rettet mod iz3d's egne skærme og DLP's.


    Man skal IKKE have en speciel skærm eller specielle spil for at det virker.. Det er jo hele pointen ;)


    Det ENESTE du skal have er et par briller, som fås for ingen penge.



    -iZ3D driveren virker ikke optimalt med DX10 endnu.


    -Nogle spil giver bedre effekt end andre.


    -Man kan ikke opnå perfekt billede. Man indstiller dybde og fokus til et niveau hvor det overall er spilbart.


    -Farverne i spillet har betydning, da rød/blå ghosting vil være mere tydligt i større kontrast forhold.
    L4D2 har virket bedst for mig...


    -3D metoden hedder Anaglyphic stereovision, og er en ældgammel teknologi.
    Metoden vil unægteligt medføre at farvespektret i spil bliver meget forringet, samtidig med at jo dybere billede du ønsker, jo mere ghosting vil du opleve.


    -Jo mere ghosting, jo hårdere er det for øjnene.


    -Med anaglyph 3d slået til, vil spil kræve lidt mere af din hardware, men ikke vildt meget. 3d effekten er værd at ofre lidt detail settings for at opnå!(såfremt man kan finde en indstilling som er spilbar)


    -iZ3D-driveren er ikke eksklusivt for ATI-ejere, men virker også på Nvidia kort. iZ3D kan være at foretrække frem for Nvidias, da den giver flere muligheder for indstillinger, farvekombinationer mm.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

    Rettet 2 gange, sidst af |Mojo|Jojo| ().

  • Lyder faktisk meget spændene. Hvor kan man købe billige 3D briller i butikker? Gider ikke at købe dem på internettet og betale fragt og jeg gider heller ikke at lave dem selv da jeg tvivler på kvaliteten af det og fordi jeg ikke har nogen ekstra solbriller.

  • Aner det ikke. Måske din lokale elektronikforretning, eller hos en DVD-pusher. Red/cyan briller er ofte bundled med 3d film. Dog er disse nok af pap.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dwmc
    så det kommet til at se sådan her ud når man ikke har brillerne på??


    link til flickr


    vh dwmc


    Jeps.
    Man kan indstille dybde og konvergens med shortcuts ingame, så man i realtime kan finde den opsætning som passer bedst.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Syntes jeg kan huske at den kære herr Stegelmann, nævnte at Grøn/Lilla metoden giver en mere naturlig og bredere farve oplevelse end Rød/Blå - det er vist samme som Batman bruger i 3D udgaven. Mon ikke det skulle være muligt at finde et par i en DVD forretning? :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Fandt et par gamle pap briller i skuffen og prøvede det i bl.a. WoW og L4D:2.
    Det var ikke ligefrem overbevisende, effekten er minimal men man kunne få øje på den i L4D. Dog syntes jeg ikke det virkede ret godt i Dalaran, måske man skulle prøve i en zone med noget natur men jeg fik ondt i hovedet ret hurtigt :rolleyes:


    Kan godt være det bare er mine øjne der er noget galt med :P



    Oh, og lige et bonus spørgsmål: Hvis man øger afstanden/depth kan man komme til at se 2 billeder af det samme, er dette så meningen at øjet "skulle" have opfattet det som ét objekt i en dybde?
    Jeg har forsøgt at indstille depth således at der lige præcis ikke forkommer "kopier", men har det nogen stod betydning hvordan det er indstillet?


  • Det er den triste side ved anaglyph.
    Glasset i brillerne kan ikke filtrere rød/cyan 100% perfekt. Det betyder at du med det "røde" øje stadig vil kunne se lidt af det blå billede, og omvendt. Dette er ghosting, og dette slipper man ikke af med, medmindre man finder et par briller som perfekt kan filtrere farverne.(eller køber de rigtige 3d vision briller)
    Når du øger dybden, så flyttes rød og cyan længere fra hinanden. Dette er fint nok, og virker også fint. Du skulle gerne kunne se en rigtig god dybde, men billedet er bare "ødelagt" af de forskudte rød og blå. Dette gør det hårdt at kigge på.
    Så min erfaring er at med anaglyph skal man holde sig på minimum dybde(5% i nvidia og 50% i iZ3D), og så kun justere konvergensen.
    Måden jeg spiller på i l4d2, er at holde dybde på 5%(55% i iZ3D-driveren), og så ændre konvergensen indtil objekter som er langt væk ikke længere er ghostet.
    Dette gør dog at våbnet i din hånd er dobbelt og ikke er til at kigge på, men man lærer hurtigt at ignorere våbnet og kun se på den lækre 3d effekt.
    Med dybde på 5% og en høj konvergens, får man fornemmelsen af høj dybde, men på bekostning af udseendet af våbnet i ens hånd. Det er sådan jeg synes det virker bedst.
    For at ændre konvergens i nvidia driveren skal man aktivere avancerede indstillinger i kontrolpanelet.
    Der er dog ingen "counter" på nvidias konvergens, så jeg kan ikke give de nøjagtige indstillinger jeg bruger, men i iZ3D-driveren svarer det til 55% dybde og 0.0149 konvergens(måske er det minus(-)0.0149).


    Men prøv at start i banen "The passing", Stil dig helt tilbage ved broen og kig på lyset i lygtepælen længst fra dig.
    Hav din dybde på 5%/55%(iZ3d) og indstil så konvergens indtil rød og blå glider sammen i lyset, og giver klart billede. Nu ser dit våben forfærdeligt ud, men du kan nu spille med god dybdefornemmelse og med minimal ghosting. Det kræver lidt tilvænning, men bliver hurtigt ret lækkert.


    Hvis ikke du synes det er en overbevisende effekt, har du ikke fundet den rigtige indstilling endnu :D
    Prøv evt. at installer iZ3D, deaktiver nvidia 3d og prøv ovenstående værdier.


    Ved ikke om andre farvekombinationer fungerer bedre, men uanset hvad, vil du ikke opnå gode farvegengivelser igennem farvet glas.


    I den kommende uge vil jeg anskaffe mig et 3D Vision kit, og se om jeg kan opstøve en 120hz CRT skærm et sted.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Nu har jeg fået mig et par Nvidia 3D Vision briller og en gammel 19" CRT skærm, som kan køre 100hz ved 1024x768.


    Oplevelsen er nu væsentligt bedre.
    Farverne er ikke længere forringet.
    Man kan nu skrue op for dybde istedet for at bruge konvergens-tricket.


    Dog er der stadig skygger ved høj dybde, men de er ikke nær så tydelige da de ikke er røde og blå. (disse skulle næsten forsvinde med en 120hz LCD)


    100hz skal divideres med to, dvs. man sidder med en 50hz CRT skærm, hvilket slet ikke er rart i længden.


    Der er flere spil hvori bl.a. sigtekornet og navne over folks hoveder ikke bliver lavet i 3d, og derfor bliver dobbelt når man kigger i dybden.
    Man kan aktivere nvidias 3d crosshair, som virker fint i 3d, men det fjerner ikke det oprindelige. Og i f.eks. MW:2, kan man ikke slå det originale sigtekorn fra, så man sidder med 3 sigtekorn ialt...


    Ydelsesmæssigt kræver 3d vision det samme som 3d vision Discover(rød/blå). Dvs. ca. 50% færre fps.


    For at få en CRT skærm til at køre over 85hz i Win 7/Vista, skal man lave krumspring. F.eks. Rivatuners refresh rate override, og nvidias custom resolution.


    Det er vildt fedt når det kører godt, men der er en del problemer med kompatibilitet her og der, og et CRT setup er vidst ikke sundt i længden.
    Så nu venter jeg på at få råd til en 120hz LCD og en pc som kan levere de ekstra fps... ;)

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Jeg ved ikke om det bare er mig, men når folk beskriver at 3D (dybde) er hårdt for øjnene/hjernen, så sidder jeg og små griner lidt. (Dette er ikke for at være ond) Jeg mener at men bare skal træne sine øjne til at kunne styre hvor man vil fokusere. Det kan godt være at man i real life ikke tænker over om man fokusere på en kop der er en halv meter foran sig, eller en spand som er 3 meter bag ved koppen, men når det gælder at kunne fokusere i virtuelle omgivelser, så kræver det lidt træning.


    Et godt eksempel er Crosseyed effekten. Hvis i ikke ved hvad det er, så se her. En kort beskrivelse er at man kan se et 3d billede eller se en 3d film uden briller, ved at "krydse" sine øjne, sådan at man kan få 2 billeder, som står ved siden af hinanden, (det ene repræsentere det højre øje og det andet det venstre), til at danne et billede, som man så ser i 3d.


    I starten fik jeg hovedpine og havde svært ved at kunne opleve 3d effekten, men efter noget træning, så er jeg i stand til at kunne vågne op om morgnen og direkte kigge på et crosseyed 3d billede og se effekten med det samme, og jeg får ikke hovedpine mere. Har selv testet det for at se om man faktisk kunne trænes til at kontrollere sit fokuspunkt mere præcist/manuelt.


    Nu er det ikke fordi at jeg er øjneekspert, men det er bare af egen erfaring... Jeg har før fået hovedpine af at se 3d film i biografen osv, men efter noget tid så er det ikke så slemt. Var inde og se Avatar i 3d, og havde det helt fint under filmen og også bagefter.


  • grin det du vil, men for folk med epilepsi, er det bestemt ikke sjovt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • Ja nogen har svært ved at vænne sig til 3d, og nogen vil aldrig kunne se det.
    Men med skygger i billedet bliver 3d effekten forstyrret, og du skal koncentrere dig for at holde fokus når du kigger rundt. Samtidig kører skærmen med 50hz, hvilket minder om stroboskoblys.
    Prøv du at installer iZ3D's crosseyed driver, find en CRT skærm, sæt den til 50hz og tag fire timers kontinuerligt left 4 dead 2.
    Enjoy.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \


  • det er da pisse fedt det der med de 2 billeder :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ZYBER GAMER


    det er da pisse fedt det der med de 2 billeder :D


    Med iZ3D-driveren kan man spille spil med den effekt :D

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Heinzie
    Hvilke spil er 3d effekten tydeligst med denne driver?


    Med crosseye?
    Har ikke prøvet at spille med crosseye, men generelt er 3d effekten lige tydelig i alle spil, men det varierer hvor synlige skygger er.
    L4D2 er indtil videre det spil med færrest skygger synes jeg.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • god tråd god info og rigtig god opdatering af den også tak :)


    Har du prøvet BF bad company 2?


    Jeg havde lovet mig selv at købe en skærm med 120hz når den fandtes i full hd, har du fundet sådan en endnu?